Vijf vragen: test 2020 Kawasaki Z H2

Las Vegas is een stad van overdaad. Voor Kawasaki is het dus de ideale locatie om pk-pakhuis Z H2 te introduceren. Ad van de Wiel kan niet anders dan onder de indruk zijn van de indrukwekkende naked met compressor.

Welke flauwe grappen kunnen we maken over Vegas in combinatie met een 200 pk sterke naked?

‘Doel je op geintjes als “Kawasaki neemt een gok om een motor te introduceren in een land met een maximum snelheid van 75 mijl per uur?” Dat soort opmerkingen kwamen inderdaad continu voorbij. Vind je het gek bij een naakte motorfiets met 200 pk? Het klinkt als het ideale recept om je rijbewijs in te mogen leveren bij een norse sheriff.’

Heb je het roze papiertje nog?

‘Gelukkig wel en dat heeft twee redenen. Kawasaki liet ons spelen op de kombaan van de Las Vegas Motor Speedway en daar kon het gas vol open. Bovendien is de Z H2 best rustig te rijden.’

Pardon?

‘Ja, de motor is best rustig te rijden, maar kunnen we het nog even hebben over de kombaan? Je bent je uitermate bewust van je sterfelijkheid zo dicht bij een betonnen muur met 200+ maar hoe gaaf is dat! En dan te bedenken dat de Nascar-coureurs hier met 350 km/u rijden.’

Vertel eens over de openbare weg.

‘Nee, eerst nog even over het racecircuit dat naast de kombaan ligt. Daar liet Kawasaki ons ‘s ochtends los. Niet om te racen, maar om te voelen hoe de Z H2 zich gedraagt bij snelheden die boven de maximale Amerikaanse snelheden liggen. Natuurlijk werd het toch racen…. Dan merk je wel dat het rijwielgedeelte het zwaar krijgt met het geweld dat het blok weet te produceren. Niet normaal, dat ding loopt echt als vergif. Van onderuit trekt hij er knetterhard aan en het blijft maar door gaan. Dit blok is echt enorm spectaculair, het zou zo in een superbike passen. Overigens liet een voormalig WK Superbike-coureur zien hoe je een Z H2 echt op zijn donder geeft. Je zag het arme motorfiets lijden, maar hij gaf niet op. Toch is het circuit niet de favoriete biotoop van de Kawasaki, dan past een kombaan nog beter bij hem. Het sluit aan bij het musculair-gevoel dat de motor je geeft. Het draait allemaal om vermogen bij deze compressorbom.’

Kun je nog iets zeggen over gewoon rijden?

‘Omdat het moet, maar liever heb ik het over de oval. Want de Z H2 is prima te rijden op de openbare weg. Je hoeft niet te vrezen voor een onwillige motorfiets, hij doet alles gewoon goed. Maar als hij zijn spierballen kan laten rollen is het toch het leukst. Een klein tussensprintje tussen twee bochten is al leuk genoeg. Ook dan maakt het blok diepe indruk.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?