woensdag 28 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Yamaha werkt aan stuurbekrachtiging voor crossmotoren

Volgens een persbericht van Yamaha Australië, test Yamaha wat het noemt ‘een uniek nieuw stuurhulpsysteem’ voor crossmotoren. Hoe werkt het? Volgens Yamaha ‘maakt het prototype van het stuurhulpsysteem gebruik van een torsiesensor, magneettechnologie en een actuator die resulteren in stuurdempervoordelen bij hoge snelheid en stuurhulpinput bij lage snelheid.’

Klinkt als een zeer goede all-round oplossing, vooral omdat het niet klinkt alsof het veel gewicht toevoegt. Yamaha zegt dat het ‘magnetorestrictieve systeem volkomen natuurlijk aanvoelt tijdens het rijden, net als een conventionele stuurdemper, en vermoeidheid vermindert bij hoge snelheid en in ruige omstandigheden.’

Yamaha organiseert drie unieke circuitdagen voor Yamaha-rijders

En let op: dit stuurhulpsysteem komt eigenlijk uit Yamaha’s e-bike lijn. Het komt zelden voor dat technologie van e-bikes stroomopwaarts naar de wereld van de benzinemotorfietsen vloeit, maar dat is wat hier aan de hand is. Yamaha zegt: ‘Dit is de eerste stap van Yamaha op een nieuw gebied van elektronische ondersteuning, ontworpen om de stabiliteit en wendbaarheid van motorfietsen te verbeteren. Het systeem is ontwikkeld onder het aandachtsgebied Transforming Mobility van de langetermijnvisie van het bedrijf, ART for Human Possibilities.’

Yamaha heeft de Australische MX-racer Jay Wilson deze technologie laten testen voor het All Japan Yamaha Factory Race Team, met de stuurbekrachtiging gemonteerd op YZ450FM- en YZ250F-motorcrossers. De ingenieurs zijn van mening dat raceomstandigheden de beste manier zijn om tests in de praktijk uit te voeren; Yamaha’s ingenieurs kunnen aantekeningen maken en uitzoeken hoe ze het systeem kunnen verbeteren, zodat het mogelijk kan worden geïntroduceerd op een motorfiets die voor klanten beschikbaar is.

Of misschien ook niet. Yamaha is niet bang om echt coole technologie in de doofpot te stoppen, het te testen en dan weg te lopen van het idee van commerciële beschikbaarheid. Herinner je je de 2-Trac systemen van ongeveer 15 jaar geleden, die Öhlins ontwikkelde en Yamaha onderzocht? Dat tweewielaandrijvingsysteem is uiteindelijk nooit op de markt gekomen, althans niet bij Yamaha. Meer recentelijk hebben we op de Yamaha-stand tijdens de midwintershow in Tokio heel wat elektrische motorfietstechnologie voorbij zien komen, maar er is nog maar heel weinig op de markt gekomen. In het persbericht staat wel dat ‘Yamaha ernaar streeft om een dwarsdoorsnede van zijn motorfietsen uit te rusten met innovatieve EPS-systemen om rijders meer plezier, veiligheid en comfort te bieden’, wat klinkt alsof het bedrijf dit idee in ieder geval serieus neemt.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen