donderdag 9 mei 2024

VTR Motorrad transformeert BMW R 1300 GS tot indrukwekkende ADV

De BMW GS is ongetwijfeld de avontuurlijke motorfiets van het decennium, zo niet van de laatste twee decennia, en bevestigt daarmee zijn status als een van de meest begeerde motorfietsen op de markt. En toen BMW de nieuwe R 1300 GS presenteerde, werd dit ontvangen met positieve feedback, waarbij liefhebbers wezen op zijn verbeterde prestaties, bijgewerkte technologie en lichtere constructie in vergelijking met zijn voorganger.

Meteen al is de R 1300 GS een volledig capabele machine. En een selectie aan upgrades kan zijn prestaties iets verbeteren door middel van aftermarktonderdelen, zoals de meeste GS-eigenaren doen. Maar wat dacht je van een volledig gepersonaliseerde ombouw?

Toegegeven, avontuurlijke motorfietsen worden niet vaak gekozen voor aanpassingen, maar VTR Motorrad, een Zwitsers tuningbedrijf gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met BMW, is het daar niet mee eens. De R 1301 is een aangepaste BMW adventure zoals geen ander.

Van de R 1301 wordt beweerd de het de allereerste custom build te zijn op basis van de BMW R 1300 GS. En wat VTR Motorrad er van heeft gemaakt, is werkelijk fascinerend. Het design vangt de essentie van verschillende motorsportdisciplines en straalt supermoto-vibes uit met zijn radicale kuipwerk en atletische houding, terwijl het lichte uiterlijk hem transformeert tot een naked streetfighter.

Ingekort voorspatbord

Maar onder al dat moois blijft de R 1301 nog steeds een ADV, omdat de motorfiets zijn 19-inch voorwiel behoudt. Aan de voorkant behoudt de BMW ook het rookglas windscherm, terwijl de handbeschermers en achteruitkijkspiegels zijn weggelaten voor een sportievere, meer op de weg gerichte uitstraling. Het voorspatbord is ook ingekort om het een sportiever uiterlijk te geven. Aan de achterkant heeft de R 1301 een aangepaste achtersectie, vergelijkbaar met die van een sport- of naked bike.

Ducati 698: Oberdan Bezzi’s visie voor de eencilinder

De R 1301 heeft gesmede aluminium wielen met Metzeler M9 RR-banden – wat erop wijst dat deze custom motorfiets niet alleen ontworpen is om er geweldig uit te zien. Een Akrapovic-uitlaat wordt ook toegevoegd aan het feestje en als kers op de taart is de speciale R 1301 versierd in BMW’s M-kleuren, met een speciaal zadel geïnspireerd door supermoto, gemaakt door de Zwitserse specialist Yves Knobel.

Zulk uitgebreid maatwerk is zeker niet goedkoop en er wordt gezegd dat de R 1301 ongeveer 15.000 Zwitserse frank heeft gekost, ofwel ongeveer €15.617,46. Exclusieg BMW R 1300 GS… dus tel er nog maar eens even €23.250 bij op…

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen