Zeer succesvolle aanpak motordiefstal

Veel motordiefstallen in Nederland? Daar zit wat in, maar in Engeland is het een veel groter probleem: er worden jaarlijks zo’n 24.000 motoren gestolen. Ja, dat lees je goed: vier-en-twintig-duizend! Maar sinds vorig jaar heeft de diefstalplaag volledige focus van de politie en dat werpt vruchten af.

Er zijn bepaalde ‘hotspots’ in Engeland, en vooral Londen, waar de motoren bij bosjes onrechtmatig van eigenaar wisselen. St. James’s Square in Londen staat te boek als een van die hotspots. Door de jaren heen zijn er honderden motoren en scooters gestolen, in 2013 zelfs 52. Inderdaad; dat is elke week één gestolen motor of scooter. Door de gehele wijk ligt het aantal nog veel hoger, sinds april 2014 werden er in net iets meer dan een half jaar maar liefst 191 motoren en scooters gestolen. Een ideale plek voor een experiment dus.

Voor dat experiment heeft het stadsbestuur in samenwerking met de politie aan de motorrijders -die met regelmaat op St. James’s Square parkeren- aangeboden om hun motoren te laten chippen. Deze chips hadden hun dienst al reeds bewezen, want sinds de meeste nieuwe motoren sinds enkele jaren al worden gechipt worden er nauwelijks nog nieuwe motoren gestolen. De dieven richten zich om die reden nu op oudere motoren.

Dat het chippen echt werkt blijkt wel uit het feit dat er nu al enkele maanden geen enkele motor van James’s Square is gestolen. Dit komt wellicht niet alleen door het chippen, want er zijn ook 78 grondankers aangebracht waaraan de motoren gestald kunnen worden. Steve Kenward, voorzitter van de Britse Motorcycle Industry Association, licht toe: ‘We hebben van dit experiment geleerd dat motordieven het echt voorzien hebben op makkelijke prooien. Je moet het de dief ten eerste zo moeilijk mogelijk maken, en daarnaast je motor ook nog ‘s gechipt hebben.’

Kortom, een wijze les die ook in Nederland geldt: een dief houdt er niet van om lang bezig te zijn en wil daarbij vooral geen geluid maken. Een grondanker is hierdoor heel effectief, er moet immers geslepen worden om deze te omzeilen. Daarnaast schrikt een chip af (met sticker ter info dat de motor een chip heeft), en als de dief dan tóch niet van ophouden weet dan weet de politie gauw van wie de motor is die ze bij een eventuele arrestatie ontdekken. Dat is ook wat waard, al hoop je dat het nooit nodig is.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.