maandag 28 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Zo bouwt BMW de R1250R en S1000RR

De twee motoren die in de video aan bod komen zijn de vorige generatie S1000RR en R1250R. We krijgen een kijkje van dichtbij hoe BMW-productiespecialisten elk onderdeel maken, in elkaar zetten en de testprocedures die volgen.

Zoals in elke high-tech fabriek heeft BMW een groot aantal stations die de kwaliteit garanderen van elke motorfiets die van de band rolt. Bij elke stap van de assemblage testen specialisten elk onderdeel van het blok en het rijwiekgedeelte. Van de motorboring tot de toleranties van de krukas, BMW beschikt over tonnen gereedschap.

Het Duitse merk heeft zelf een vermogensbank en een windtunnel waarmee gespecialiseerde tests kunnen worden uitgevoerd. Er is zelfs een CMM of Coordinate Measuring Machine die meetpunten uitzet in een Cartesische ruimte met behulp van een sonde die een nauwkeurige meting van het onderdeel in kwestie oplevert.

Marathonmotor BMW K 1300 S: ideale reispartner zonder fratsen

Nadat de motoren zo nauwkeurig mogelijk zijn gemaakt, zetten de machines de onderdelen in elkaar, terwijl productiespecialisten bij elke stap de kwaliteit en de pasvorm van de belangrijkste onderdelen meten en dubbel controleren. Sommige onderdelen worden met de hand gemonteerd, zoals de krukassen en zuigers evenals de distributieketting.

Daarna komen de motorfietsen tot leven wanneer de productiespecialisten de kuipen, koplampen, wielen en andere onderdelen van de carrosserie op de motoren monteren. Eenmaal klaar worden de motorfietsen in kratten verpakt, klaar om naar de dealers te worden gestuurd en vervolgens naar de handen van gretige klanten.

Bron: Frame

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen