maandag 15 juli 2024

Marathonmotor: Yamaha MT-07

Vanaf de introductie in 2016 is de Yamaha MT-07 een regelrechte verkoophit. Het feit dat de MT-07 ook in 35kW-uitvoering nieuw te koop is, sprak de toen 21-jarige Jesse de Bruine direct aan. Als beginnende motorrijder vond hij in de MT-07 alles wat hij zich kon wensen. Ruim vijf jaar en 102.000 kilometer later rijdt hij op de MT-07 nog met het volste plezier over Europa’s mooiste wegen. En dat allemaal zonder dat de goedkope MT-07 ook maar één klap verkeerd heeft gegeven.

Fotografie: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamJesse de Bruine
Woonplaats’s-Heer Hendrikskinderen
Leeftijd26 jaar
Beroepmonteur
Rijdt sinds2016
Aangeschaft2016
Nieuwprijscirca € 7.000,-
Dagwaardecirca € 4.000,-
Rijstijltoer
Gebruiktoer/vakantie
Brandstofverbruik1:23
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2016
Kilometerstand102.500 km
Yamaha MT-07

De uit het Zeeuwse ’s-Heer Hendrikskinderen afkomstige Jesse de Bruine (26) keek als klein kind enorm op tegen zijn opa. Die had vroeger een BMW en een Norton gehad en reed op een motorscooter toen Jesse nog op de lagere school zat. ‘Ik denk dat toen mijn interesse voor motoren is gewekt. Brommers vond ik ook wel leuk, maar alleen als ze snel waren. Een fanatieke brommerrijder ben ik nooit geweest. Op mijn achttiende lag een motorrijbewijs voor de hand, maar mijn ouders vonden het verstandiger dat ik eerst mijn autorijbewijs zou gaan halen. En dat heb ik gedaan. Op je achttiende op voor het A1-motorrijbewijs zag ik niet zitten, want zo’n A1-motor is in mijn ogen net een opgevoerde brommer. Dat heeft naar mijn idee weinig met motorrijden te maken. Op mijn twintigste ben ik wel gaan lessen en geslaagd voor mijn A2-rijbewijs. Dan kun je tenminste een 35kW-motor kopen. Daar is niks mis mee. Twee jaar later ben ik opgegaan voor mijn A-rijbewijs. Ik had toen al 56.000 kilometer motorervaring opgebouwd als A2-rijder. Ik denk dat de examinator dat snel in de gaten had, want ik hoefde maar een klein stukje te rijden. Toen had hij blijkbaar al gezien wat ik kon.’

Marathonmotor: Honda VFR1200X Crosstourer

Passen

Met het A2-rijbewijs op zak werd Jesse, die zo snel mogelijk een motor wilde kopen, door de rijschoolhouder gewezen op Motorini, een kleine motorzaak in Kruiningen. ‘De man vertelde me dat ik daar maar eens moest gaan kijken, het was volgens hem een betrouwbare zaak. Ik had gelest op een Honda CBF600 die ik niet fijn vond sturen. Het was dan ook een verademing toen ik een proefritje maakte op de Yamaha MT-07 die bij Motorini in de winkel stond. De motor was een paar keer verhuurd, waarvan twee keer aan mij. Na de tweede keer wist ik het zeker, ik huur deze motor niet langer, ik koop hem. Met 800 kilometer op de teller en in de juiste kleur (rood) werd ik voor een bedrag dat net iets onder de nieuwprijs lag eigenaar van mijn eerste motor. Na aanschaf heb ik nog enkele accessoires laten plaatsen, zoals een complete kofferset, klein ruitje, een middenbok, usb-poorten en valdoppen.’

Vanaf de eerste meters was Jesse zeer in zijn sas met de nieuwe aanwinst. Voor woon-werkverkeer heeft hij de motor niet nodig, want zijn werk (onderhoud scootmobielen) is om de hoek. Maar voor het overige laat hij geen kans onbenut om er met de motor op uit te trekken. ‘Eerst in de regio, daarna heel Nederland en later vooral de Alpenlanden. Daar liggen de leukste wegen met ontelbare bochten. Mooier bestaat denk ik niet. Ik heb ook enkele cursussen gedaan om beter te leren motorrijden. Voor extra veiligheid en om nog meer ontspannen op de motor te zitten. Mijn eerste grote buitenlandse motorreis ging in 2018 naar de Pyreneeën. De 35 kW was niet meer nodig, wat rijden met de MT-07 alleen maar leuker maakte. Al moet ik eerlijk zeggen dat de MT-07 ook in de 35kW-uitvoering voor genoeg leven in de brouwerij zorgt. Je mist alleen wat topsnelheid, dat is alles. Als beginnende motorrijder, want zo zag ik mezelf na twee jaar echt nog wel, maakte ik wel een inschattingsfout. Op de eerste dag naar Italië dacht ik dat 1.100 kilometer geen probleem zou zijn. Samen met een vriend, ook op een MT-07, hebben we het gehaald. Maar we waren kapot toen we veel later dan verwacht aankwamen. Dat liever nooit meer. Toch smaakte die Italië-reis naar meer. Ik geloof dat ik in dat jaar bijna 30.000 kilometer met de motor heb gereden. En allemaal plezierkilometers. Met Horizon Motor Reizen heb ik de 75-Passentoer gedaan. Volgens mij waren het zelfs nog meer dan 75 passen. Dat was op en top genieten. Prachtige routes en alles op en top geregeld. Een aanrader.’

Vering

In vijf jaar tijd kreeg Jesse de Bruine de teller van zijn Yamaha MT-07 boven de 100.000 kilometer. Je hoeft dus niet per se een zware toerbuffel te hebben om zoveel reiskilometers te maken. En tijdens al die kilometers, met een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 23, heeft de Yamaha geen klap verkeerd gegeven. Niet gek voor een budgetmotor. ‘Budgetmotor of niet, voor mij is het een volwaardige reismotor, zeker in combinatie met de ruime kofferset. Het onderhoud aan de motor besteed ik uit en ik hou me heel strikt aan de onderhoudsbeurten. Die worden altijd uitgevoerd bij Motorini. Om de 10.000 kilometer een kleine beurt (olie en filters) en om de 40.000 kilometer een grote beurt met onder andere kleppen stellen. De eerste keer was het nodig om de uitlaatkleppen een beetje bij te stellen. Het enige dat ik zelf doe aan de motor is de ketting smeren. En blijkbaar doe ik dat goed, want de eerste kettingset was goed voor 40.000 kilometer. De sets daarna 25.000 kilometer. Afhankelijk van wat voor tochten ik maak, gaan de banden ook lang mee. Ik heb in het begin wat geëxperimenteerd met de bandenkeuze, maar ik ben er inmiddels achter dat de Michelin Pilot Road me het best bevalt. Lange levensduur (15.000 tot soms 25.000 km) en altijd voldoende grip. Dat geeft vertrouwen.’

Bij de productie van een goedkope motor moeten er natuurlijk ergens concessies worden gedaan. Niet alles is van de hoogste kwaliteit. Zo vond Jesse dat met 70.000 kilometer op de teller de vering zijn beste tijd had gehad. ‘De motor begon steeds meer te “dweilen” en ik werd daar ook door vrienden op gewezen. Tijd om de originele vering te vervangen door Hyperpro. Achter een compleet nieuwe schokdemper en voor Hyperpro-veren. Toen zijn ook de voorvorkkeerringen vernieuwd. De nieuwe vering zorgde voor een wereld van verschil. Dat was de investering meer dan waard.’

Yamaha MT-07 op de brug

Als Yamaha-dealer verheugt MOTO73-expert Van Sleeuwen zich op de komst van een MT-07 als Marathonmotor. Maar of het spannend wordt? ‘De MT-07’s zijn de laatste jaren als zoete broodjes over de toonbank gegaan en diverse klanten hebben inmiddels alweer een nieuwe gekocht. In de werkplaats worden we niet rijk van een MT-07, want het is maar zelden dat er buiten het normale onderhoud iets bijzonders met de MT-07 aan de hand is. Afgezien van schadegevallen, die heb je altijd, hoeft er weinig te worden gerepareerd. Ik verwacht weinig spectaculairs tegen te komen bij deze MT-07, ook al staat er al een ton op de teller.’

Na het gebruikelijke proefritje weet Van Sleeuwen het zeker. ‘Deze MT-07 rijdt nog als een nieuwe. Er staat er eentje in de showroom met 10.000 kilometer op de teller, ik merk absoluut geen verschil. Toch knap voor zo’n simpel fietsje. De motor rijdt nog als een nieuwe en ziet er ook nog uit als een nieuwe. Daar zijn we denk ik snel klaar mee.’

Dat de eigenaar een fanatieke kettingsmeerder is, is te zien aan de hoeveelheid vet rond het voortandwiel en alles wat zich daaronder bevindt. Dat smeert dan ook nog eens de zijstandaard en de middenbok. Jesse: ‘De zijstandaard is bij 90.000 kilometer gelast. De monteur had gezien dat er een scheurtje in zat en heeft op die manier erger weten te voorkomen.’

De remmen voor en achter zijn nog de originele en zijn nog lang niet aan vervanging toe. Bijzonder is dat de remblokken nog maar één keer zijn vervangen. Jesse: ‘Ik denk dat dat komt omdat ik veel op de motor afrem. En ik rij altijd graag flink hoog in de toeren. Wat ik ook doe, de motor geeft nooit een krimp. Vandaar dat ik ook zo gehecht ben geraakt aan deze motor.’

Het kost enige moeite om een plekje te vinden waaraan je kunt zien dat de motor niet nieuw meer is. Het enige roestplekje dat we tegenkomen betreft een lasnaad van de achterbrug ter hoogte van de achterrem. Maar dat is dan ook het enige. Het scheelt natuurlijk wel dat de motor niet wordt gebruikt als er pekel op de weg ligt. Jesse: ‘Een vriend van mij heeft ook een MT-07 met slechts 40.000 kilometer op de teller. Maar die motor staat bij gebrek aan een stalling altijd buiten en dat is dan ook te zien. Zo jammer.’

Alles klopte bij de MT-07 met een ton op de teller, dus ook de stroomhuishouding.

De metalen buisjes die naar de waterpomp leiden zien er wel verweerd uit. ‘Dat hebben ze bijna allemaal’, aldus Van Sleeuwen. ‘Blijkbaar zijn die buisjes niet van de juiste coating voorzien.’

De motor is één keer omgevallen, maar dat heeft alleen sporen bij de valprop achtergelaten.

Van Sleeuwen doet zijn uiterste best om een aandachtspuntje te vinden maar tevergeefs. De regel ‘goedkoop is duurkoop’ gaat in het geval van de MT-07 niet op. Het CP2-blok, dat ook in de T700 hangt, heeft zijn betrouwbaarheid meermaals bewezen. Van Sleeuwen: ‘Prachtig om na 100.000 kilometer dit motorblokje nog zo geruisloos te horen draaien. Daar kan menig Europese fabrikant nog wat van leren.’

Hoewel hij niet anders had verwacht, is de eigenaar blij te horen wat de MOTO73-expert van zijn motor vindt. Aan verkopen denkt Jesse voorlopig nog niet. Wel vraagt hij of, als de motor de twee ton is gepasseerd, weer langs mag komen voor een Marathonmotorbezoek. Misschien dat het dan wat spannender is.

Yamaha MT-07: goed om te weten

Met een prijskaartje van € 6.999,- kwam Yamaha in 2014 met de MT-07 op de proppen. Vanaf het begin heeft de MT-07 kunnen rekenen op een grote schare fans en dat niet alleen vanwege de prijs. Ondanks de budgetprijs, bleek de MT-07 ook kwalitatief een prima motor. Voor de beginnende motorrijder, maar ook voor de gevorderde motorrijder die niet per se op een dikke motor wilde rijden. Omdat het nieuw ontwikkelde motorblok ook voor latere nog uit te brengen modellen (Tracer 7 en Ténéré 700) ging fungeren, kon de prijs laag worden gehouden. Bij de MT-07 draait het niet om pk’s en topsnelheid, maar vooral om het plezier van motorrijden. De MT-07 is een motor waarop iedereen zich snel thuis voelt. Tot op de dag van vandaag staat de MT-07 heel hoog in de lijst van meest verkochte motoren. Dat zegt genoeg. Mede vanwege de nieuwe Euro 5-norm onderging de MT-07 voor 2021 een kleine metamorfose, waarbij vooral de nieuwe koplampunit in het oog springt. Geprezen door de een, verfoeid door de ander. De aanschafprijs is wel gestegen (€ 8.199,-), maar je krijgt nog altijd veel motor voor je geld. En niet onbelangrijk: de MT-07 is er ook in 35kW-uitvoering voor het A2-rijbewijs.

Richtprijzen bij motorzaak

  • 2014 circa € 5.800,-
  • 2015 circa € 6.300,
  • 2016 circa € 6.800,-
  • 2017 circa € 6.500,-
  • 2018 circa € 7.000,-
  • 2019 circa € 7.000,-
  • 2020 circa € 7.500,-

Merkenclub

Als bezitter van een Yamaha MT-07 ben je welkom bij de All Fazer – MT Club Nederland (www.fazer.nl). Er worden het hele jaar door activiteiten georganiseerd.

In de Alpenlanden heeft Jesse de Bruine al veel gereden.
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen