donderdag 18 april 2024

Voorlopige Enel MotoE World Cup-kalender voor 2020 bekend UPDATE

Update 24-9-2019
Hoewel wij de MotoE tijdens de Dutch TT echt wel zien zitten, is het niet allemaal hosanna voor de TT van 2020. De Red Bull Rookies zullen zeer waarschijnlijk niet meer rijden tijdens de Dutch TT, zo weten onze collega’s van Racesport.nl te melden. Waarom is niet duidelijk, maar dat het zo goed als zeker is helaas wel…

Om drie redenen een groot gemis. Ten eerste zijn het vaak de mooiste wedstrijden van het weekeinde omdat tijdens bijna elke race de winnaar pas bekend is op de finish. Ten tweede stonden er op Assen altijd twee races gepland en dat maakte het bijprogramma erg interessant, niet in de laatste plaats omdat er op zaterdag dankzij de Rookies al een wedstrijd verreden werd. Wel zo lekker na al die trainingen en kwalificaties. De MotoE rijdt al op zondagmorgen, dus zonder extra toevoeging van een andere klasse wordt het bijprogramma vrij dun.

Als je vervolgens weet dat Dorna niet echt houdt van bijklassen, buiten het MotoE en de Rookies om natuurlijk, snap je dat Assen een beste uitdaging heeft om een volwaardig programma aan te kunnen bieden volgend jaar. De Nations Cup-race van 2019 droeg in ieder geval niet bij aan dit volwaardige programma, daarvoor was het deelnemersveld veel te klein.

En ten derde omdat deze beslissing mogelijk gevolgen kan hebben voor de Nederlanders in deze klasse. Als je goed en vooral snel bent, kom je er gelukkig sowieso wel maar bij twijfel kan een thuisrace zeker meewegen. Een thuisrijder zorgt namelijk altijd voor extra publiciteit en dat is iets dat de Dorna heel erg goed weet. Wat precies de gevolgen gaan zijn, wordt pas later duidelijk. Daarvoor moet het namelijk eerst officieel zijn dat Assen verdwijnt vanaf de Red Bull Rookies-kalender.

Bericht 23-9-2019
De Dorna heeft de voorlopige kalender voor de 2020 Enel MotoE World Cup gepresenteerd. Net als in 2019 worden er zes races verreden, maar nu wel op vijf verschillende circuits in plaats van vier.

Na een valse start dit jaar – de gehele Enel MotoE-paddock brandde af voor aanvang van het seizoen – gaat de elektrische supportklasse van de MotoGP volgend jaar met frisse moed voor het tweede seizoen van start.

Het Enel MotoE-seizoen begint in mei op het circuit van Jerez de la Frontera, gevolgd door een race op Le Mans later die maand. Daarna is het TT Circuit Assen aan de beurt in het laatste weekend van juni.

Na Assen duurt het even voor de Energica’s opnieuw van start gaan. Pas 16 augustus wordt er weer geracet, en wel op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Als afsluiter reist het MotoE-circus naar Misano voor een tweeluik in het weekend van 12 en 13 september.

Enel MotoE World Cup
De Oostenrijkse brandweer kon aan de bak op de Red Bull Ring…

De plaaggeest…

Hopelijk krijgt de MotoE komend seizoen minder met de plaaggeest aan de stok dan dit jaar. Veel kwaad was al geschied na de catastrofale brand voor het seizoen, waarna Enel als stroomleverancier en Energica als leverancier van de motoren aan de bak konden. Tijdens het raceweekend op de Red Bull Ring brandde er vervolgens opnieuw een motorfiets af.

De Enel MotoE World Cup is in het leven geroepen om het racen met elektrische motoren een podium te bieden voor de toekomst. Tegenslagen als de branden in Jerez en Oostenrijk doen het imago van de klasse geen goed. Zeker niet aangezien veel racefans zich bepaald niet positief uitlaten over het elektrisch racen. Het zou – met name door het ontbreken van uitlaatgeluid – beleving missen, die alleen door een verbrandingsmotor tot stand komt.

Het is dan ook hopen dat het de raceklasse mee gaat zitten aangezien er vroeg of laat een eind komen zal aan het racen met verbrandingsmotoren zoals we die nu kennen. Een nieuwe start is altijd lastig, maar het zit de MotoE gewoon echt niet mee.

  • 3 mei – Circuito de Jerez – Àngel Nieto – Jerez de la Frontera – Spanje
  • 17 mei – Le Mans – Le Mans – Frankrijk
  • 28 juni – TT Circuit – Assen – Nederland
  • 16 augustus – Red Bull Ring – Spielberg – Oostenrijk
  • 12-13 september* – Misano World Circuit Marco Simoncelli – San Marino e della Riviera di Rimini

*twee races

Foto: 2snap

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen