maandag 29 april 2024

Zes nieuwe en makkelijke cruisers die een proefrit waard zijn

Cruisers zijn terug! Oké, ze zijn nooit echt weggeweest, maar het voelt alsof de afgelopen jaren nogal saai waren wat betreft spannende modellanceringen. Maar dat lijkt veranderd en de nieuwe machines bieden een serieus scala aan opties, variërend van Triumph’s instapmodel 400cc-scrambler tot BMW’s krachtige R 12-cruiser, met prijzen van $5.600 tot naar verwachting ongeveer $15.000.

Waarom worden er nauwelijks meer zescilindermotorfietsen gebouwd?

Zoals eerder gezegd, keuzes genoeg. De nieuwe ontwerpen komen ook van over de hele wereld, van grote spelers als BMW, Kawasaki en Triumph tot minder bekende merken als Moto Morini en CFMoto die zich ook mengen in de cruiserscene. En Royal Enfield laat ook geen tekenen zien dat het tempo waarin ze nieuwe modellen uitbrengen vertraagt; zij voegen er één toe aan deze lijst van interessante nieuwe cruisers voor 2024. De motoren zijn gerangschikt op basis van cilinderinhoud. We trappen af met de zwaarste.

De nieuwe 2024 R 12 cruiser combineert het boxerblok van de R nineT met een nieuw frame en voegt daar een tank van geïnspireerd op een broodrooster, een lage zithoogte en een breed stuur aan toe.

2024 BMW R 12 | 1170 cc | €16.990

De uitstekende cilinders aan beide zijden markeren direct de 2024 R 12 als een BMW. Deze lucht-/oliegekoelde boxermotor met een inhoud van 1170 cc afgeleid van de R nineT levert 95 pk bij 6.500 tpm. Maar naast het vermogen zorgt het uiterlijk van de motor er ook voor dat deze opvalt, met een nieuw frame bestaande uit één stuk stalen buisprofiel en een apart subframe met daarbovenop een fraai vormgegeven stalen tank als eerbetoon aan de ‘Toaster’-tanks uit de jaren 70. Een omgekeerde 45mm-voorvork biedt slechts 88,9 mm veerweg, maar zorgt ook voor een lage zithoogte van 29,7 inch. Korte spatborden en een combinatie van een 19-inch voorwiel en een 16-inch achterwiel geven de motorfiets een ontspannen uitstraling.

De R 12 is uitgerust met een zesbak en een cardan om het vermogen over te brengen, met daarnaast twee rijmodi, Dynamic Traction en Engine Drag Torque control. Ook wat betreft remmen behoort de R 12 tot de top, met dubbele schijfremmen van 310 mm en vierzuigerremklauwen aan de voorkant en een schijf van 265 mm met tweezuigerremklauw aan de achterkant. BMW zegt dat de R 12 ‘binnenkort beschikbaar’ zal zijn, maar er is nog geen adviesprijs bekendgemaakt (naar schatting ergens rond €18.000).

De nieuwe 2024 Moto Morini Calibro cruiser staat op het punt om dit jaar de Nederlabndse markt te betreden, in twee versies: solo en bagger.

2024 Moto Morini Calibro | 649 cc | n.n.b.

Paralleltwins lijken steeds meer terrein te winnen in cruisers die ooit bijna exclusief gereserveerd waren voor V-twins. De nieuwste cruiser met een paralleltwin is de 2024 Calibro van Moto Morini.

Dit ’custom’-model onderstreept het voornemen van Moto Morini om zich op deze klasse te richten. De door Italiaans design ontworpen en in China gebouwde motorfiets heeft een vloeistofgekoelde DOHC paralleltwin met een inhoud van 649 cc dat is gemonteerd in een dubbel stalen wiegframe. De voorkant wordt geveerd door een basic, niet verstelbare 41 mm telescoopvork en achtervering bestaat uit twee schokdempers. De zithouding is typisch cruiser met een lage zithoogte van 719 mm en voorwaarts geplaatste voetsteunen (verstelbaar). De motorfiets rijdt op een 18-inch aluminium buisloos voorwiel en een 16-inch achterwiel. Verder beschikt de Calibro over een zesbak, volledige LED-verlichting en standaard ABS, wat goed is om te zien bij een instapmodel. Het ontwerp heeft iets weg van retro-styling met hints van Honda’s neo-esthetiek, en naar verwachting zal het de concurrentie aangaan met modellen als de Royal Enfield Super Meteor en Kawasaki Vulcan S wanneer het wordt uitgebracht. We zullen meer details delen zodra ze beschikbaar zijn.

De 2024 Royal Enfield Shotgun 650 deelt zijn motorblok met de andere 650-twins, maar verandert ook de geometrie en ergonomie, evenals het uiterlijk van de carrosserie.

2024 Royal Enfield Shotgun 650 | 648cc | €9.399

De Shotgun bevindt zich op de grens van de definitie ‘cruiser’. We hebben het over de nieuwe Royal Enfield die later dit voorjaar naar Europa komt. Wat het lastig maakt om te bepalen in welke categorie deze motorfiets valt, is dat de Shotgun hetzelfde stalen frame (hoewel er een nieuw afneembaar subframe is) en P-twin motorblok overneemt van de Super Meteor, maar er genoeg aanpassingen zijn gedaan om de SG een bijna compleet ander karakter te geven wat betreft uiterlijk, gevoel en rijervaring. De kracht wordt gegenereerd door de bekende 648cc-paralleltwin dat ook wordt gebruikt in de INT650, Continental GT en Super Meteor. Het vermogen bedraagt 46,4 pk bij een 7.250 tpm. Dit wordt overgebracht via een zesbak en dezelfde remschijfconfiguratie als de Super Meteor; twee-zuiger ByBre remklauwen met een schijfdiameter van 320 mm aan de voorkant en een schijf met een diameter van 300 mm achter.

De vraagtekens ontstaan vooral bij het ontwerp van de Shotgun; is het een bobber, roadster of heeft het iets weg van een cruiser? Wat we je wel kunnen zeggen is dat deze motorfiets geweldig is om mee te rijden, en een prijs heeft van €9.399.

Laag, lichtgewicht en gemakkelijk te beheersen, de 2024 Kawasaki Eliminator is op maat gemaakt voor nieuwe rijders of degenen die op zoek zijn naar een gemakkelijk hanteerbare cruiser.

2024 Kawasaki Eliminator | 451cc | €7.499

Beginnende rijders die op zoek zijn naar een lichte, niet-intimiderende motorfiets, verheug je! De 2024 Eliminator van Kawasaki is voorzien van een 45cc-vloeistofgekoelde paralleltwin die afgeleid is van de Ninja 400 en gemonteerd in een stalen buizenframe (waarbij het motorblok als dragend element fungeert). Dit zorgt voor een lage zithoogte van 734 mm en een neutrale rijpositie. Bovendien weegt de motorfiets minder dan 181 kilo.

Hier krijg je alle basisbenodigdheden, zoals een niet verstelbare 41mm -voorvork, dubbele schokdempers, een soepel motorkarakter, enkelvoudige schijfremmen zowel vóór als achter en LED-verlichting rondom. Maar de Eliminator wordt wel geleverd met een slipper/assistent koppeling en een lichte koppelingshendel die het nog makkelijker maakt voor beginnende rijders.

Als het modieuze ontwerp van de Eliminator eruitziet als een mix van Honda Rebel 500 en Kawasaki Vulcan S 650, dan komt dat omdat de Eliminator ook qua vermogen, rijstijl en prijskaartje tussen deze twee modellen valt. Ter referentie: de Rebel heeft een adviesprijs van €8.399 en de Vulcan S kost €9.699. De Eliminator – die nu verkrijgbaar is in drie uitvoeringen – heeft een startprijs van €7.499. De Se-versie kost €7.899.

Wanneer ie ergens dit jaar arriveert, zou de 2024 CFMoto 450CL-C een betaalbaar, lichtgewicht alternatief moeten bieden in de instapcruiserklasse van 400-500cc.

2024 CFMoto 450CL-C | 449cc | €7.299

Zoals je hebt gemerkt op deze lijst, hebben ook de 400cc-modellen hun moment. De nieuwste toevoeging is de 450CL-C cruiser van het in China gevestigde CFMoto, die met een vloeistofgekoelde 449ccparalleltwin richting Nederland gaat. Dit motorblok maakt gebruik van een krukas met een krukhoek van 270 graden en dubbele balansassen, en levert naar verluidt 40 pk bij 8.000 tpm. CFMoto heeft al een reeks CL-X-modellen die een neo-retro roadster-look hebben, dus de nieuwe CL-C-aanduiding zal gebruikt worden voor cruisers in de toekomst.

Met dat doel voor ogen bevat de 450CL-C alle klassieke kenmerken van een cruiser, zoals een lage zithoogte van 686 mm, brede banden op spaakwielen, een teardrop-tank, wijde sturen en zwartgekleurde onderdelen. Leuke verrassingen zijn onder andere een 37mm-USD voorvork, een full-color TFT-dashboard, tractiecontrole en ABS. Het remsysteem bestaat uit één enkele schijf van 320 mm met vierzuigerremklauw aan de voorkant en één schijf van 240 mm met remklauw met één zuiger aan de achterkant, maar er is rondom LED-verlichting aanwezig. Nog beter is de zeer toegankelijke adviesprijs van €7.299.

We hebben iets met scramblers, en de nieuwe Triumph 400 X lijkt op een geweldige interpretatie van de offroad geschikte machines van vroeger.

2024 Triumph Scrambler 400 X | 398cc | €7.495

Oké, we gaan niet eens doen alsof dit een cruiser is, maar je moet toegeven dat de nieuwe Scrambler 400 X best aantrekkelijk is, zowel wat betreft zijn uiterlijk als prestaties. De nieuwe 400 X maakt gebruik van dezelfde gloednieuwe 398cc-DOHC eencilinder als de Speed 400, evenals dezelfde brandstoftank en zijpanelen als de Speed. Maar Triumph heeft het frameontwerp aangepast en het zadel, het stuur en de voetsteunen veranderd, evenals andere wielen en een langere veerweg voor de voorvork om hem een unieke uitstraling en rijpositie te geven. Het ontwerp valt ergens tussen standaardmotorfietsen en kleine avontuurlijke motoren in. De retro-stijl motor levert een vermogen van 39,5 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 37,6 Nm bij 6.500 tpm, met behulp van een assist/anti-hop koppeling en een zesbak. Daarnaast heeft hij uitschakelbare tractiecontrole en een redelijk goede veerweg van 150 mm voor voor- en achtervering. Hoewel de zithoogte niet per se laag is, ligt deze toch op een beheersbare 836 mmh. Verder heeft de motor brede sturen en een heerlijk licht gewicht van 179 kilo (droog).

Voor een motorfiets die zowel enige offroad-capaciteiten als iconische scrambler-styling biedt, lijkt de adviesprijs van €7.495 voor de 2024 Scrambler 400 X precies goed te zijn.

Test 2024 Triumph Speed 400 en Scrambler 400X: kleine verrassing!

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen