Vooruitblik: Triumph Thruxton RS

Aanstaande maandag rijdt testredacteur Tom van Appeldoorn in de Portugese Algarve met de Triumph Thruxton RS. Eindelijk, zou je kunnen stellen, want Triumph teasde al een tijdje met deze overtreffende trap van de Thruxton.

De RS-varianten van Triumph zijn namelijk altijd het beste van het beste. Althans, als ‘ het beste’ wil zeggen dat ze de meeste luxe aan boord hebben. In de basis is deze RS dan ook een gewone Thruxton R wat betreft zijn uitrusting. Zo heeft hij dezelfde Showa upsidedown telescoopvork en Öhlins RSU stereoschokdempers.

Hetzelfde maar krachtiger

Nieuw op de RS zijn de laatste generatie Brembo Monoblocs die het voorwiel afremmen. Het Bonneville 1200cc HP (High Power) motorblok gaat er wel op vooruit. Dat komt door een update waardoor de tweecilinder nu 8 pk meer produceert waarmee het maximum uitkomt op 105 pk bij 7.500 toeren. Het maximum van 112 Nm koppel dat de oude al leverde blijft gehandhaafd maar wordt nu al wel 700 toeren eerder bereikt. Overigens is de rode lijn 500 toeren naar boven bijgesteld waardoor je het gas net wat langer zorgeloos open kan draaien.

Triumph Thruxton RS

De compressie is zwaarder geworden, de poorten zijn herzien en het nokkenprofiel ook. Intern is er aan gewichtsbesparing gedaan. De koppeling, dynamo, nokkendeksel en motokappen zijn allen op dieet gestuurd. Daardoor is de RS in totaal zes kilo lichter gemaakt dan de R is. Het drooggewicht komt daarmee uit op 197 kilogram. Wat betreft de elektronica is er ook een kleine update gedaan. Zo zijn de rijmodi, waar je er drie van hebt, verbeterd.

Uiterlijk vertoon

Wat betreft zijn uiterlijk valt de matte lak op in de two-tone zwart-grijze kleurstelling. In combinatie met de zwart geanodiseerde wielen – met een grijze streep – zorgt dat voor een fraai afgewerkt geheel. Overigens is hij ook in een metallic zwarte kleurstelling te krijgen. Daarop zit dan wel nog het oude logo waar de two-tone het nieuwe driehoekige logo met Union Jack op de tank heeft gekregen.

Wat er aan die wielen nog meer opvalt is dat er voor een andere band gekozen wordt. In het verleden zagen we op de R de Diablo Rosso van Pirelli, op de RS ligt nu de Metzeler Racetec RR.

Geluid en accessoires

Het uitlaatsysteem – met de twee ietwat omhoog gerichte einddempers – ziet er nog hetzelfde uit als op de R. Die is echter wel voorzien van een nieuwe katalysator die ervoor zorgt dat de Thruxton RS voldoet aan de Euro 5-normen wat betreft geluid en uitstoot. Als we Triumph mogen geloven is het geluid nog nagenoeg hetzelfde als voorheen.

Triumph Thruxton RS

Naast tachtig verschillende accessoires die er voor de RS beschikbaar zijn is er ook een speciaal pakket samengesteld. Met deze ‘Track Racer’-kit maak je van je RS een serieuze circuitmachine.

Voor alle specificaties van de Triumph Thruxton RS klik je hier.

In de aankomende edities van MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je de volledige testverslagen. Heb je specifieke vragen die je zo snel mogelijk nadat Tom van de motor gestapt is beantwoord wilt hebben? Stel ze hieronder in de reacties!

Foto’s: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?