Weer twee nieuwe Harley’s!

De High Impact Models heten de 100 Harley-Davidsons die binnen nu en tien jaar op de weg moeten verschijnen. Voor dit jaar staat de teller op 11. Nog 89 te gaan.

Iron 1200

De belangrijkste bouwsteen van de Iron 1200 is vermogen. Een 1202cc Evolution® 1200 V-Twin motor levert 36 procent meer koppel (99 Nm vs. 73 Nm) dan de 883 Evolution motor die de Iron 883 aandrijft, het originele straatschoffie uit de Sportster familie. De Iron 1200 deelt nog hardere klappen uit: meer vermogen om weg te trekken als het licht op groen springt, en meer vermogen in het middengebied om het verkeer altijd voor te blijven. Meer vermogen betekent meer pret.

Het zijdeglans zwarte mini-apehanger stuur is een essentieel element van de garage-built chopper look. Dit 22mm diameter stuur is 22cm hoog, 81cm breed en heeft een pull-back van 16cm, waardoor je als rijder in een aanvalsklare rijhouding wordt geplaatst. Het zijdeglans zwarte speed screen dat de koplamp omlijst is een West Coast stijlelement die de attitude van het hoge stuur versterkt. Het biedt enige windbescherming, maar vooral nog meer oppervlak om te personaliseren. Het fastback Café-solozadel loopt door naar het achterspatbord en is gemaakt om de rijder in positie te houden als het brute koppel van de Evolution 1200 rijder en machine een flinke trap vooruit geeft.

De klassieke 11,5 liter Sportster brandstoftank heeft veelkleurige tank graphics. De donkere motorafwerking zorgt ervoor dat de heldere graphics goed opvallen. Lakopties voor de tank zijn Vivid Black, Twisted Cherry en Billiard White, en alle drie vormen ze een mooi contrast met het Vivid Black speed screen.

De aandrijflijn is gitzwart, met een paar chromen highlights. De bovenste en onderste kleppendeksels zijn zwart, evenals de uitlaat en uitlaatschilden, het koppelingsdeksel, ontstekingsdeksel en carterdeksel. Chromen stoterstangbuizen en klepstoterbehuizingen accentueren de vette V-Twin motor. De Iron 1200 is afgewerkt met volledig zwarte 9-spaaks wielen (19-inch voor en 16-inch achter) en ook de belt guard en het achtertandwiel zijn zwart.

Het Harley-Davidson Smart Security System en ABS zijn fabrieksgeïnstalleerde opties voor de Iron 1200.

Forty-Eight Special

De vette voorkant van de Forty-Eight Special – een 130mm voorwiel, ingeklemd tussen 49mm vorkpoten in massieve gegoten aluminium kroonplaten – ziet er extra indrukwekkend uit dankzij het hoogglans zwarte, 18,5 cm hoge Tallboy stuur.

“We hebben het Tallboy stuur specifiek geselecteerd vanwege zijn vorm,” vertelt Richards. “Hij heeft minder pull-back dan de mini-apehanger, een look die goed werkt bij de vette voorkant en de smallere brandstoftank van de Forty-Eight Special.”

Die 7,5 liter “peanut” Sportster tank heeft rijen vette, horizontale strepen met daarin een simpel Harley-Davidson tekstlogo. De tank is leverbaar in drie kleuropties: Vivid Black, Wicked Red en Billiard White.

De Evolution 1200 heeft een zwarte bovenkant, met naar beneden toe steeds meer zijdeglans chroom. Zo heeft hij een chromen primaire-, inspectie- en koppelingsdeksel, en chromen uitlaat- en demperschilden. Chromen onderste kleppendeksels, stoterstangbuizen en klepstoterbehuizingen contrasteren met de zwarte cilinders om de V-Twin motor te highlighten.

High-performance Michelin Scorcher 31 banden voor en achter zitten om gespleten 9-spaaks gegoten aluminium wielen (16-inch voor en achter).

Het Harley-Davidson Smart Security System en ABS zijn fabrieksgeïnstalleerde opties voor de Forty-Eight Special.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?