Valentino Rossi: ‘Racen wordt vermoeiend.’

Valentino doet zijn zegje na alle berichten van vorige week: ‘Ik ga alleen door als ik competitief ben: racen betekent ook veel stress en om vooruit te gaan is motivatie nodig. Die alleen levert resultaten op. Yamaha maakte de juiste beslissing, dat respecteer ik’.

Rossi zei het al en zegt het opnieuw: ‘Het doel is om ook in 2021 door te gaan, maar alles hangt af van de resultaten’. Valentino Rossi herhaalt wat hij al verschillende keren heeft verwoord, maar hij is ook de eerste die weet dat hij niet kan doorgaan als in 2019. Bij de eerste officiële gelegenheid na alle berichten rond het Yamaha-fabrieksteam geeft Rossi commentaar op alle onderwerpen, met de gebruikelijke eerlijkheid en legt hij helder uit hoe de onderhandelingen met het Japanse bedrijf zijn verlopen.

‘Toen mij werd gevraagd wat ik wilde, begreep ik meteen dat het een zware beslissing zou zijn. Ik wist dat wachten gevolgen zou hebben. En zo was het ook: als ik doorga, zit ik niet langer in het officiële team. In elke sport moet je, om aan de top te staan, veel motivatie hebben, elke dag hard werken: de resultaten zijn het belangrijkste aspect om vooruit te komen, vooral op mijn leeftijd. Mijn eerste doel is om ook in 2021 door te gaan en uiteindelijk vroeg ik Yamaha om een ​​officiële fiets. Petronas is een geweldig team op hoog niveau: het verandert niet veel.’

Maar zou je in het Petronas-team ook je eigen team voor de komende twee jaar meenemen?

‘Ik gaf aan dat ik vanaf nu de mogelijke verlenging voor slechts één jaar in beraad neem. Wat betreft mijn team weet ik het niet. Het zijn beslissingen die samen met moeten worden genomen. Maar het is nog te vroeg om over deze zaken te praten. Prioriteit is dat Yamaha blij is om met me door te gaan en me de maximale ondersteuning geeft.’

Hoe beoordeel je de keuze voor Quartararò?

‘Het was de juiste beslissing. Hij maakte indruk in 2019: iedereen wist dat hij goed is, maar niet zo goed. Hij is heel jong en heeft veel talent: Yamaha heeft de juiste keuze gemaakt.’

Je zou ook kunnen stellen dat hij in 2019 geen een GP won…

‘Dat is waar, maar daar zijn redenen voor: in 2019 stonden Márquez en Honda op een heel hoog niveau, daarom won Fabio niet. Maar hij kwam verschillende keren in de buurt.’

Hoe beoordeel je Lorenzo als testrijder?

‘Ik denk dat Lorenzo perfect is voor Yamaha, ik heb veel gepusht met Jarvis en de Japanners om deze keuze te maken. Ik weet dat op een dag de M1 weer competitief is: daarom is het belangrijk voor ons om een ​​echt testteam en een snelle coureur te hebben.’

Heeft de beslissing de gedachte gevoed over de risico’s en de moeite die je erin stopt?

‘Ja, maar het zijn vooral de resultaten die het verschil maken. In de tweede helft van 2019 had ik een paar goede races, maar in het algemeen ging het niet goed. Ik ben niet de jongste meer, het wordt vermoeiend: de laatste tijd wordt de MotoGP ook steeds moeilijker. We hebben een maand pauze gehad en werken continu. Dat vereist motivatie en die komt ook voort uit resultaten. Al die tegenvallen, wordt het moeilijk om door te gaan. Ik wil in elk geval niet zo doorgaan: daarom heb ik niet meteen getekend’.

Kun je doorgaan met een andere motor?

‘Nee, voor mij is de M1 essentieel. Daarom is het Petronas-team de beste oplossing.’

Zou er een VR46-team kunnen komen?

‘Dat zou wel mooi zijn, maar we hebben het geld niet. Petronas heeft al een team en ze doen het heel goed. Die hebben VR46 echt niet nodig’.

Wanneer neem je de beslissing?

‘Halverwege het seizoen, waarschijnlijk tijdens de zomervakantie. Het zal niet een beslissing zijn van de ene op de andere dag, maar een doordachte beslissing’.

Ben je verrast door Yamaha?

‘Nee, al in oktober, na de Thaise GP, waren er tekenen: de prestaties van Quartararò (in die GP werd de overwinning in de laatste bocht verspeeld aan Márquez) hebben de situatie veranderd’.

Maar als je ja tegen Yamaha had gezegd, wat zou er dan zijn gebeurd?

‘Ah, dat moet je ze zelf vragen… maar ik kon geen ja zeggen, vooral voor mezelf niet. Ik kan niet doorgaan zoals in 2019. Verder weet ik welk materiaal we hebben en welk materiaal Petronas heeft, het verandert heel weinig. Viñales en Quartararò zouden niet bij het satellietteam zijn gebleven, terwijl het voor mij niet zo heel anders is. Het satellietteam van Yamaha heeft het altijd heel goed gedaan’.

Denk je dat Yamaha je niet gerespecteerd heeft?

‘Nee, het was een logische stap, de resultaten maakten het verschil en Yamaha moest een beslissing nemen. Er is geen gebrek aan respect: ik ben altijd meester over mijn bestemming en mijn toekomst.’

Kun je je een Petronas Rossi/Lorenzo-team voorstellen?

’Het zou leuk zijn om na een lange tijd weer in een team met Jorge te zitten, maar ik heb liever Morbidelli. Hij is jong en gaat goed. Ik denk dat hij die plek meer verdient dan mijn broer (Luca Marini) of Lorenzo’.

Wat betekent het voor je om naar de komende races te gaan?

‘Het is stress voor iedereen, nog meer als je Rossi heet: je hebt die eindeloze pauzes van donderdagochtend tot zondagavond. Het enige dat me plezier geeft is motorrijden…’.

Dus je kunt stoppen, ook als je snel bent?

‘Ja, hoewel ik MotoGP heel erg zou missen. Ik wil graag doorgaan, maar als ik te langzaam ben, wegen de negatieve aspecten zwaarder dan de positieve’.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?