De schuur van Bert: ‘M’n oom kaapte die motorfiets voor mijn neus weg. Ik kon hem wel schiéten’

Knieën en polsen heeft Bert mishandeld in rally’s en endurowedstrijden, de motorfietsen en het zenuwgestel over de grenzen van hun kunnen gejaagd in races. Met het verstrijken der jaren is hij al een klein beetje op weg een klassieker te worden, dus verschijnt hij nu vooral aan de streep in klassiekerraces. Daar ben je winnaar als je de meest gemiddelde snelheid aanhoudt. 'En die houd ik graag zo hoog mogelijk', vertelt Bert achter de heftafel waarop hij zijn BMW R51 Sport gereedmaakt voor het nieuwe raceseizoen. BMW-freaks gaan over de toppen van geluk als ze er eens in ...
Knieën en polsen heeft Bert mishandeld in rally’s en endurowedstrijden, de motorfietsen en het zenuwgestel over de grenzen van hun kunnen gejaagd in races. Met het verstrijken der jaren is hij al een klein beetje op weg een klassieker te worden, dus verschijnt hij nu vooral aan de streep in klassiekerraces. Daar ben je winnaar als je de meest gemiddelde snelheid aanhoudt. 'En die houd ik graag zo hoog mogelijk', vertelt Bert achter de heftafel waarop hij zijn BMW R51 Sport gereedmaakt voor het nieuwe raceseizoen. BMW-freaks gaan over de toppen van geluk als ze er eens in hun leven een glimp van opvangen. En Bert, er jarenlang naar op zoek geweest, jaagt hem elk jaar over het stratencircuit van de Barneveldse historische motorrace. Daar geeft-ie hem van Jetje. In de bochten schaaft het plaveisel de klepdeksel bij en trekken de uitlaten een spoor van vonken. De schuur van Ron en George: ‘Suzuki stond voor “stuur jezelf de kist in”’ Als het zo is, dat het geluk vanzelf komt, als je de droom maar genoeg voedsel geeft, dan is Bert daarvan het levende bewijs. 'Ik liep op tegen een R27, te koop aangeboden door iemand die hem alleen maar had om te rijden met een proefrijbewijs, als aanloop naar het examen. Mijn oom wilde wel mee. Vervolgens kaapte hij die fiets voor mijn neus weg. Ik kon hem wel schiéten. Onterecht, want toen ik oud genoeg was voor het proefrijbewijs was de R27 voor mij.' Met de komst van de R27 was het hek van de dam. ‘Ik wilde meer en had na een poosje een stuk of zes BMW-eenpitters. Ze stonden her en der gestald, buiten het zicht van pa.’ Iets wegdoen, is niet Berts sterkst ontwikkelde eigenschap. Ruilen lukt nog wel, verkopen kán hij niet. Dus staat die R27 nog op zolder, compleet met het L-bordje van weleer. En kwam hij uit Den Helder terug met een R20 en niét met het bagagerekje. En zo is het gekomen dat zijn motorzolder intussen bijna doorbuigt onder de last van oud ijzer.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?