Yamaha zet crossers op scherp

Voor wat betreft nieuwe straatmodellen is het even rustig, maar het offroadseizoen loopt gewoonlijk een paar maanden uit de pas en dat betekent nieuws. Yamaha pakt serieus uit met de compleet vernieuwde YZ250F en YZ450F. Beide motoren zijn apart ontwikkeld, maar kennen wel veel overeenkomsten. De laatste jaren heeft Yamaha hard gewerkt aan de nieuwe onconventionele opbouw van de motorblokken, wat heeft geresulteerd in een ‘omgekeerde’ cilinder met inlaat aan de voorzijde en uitlaat aan de achterzijde.

Daarbij is de cilinder zelf achterover gekanteld. Voor het eerst heeft de 250F nu ook injectie, die met de optionele MX Power Tuner zelf af te stellen is. De vorm van het uitlaatsysteem heeft ook gevolgen voor het chassis dat nu compacter kan worden uitgevoerd met massacentralisatie als extra voordeel. De tank van 7,5 liter is centraler geplaatst en het hydraformed frame is op zich al een kunstwerkje. En dan is er nog het uiterlijk.

Ook de 450 heeft dezelfde achteroverhellende en omgekeerde cilinder, DOHC, het ‘snaking’ uitlaatsysteem, een nieuw chassis en noem maar op. Schakelen gaat nog soepeler door een herzien systeem, de brandstoftank is net als de 250 verschoven naar een centralere plek en de bodypanelen zijn herontworpen. Prijzen volgen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?