Hoe Bovag is de Bovag zelf?

viaBOVAG moet de spelregels herschrijven van het online kopen van gebruikte motoren. Twee maanden na de introductie van de website is het tijd voor een eerste evaluatie. Er gaat veel goed, maar er is ruimte voor verbetering.

Het kip en het ei-verhaal gaat niet op voor viaBOVAG. Het is duidelijk wie er als eerste behoefte had aan een website met alleen Bovag-goedgekeurde motoren: de aangesloten Bovag-bedrijven. Als zo’n bedrijf een motorfiets plaatst op een website als Marktplaats staat die advertentie in no-time onderop omdat iedereen zoekt op prijs. Een Bovag-dealer is verplicht om te adverteren met een all-in prijs, dus inclusief garantie, afleverbeurt en de eventuele rijklaarmaakkosten. Dat levert voor de koper later geen onverwachte kosten op, maar het kost klandizie bij internetkoopjesjagers.

Wie momenteel een gebruikte motorfiets op viaBOVAG zoekt heeft keus uit zo’n 2500 motoren. Ter vergelijking: op de twee jaar eerder gelanceerde auto-variant staan zo’n 95.000 auto’s. Bij motoren streeft de Bovag naar tienduizend exemplaren vertelt woordvoerder Tom Huyskens. ‘Momenteel adverteren 31 Bovag-bedrijven op de website, ongeveer een kwart van het potentieel. Dat aantal gaat snel stijgen, maar in deze corona-tijden waag ik me niet aan voorspellingen. Binnen een half jaar verwacht ik wel fors meer bedrijven en aanbod. Online is het adagium “Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat ook.” Wij willen juist de kopers bedienen die zekerheid wensen en die geen kat in de zak willen kopen.’

Woordvoerder Tom Huyskens: ‘We kunnen ons juist bewijzen.’

Huyskens noemt de website een gamechanger, waarom? ‘We willen dat een all-in prijs de standaard wordt. We streven er naar dat kopen via internet betrouwbaar wordt en in vertrouwen verloopt. En mocht het alsnog mis gaan, dan moet de koper weten dat we er voor hem of haar zijn.’

Wat kan er dan mis gaan? ‘De deelnemende bedrijven exporteren met een druk op de knop de motoren vanuit hun administratiesysteem naar meerdere websites, maar met dezelfde tekst. Dezelfde motor die op viaBOVAG staat, vind je bijvoorbeeld ook terug op Marktplaats waar vaak met meeneemprijzen wordt geadverteerd. Uit steekproeven blijkt dat ook op onze website in ongeveer honderd gevallen nog extra kosten werden vermeld.’

Staat het instituut Bovag dan voor paal? ‘Nee, dan kunnen we ons juist bewijzen. Het is heel simpel: een motorfiets moet voldoen aan de beloftes die we doen. Als een advertentie niet klopt en de verantwoordelijkheid voor de inhoud ligt bij de adverteerder, dan wassen wij die de oren. Dan is het tijd voor gele en rode kaarten. We kunnen als eerste de advertentie verwijderen, dan de adverteerder de toegang weigeren tot viaBOVAG en in het laatste geval zijn lidmaatschap opzeggen. We zijn natuurlijk in overleg met de softwareleveranciers van de administratiesystemen van de dealers om dit probleem op te lossen. We zijn pas twee maanden in de lucht, maar dit gaat goed komen.’

Wat is viaBOVAG?
Op www.viabovag/motoren plaatsen aangemelde Bovag-bedrijven hun gebruikte aanbod. Op alle motoren gelden de garantieregels van de organisatie.

Welke zekerheden heb je als koper?
De lijst is langer, maar de belangrijkste zekerheden die het kopen via de website viaBOVAG oplevert zijn: altijd een all-in prijs
binnen twee weken de mogelijkheid van omruilen (met max. 500 km. extra op de teller), minimaal zes maanden garantie, afleverbeurt en een controle op veertig punten. (let op: controle staat niet gelijk aan verhelpen).

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.