donderdag 3 oktober 2024

Aankoopadvies: Suzuki GSX-S1000

Een beschaafd lopende motor, een exact sturend rijwielgedeelte, geen truttige motor: de Suzuki GSX-S1000 ontpopt zich als een haast perfecte allrounder. Sprint deze Suzuki ook tweedehands?

Het lidmaatschap van de club der naakte 1000cc-machines is fabrikanten een erezaak: Suzuki veroverde met de GSX-S1000 pas in 2015 – dus vrij laat – het toegangsbewijs voor de prominente naked-club. En trof daar een door testosteron verzadigde scene, met zelfbewuste body-builders uit Oostenrijk, Japan, Italië, Beieren en Engeland. Allemaal potige machines, maar niet altijd en door iedereen gewaardeerd. Individualisten dus, die in hun ‘hufter-modus’ vaak zeer luid of moeilijk in de omgang kunnen zijn. En de Suzuki? Die gedraagt zich sociaal verdraagzaam, met goede manieren.

Tekst en fotografie: Motorrad News

Uitgebalanceerd

Over het motorblok: de van de K5-GSX-R afgeleide, 145 pk sterke vierpitter is volgzaam op routes met snelheidsbeperking en in de stad. Daar, waar hij zijn teugels mag laten vieren, biedt hij vanaf het middengebied een enorme vermogensontwikkeling. Op straten zonder snelheidsbeperking, of op eenrichtingswegen met wit-rode trottoirbanden (want ook daar wordt de Suzuki GSX-S1000 nogal eens gespot), zet deze hypernaked vanaf de 8.000 tpm de naverbrander aan. Hij heeft dus geen uitsmijter- of draaiorgelmentaliteit. Het goed uitgebalanceerde, bijna volledig instelbare rijwielgedeelte past hier uitstekend bij. De slechts 211 kg lichte Suzuki is bijzonder wendbaar, stuurt precies en is in staat tot enorme hellingshoeken, zonder kapsones. Ze integreert haar dompteur comfortabel tussen de riante tank en het steil oplopende duozadel, en remt met hoogwaardige, radiale hardware van Brembo. Die remmen zijn nog te verfijnen als je de remblokken vervangt door sportievere remblokken, zoals onze testrijders bij een haast twee jaar durende langeduurtest van deze blauwe snelheidssmurf ontdekten.

Bij zeer intensief gebruik vallen een paar eigenaardigheden op, waardoor de zorgeloze Suzuki GSX-S1000 het predicaat ‘perfect’ net misloopt. Zo heeft de machine bijvoorbeeld last van fijne trillingen bij hogere toerentallen, die je in het stuur en in de voetsteunen voelt. Ook de bruuske gasreactie na de rol-fase is vervelend. Daarnaast heeft hij last van een onregelmatige loop bij een constante snelheid. Daar hadden vooral de Euro 3-exemplaren (tot 2017) last van. Suzuki loste dit op met een software-update en verving desgewenst ook de motormanagementcomputer. Een soepelere gasreactie is vanaf 2019 ook mogelijk dankzij de uit de Katana overgenomen gasgreep, gecombineerd met een nieuwe lay-out van de gaskabels. Het zou fijn zijn geweest als de motor vanaf begin af aan instelbare motormodi zou hebben gehad, maar die kwamen pas met het laatste Euro 5-model.

Aankoopdossier: BMW F800GS (2008 – 2018)

Suzuki GSX-S1000: uitermate robuust

De van de K5-krachtbron afgeleide viercilinder is door de jaren heen geperfectioneerd en staat bekend als uitermate robuust, hij is goed bestand tegen een ruw leven. Toch is het belangrijk om ook bij de bezichtiging van een Suzuki GSX-S1000 met een lage kilometerstand naar de inzet te vragen (korte afstanden, dagelijks gebruik, circuittrainingen)? Onderhoudsboekje controleren, de omgeving van het motorblok en het koelsysteem op lekkage controleren. Zijn er ‘niet-officiële’ verbeteringen doorgevoerd om het onregelmatig lopen tegen te gaan (software, uitlaat)?

Daarnaast controleren: controleer de kunststofdelen en andere onderdelen op trillingsscheuren; controleer of het contactslot soepel draait, controleer onderdelen die bij een valpartij gevaar lopen op gevechtssporen, zoals de kappen van de uitlaat, motordeksels of het stuur. Er zijn drie terugroepacties bekend, allemaal voor het bouwjaar 2015: in twee gevallen ging het over een mogelijk defect aan een koelwaterslang (te dicht bij de uitlaatbocht of de zijkuip), de laatste om lekkage van de voorste remklauw.

Suzuki GSX-S 1000

Pluspunten Suzuki GSX-S1000

  • zeer potent motorblok
  • uitermate wendbaar
  • felle remmen
  • sportief stugge vering

Minpunten Suzuki GSX-S1000

  • rukkerige gasreactie
  • klein weergegeven info dashboard

Tips van de Motor.NL occasion-expert

Een koopje, bestaat dat tegenwoordig nog? Ook in het geval van de GSX-S1000 blijkt het weer: ja! Een eerstehands, na slechts zes jaar veertig procent of meer onder de nieuwprijs, het kilometrage viercijferig, voorzien van mooie, gewilde accessoires; daar hoef je niet meer op af te dingen. Toch doen velen dat. De opmerking van de geërgerde aanbieder (niet meer vragen naar de laagste prijs) spreekt boekdelen.

Tweedehandsprijzen

Het tweedehands aanbod is momenteel zeer overzichtelijk. Ongeveer zestig procent van de aangeboden motoren staat bij de handelaren, daar vind je alle jaargangen.

De eerste bouwjaren (Euro 3, 2015 tot 2017) worden aangeboden tussen € 7.500,- (bouwjaar 2015/16, 14.000 tot 40.000 km) en circa € 8.900,- (particulier, rond 8.000 km). Ongeveer zes van de tien exemplaren hebben veel minder dan 20.000 kilometer gereden.

Bij de Euro 4-modellen (2018 tot midden 2021) ligt de prijsrange tussen de € 7.800,- (bouwjaar 2019, eerstehands, 44.000 km) en € 10.500,-, voor bouwjaren 2018–20 met kilometerstanden van 3.000 tot 8.000 kilometer. Hiervoor geldt: bijna geen enkele machine heeft meer dan 10.000 kilometer op de teller.

Voor € 11.300,- kun je bovendien ex-demo-motoren uit 2021 met zeer lage kilometerstanden vinden (oude model, Euro 4).

Alternatieven

BMW S1000R

Een sportieve, wilde power naked met een enorme trekkracht in het middentoerenbereik. De Beierse viercilinder met race-DNA heeft vanaf 2017 een smallere neus, 165 pk en een titanium uitlaatdemper van Akrapovic.

+ fel motorblok
+ zeer wendbaar
+ brute remmen
–  woest uitlaatgeluid

Tweedehandsprijzen

Veel keuze, particulier/handelaren ongeveer 1 op 1. Eerste generatie (2014–16): ongeveer € 6.800,- (60.000 km) tot € 12.000,- (10.000 km). Type twee (2017–20): circa € 9.900,- (boven 30 000 km) tot € 14.500,-.

Honda CB1000R

Retro-roadster? Café-racer? Hoe je hem ook noemt, de in 2018 geïntroduceerde naked is een geraffineerde spierballenmotor. De CB rijdt zeer dynamisch, zijn Fireblade-hart inspireert.

+ sterke, elastische motor
+ zeer wendbaar
+ felle remmen
–  sportief hooggeplaatste voetsteunen

Tweedehandsprijzen

Goed aanbod, circa tachtig procent bij handelaren. Bouwjaar 2018/19: circa € 8.000,- (minder dan 10.000 km) tot € 11.000,- (versie ‘+’). 2020/21: vanaf € 9.200,- (4.000 km), demo’s bouwjaar ´21 onder € 12.000,-.

Kawasaki Z1000

De pitbull in de clan van de dikke nakeds. Ziet er agressief uit, vraagt op buitenwegen een stevige hand vanwege de zware stuureigenschappen. Een gevoelige gashand is een voordeel.

+ bullige, sterke motor
+ onstuimige stuureigenschappen
+ stugge vering
– houdt niet van duopassagiers

Tweedehandsprijzen

Ruim aanbod, ongeveer zestig procent bij particulieren. Generatie 2010–13 (138 pk): circa € 4.600,- (veel km) tot € 7.800,- (rond de 20.000 km). Type twee (vanaf 2014, 142 pk): € 7.400 tot € 11.500,-.

Triumph Speed Triple 1050

Macho met rauwe uitstraling, erelid van het uitsmijtersgilde; deze Speedy laat niets aanbranden. Vanaf 2011 met scheve blik, vanaf 2018 met 150 pk. Ook als ‘R’ (vanaf 2012) met Öhlins-vering.

+ beresterke motor
+ exact sturend rijwielgedeelte
+ lekker felle remmen
–  krappe stuuruitslag

Tweedehandsprijzen

Veel keuze, zestig procent bij handelaren. Bouwjaar 2011-15: circa € 5.000,- (30.000 km) tot € 9.000,- (‘R’: 15.000 km). 2016-20: basis (‘S’) € 7.900,- tot € 11.800,-, ‘R’ (vanaf 2018: ‘RS’ ) € 8.600,- tot € 14.900,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen