vrijdag 26 april 2024

Vooruitblik: 2020 Kawasaki Z900

Kawasaki’s succesnummer en ‘waar-voor-je-geld-op-twee-wielen’-naked is terug naar school gegaan en is nu afgestudeerd aan de Euro 5-universiteit en heeft gaandeweg nog meer nieuwe trucjes geleerd. LED-verlichting, een kraakhelder TFT-scherm en een aangescherpt uiterlijk is al dat er aan de nieuwe Kawasaki Z900 te zien is, maar er is meer! Testredacteur Nick Enghardt heeft volgende week een afspraak met de nieuwe Z900 aan de Costa Brava en blikt vast vooruit.

De MOTO73-motor van het jaar van 2017; dat was de Kawasaki Z900 toen hij uitkwam. Een meer dan volwassen nakedbike met een koppelrijke vierclinder in een gifgroen vakwerkbuizenframe en met een uiterlijk dat zegt dat het menens is. Eigenlijk is er op papier dus niets veranderd ten opzichte van drie jaar geleden… Alleen rijdt je een motorfiets niet op papier; die rijd je op asfalt.

Z900 vergelijk
Links de 2019 Kawasaki Z900, rechts de 2020 Kawasaki Z900.

Klinkklare cijfers daargelaten is er serieus nieuws te ontwaren aan de Kawasaki Z900, al is het meeste onderhuids te vinden. Kawasaki houdt in de basis nog altijd vast aan de 948cc vier-in-lijn die ook al in de eerste Z900 te vinden was. Zo bleef ook het vermogen en het koppel ongewijzigd, met 125 pk bij 9.500 tpm en heb je 98,6 Nm koppel bij 7.700 tpm tot je beschikking. Om de boel te verfijnen, sleutelde Kawasaki aan de injectie – handig aangezien rijmodi en tractieregeling nu ook van de partij zijn. Dat verfijnen deed men trouwens ook bij het frame en de vering. Geen grote aanpassingen, maar subtiele doch doeltreffende veranderingen.

Deze nakedbike kost – hou je vast, echt… – 10.499 euro. Slechts 500 euro meer dan het uitgaande model.

Als we de technische specificaties erbij pakken, zien we zowel de naloop als de wielbasis groeien. Waar dat bij het 2017-model nog om 103 mm naloop en een wielbasis van 1.450 mm ging, heeft de nieuwe 110 mm naloop en is de wielbasis met 5 mm toegenomen tot 1.455 mm. Geen immense verschillen, maar beide zullen geheid de – toch al niet onverdienstelijke – stabiliteit ten goede komen. Mocht je je afvragen of het gewicht mogelijk een herpositionering nodig had… Nee. Tenminste, het gewicht over het geheel bleef gelijk en is komt uit op 210 kilogram. Geen vederwicht, maar daar heeft hij ook de slagkracht voor.

Dan nog even de zaken die wel opvallen, want er is een nieuw lijnenspel voor de Z900. De oude was al scherp gepend, maar deze nieuwe is nog net dat beetje strakker en nog net wat agressiever – zoals het een Kawa betaamt, zullen we maar zeggen. Het dashboard is dus ook geheel nieuw en ziet er op de foto’s alleen al top uit; helder en stijlvol. Hetzelfde gaat op voor de nieuwe verlichting rondom, wat uiteraard van LEDs voorzien is.

Ook opvallend is de remmerij. Dat zijn nog altijd axiaal gemonteerde klauwen – iets wat ook op te merken viel aan de voorganger. An sich zegt de manier van monteren weinig tot niets over het functioneren, maar puur uit esthetisch oogpunt hadden we met deze update toch wel radiaal gemonteerde exemplaren verwacht. We schrijven niets af; als het werkt, werkt het!

Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. De oude Kawasaki Z900 bewees faliekant het tegendeel!

En daar zit meteen de slag die je om de arm moet nemen bij de nieuwe Kawasaki Z900. Klagen over axiaal gemonteerde remklauwen? Deze nakedbike kost – hou je vast, echt… – 10.499 euro. Slechts 500 euro meer dan het uitgaande model, wat hem al spotgoedkoop maakte voor wat je ervoor kreeg. Voor dat halve rooitje krijg je dus nieuwe styling, LED-verlichting, tractieregeling, een TFT-dashboard, een verder verfijnd rijwielgedeelte en toch hetzelfde toffe viercilinder-blok dat in de oude al zo goed tot zijn recht kwam.

Kawasaki Z900 Vergelijk
Kawasaki Z900 specificaties

Als iets te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook. De oude Kawasaki Z900 bewees faliekant het tegendeel; aan de nieuwe om nu hetzelfde te doen. Je krijgt immers nog veel meer, terwijl je er niet heel veel meer voor betaalt… Ik ben benieuwd.

Heb je nou nog vragen over de nieuwe Kawasaki Z900? Stel die dan gerust! Dan gaan wij op zoek naar de antwoorden en komen we zo snel mogelijk bij je terug.

Foto’s: Kawasaki

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

2 Reacties

  1. Ik zie in de vergelijking tussen oud en nieuw model een verschil staan in de zithoogte. Zijn dit door kawa opgegeven waarden? De (te) lage zit van de “oude” stond mij namelijk nogal tegen.

  2. Ik ben toch vooral benieuwd naar de zitpositie, ruimte aan boord. Het 2019 model vind ik net iets te laag, misschien dat die 2 1/2 cm net het verschil maakt.
    Gr,
    Chris

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen