maandag 3 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Xianglong JSX500i lijkt op motorfiets die nog niet te koop is

De Chinese Xianglong JSX500i cruiser lijkt op sommige punten raakvlakken te hebben met het hybride TVS Zeppelin-concept. Dat werd al in 2018 onthuld, maar is nog niet tot productie doorgedrongen.

Het is geen nieuws dat Chinese motorfietsfabrikanten zwaar te putten uit veel geroemde en/of bekende motorfietsen. Ze maken er ook geen geheim van en inmiddels hebben we er een dozijn van gepubliceerd. Maar soms lopen ‘de Chinezen’ ook voorop dat ze de stylingtrends lijken te volgen van motorfietsen die nog moeten worden gebouwd.

Ondanks het feit dat de Chinese wetenschap, industrie en wetenschappers van het hoogste niveau zijn, moeten we het enthousiasme ook meteen was dimmen. Het is niet zo dat we in de toekomst kunnen kijken, maar feit is dat de Chinese fabrikant Xianglong voor de binnenlandse markt de JSX500i heeft gprrsenteerd, waarvan het ontwerp zwaar lijkt te leunen op de in 2018 onthulde hybride TVS Zeppelin uit India. Maar die is door TVS nog niet gebouwd, maar is wel als model opgenomen dat binnenkort gebouwd gaat worden.

Brixton bouwt Bonneville-rivaal

Als je goed naar de foto van de Zeppelin kijkt, zie je dat zijkanten, luchtfilterzone, zadel, koplampcluster, tank, details zijn die zijn overgenomen. Wielen en uitlaat hebben een ander ontwerp, terwijl onder de huid van de Xianglong JSX500i een tweecilinder blok van 471 cc ligt, dat 44,87 pk en 41 Nm maximumkoppel levert. En dat is totaal verschillend van het blok van de TVS Zeppelin. Dat is een eencilinder van 220 cc, die is gekoppeld aan een elektromotor.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen