Suzuki Gladius: opvolger van SV650 afgeserveerd als wijvenbrommer

Chronische jeuk kregen ze in 2009 bij de Suzuki-importeur van de kwalificatie vrouwenbrommer voor de Suzuki Gladius. De opvolger van de SV650 was volgens Nimag eerder een elegante oplossing voor verstopte steden. En hoe herinner jij je de Gladius? Exact, als dat mislukte damesspeelgoed. Een sequel is een vervolgfilm op een kaskraker, maar het woord heeft vooral een nare bijklank. Meestal is het vervolg een enorm slap en tranentrekkend aftreksel van het origineel. De motorwereld heeft ook zijn sequels. Opvolgers waar niemand brood in zag, maar die hier nog een keer in het spotlicht staan. Als Ziggy Stardust is David Bowie ...
Chronische jeuk kregen ze in 2009 bij de Suzuki-importeur van de kwalificatie vrouwenbrommer voor de Suzuki Gladius. De opvolger van de SV650 was volgens Nimag eerder een elegante oplossing voor verstopte steden. En hoe herinner jij je de Gladius? Exact, als dat mislukte damesspeelgoed. Een sequel is een vervolgfilm op een kaskraker, maar het woord heeft vooral een nare bijklank. Meestal is het vervolg een enorm slap en tranentrekkend aftreksel van het origineel. De motorwereld heeft ook zijn sequels. Opvolgers waar niemand brood in zag, maar die hier nog een keer in het spotlicht staan. Als Ziggy Stardust is David Bowie in de jaren zeventig van de vorige eeuw goed voor een enorme bak verwarring. Wat staat daar nou precies op het podium? Is het een man, een vrouw of toch Super Grover? De Gladius kan niet tippen aan het succes van Ziggy Stardust, maar is wel eenzelfde androgyne verschijning. Waar Bowie als man moeiteloos weg kwam met zijn oogschaduw, dameskapsel en lippenstift werd de Gladius keihard afgerekend op zijn halfslachtige voorkomen. Waarschijnlijk het verdiende loon voor een motorfiets waarvoor Suzuki de slogan ‘Fashion meets Technology’ van stal haalde. Sprookjesbegin Als Suzuki tien jaar eerder in 1999 de SV650 introduceert zijn de superlatieven overduidelijk in de aanbieding. Een tsunami aan complimenten overspoelt de bescheiden V-twin. Zelfs de grootste azijnzeiker bergt zijn scherpe pen liefdevol op en valt in katzwijm. Bij importeurs gevreesde journalisten schrijven plotseling liederlijke proza. De volgende ode aan de SV van een zeer regelmatig door importeurs verguisde journalist is daarvan een lichtend voorbeeld. Al bekijkt hij de Suzuki vanwege het spotgoedkope prijskaartje eerst nog met de nodige argwaan. ‘Het laatste restje onterechte wantrouwen verdampt als je het blok start. Het stampen van een V-twin maakt altijd meer los dan het lopen van een aalgladde viercilinder-in-lijn. De SV is eerder een alternatief dat goedkoop is, dan een goedkoop alternatief. De moraal: Suzuki heeft ongemerkt een nieuw begrip geïntroduceerd: vanaf nu hoeft het niet meer duur te zijn. Goedkoop kan goed genoeg zijn. Dit is een sportmotor die zich voor niets en niemand hoeft te schamen. De SV650 is goed genoeg voor negentig procent van alle sportieve rijders en goed genoeg voor negentig procent van het dagelijkse haalbare en moreel toelaatbare. In mijn hersenen heerst onrust na de eerste korte kennismaking.’ Ducati 999: ongewenste opvolger van Ducati 916 Haarscheurtjes in de liefde Hoeveel onrust borrelde er tien jaar later in de hersenpan van deze journalist toen Suzuki de lastig te duiden Gladius introduceerde? De typenaam refereert aan een Romeins strijdzwaard en symboliseert de stoere kant van de motorfiets. In 1999 heeft de SV650 dat gegoochel met mythologisch wapentuig helemaal niet nodig. Een supersonisch vogeltje genaamd Hayabusa is dat jaar het meest indrukwekkende Suzuki-nieuws, maar de SV650 is de grootste verrassing. Voor slechts ƒ 13.499,- (€ 6.125,-) koop je de naakte V-twin en voor duizend piek extra die met het kuipje. Topmodellen kosten in die tijd makkelijk dertigduizend gulden (€ 13.613,-). Natuurlijk kan de SV650 qua uitrusting en pk’s niet tippen aan die toppers, maar daar valt niemand over. Het is zelfs goed voor complimenten over het pure karakter en 70 pk blijkt zelfs voor MOTO73-icoon en gerenommeerd scheurijzer Koen Alders genoeg: ‘De kale SV wordt bij acceleratie licht van voren. Als iemand nog dacht dat dit een tamme beginnersmotorfiets is... Dit is zonder meer een erg inspirerend motorblok.’ Het hele pakket is zelfs zo inspirerend dat de SV650 zich ontpopt tot een motorhart veroverend verkoopkanon. Voor een enkele purist komen in 2003 de eerste haarscheurtjes in de relatie. Dat jaar maakt de ronde eerste generatie plaats voor een tweede – door vierkante lijnen gedomineerde – generatie. Het is inderdaad wennen aan de vierkante framebuizen die de prachtige ovalen aluminium buizen van het eerste frame vervangen. Naar die twee led-achterlichtjes, een soort verlichte landingsstrippen, keken we ook met het nodige afgrijzen. Suzuki Gladius: niet te vreten sausje Toch went het nieuwe voorkomen snel en ook de vierkante SV650 ontpopt zich tot een gewilde, geinige en betaalbare allemansvriend. Vanwege de spotprijs kocht ook uw redacteur van dienst een SV650. Het ding staat nog altijd met stip in mijn persoonlijke favoriete top drie van motoren. Alle eerdere bevindingen van de motorjournalisten klopten als een zwerende vinger. Wat een superleuke fiets die SV en van verveling was inderdaad nimmer sprake. Bovendien bleek de twin zuinig en betrouwbaar. Zo’n motorfiets verandert zelfs Maarten van Rossum nog in een vrolijke noot. Tragisch genoeg beschikt ook de Suzuki Gladius over al die goede eigenschappen. Ook het ‘Romeinse zwaard’ is betaalbaar, wendbaar, licht en beschikt over een perfecte V-twin. Niet zo verwonderlijk allemaal met zo’n technische basis. Alleen is daar een sausje overheen gegoten dat ‘Fashion meets Technology’ heet. Dat sausje is voor horden mensen niet te vreten. Alsof je een vegetariër een prachtig groentegerecht voorzet en dat op het laatst aftopt met een vleesjus. Laat dat hele gerecht dan maar zitten. Zelden is er een motorfiets zo gehandicapt door zijn onzijdige uiterlijk als de Gladius. Een motorfiets die in de basis nota bene beter is dan de SV650. Een zwaardere krukas dikt het V-twingevoel verder aan. Een ander nokprofiel en aangepast in- en uitlaat genereren een hoger koppel en onderin is de tweecilinder vijf pk sterker dan de SV650. Tot zo ver het goede nieuws: volgt nu de kleurstelling en daarmee het slechte nieuws. Suzuki spuit de Gladius in onder meer de volgende kleuren: limegroen met zwart en magenta met wit. Lees bij dat laatste: knalroze. Iets degelijker dashboard dan op de SV.Bultrugkoplamp. Stoer in tutu Het gaat te ver om het hele Gladius-drama op te hangen aan een paar zuurstokkleuren. Triumphs Speed Triple verwerft gelijktijdig wereldfaam in het Blazing Orange, Apple Green of Nuclear Red. Lees bij dat laatste wederom: knalroze. Al gebiedt de waarheid te zeggen dat de Britse motorfabrikant in de praktijk vooral veilige kleuren verkocht. Toch fakkelt niemand de Speed Triple in zuurstokuitdossing af. Iedereen vindt het prachtig, durft het weliswaar niet aan om er eentje te kopen, maar koopt wel de veilige weg. Bij de Gladius draaien slechts weinig kopers die veilige weg in. Waar de Speed Triple alsnog verkoopt, doet de Gladius dat niet. De Brit is zelfs in een roze tutu nog stoer, de Gladius is niets. Het is de oplossing voor een niet bestaand probleem. Soms kom je daar mee weg – iets moet het succes van een Senseo verklaren… – maar net zo vaak niet. De Gladius is een mispeer van een marketingafdeling. Marketeers die denken dat een onzijdige halfslachtige motorfiets zowel mannen als vrouwen aanspreekt en dus voor twee verkoopt. Alleen zijn de metroseksuele mannen dun gezaaid in de motorwereld en barst het er juist van de krachtige vrouwen. Die dames zetten zich af tegen een typische vrouwenfiets, terwijl mannen niet dood gevonden willen worden op een damesbrommer. David Bowie liet Ziggy Stardust in 1973 ‘inslapen’ en ging verder als David Bowie. Suzuki liet de Gladius in 2016 inslapen. Een jaar later maakte de SV650 een langverwachte, maar desondanks onverwachte comeback. Drie keer raden: het ding is na al die jaren nog altijd beregoed. Soms blijft het origineel net als in de filmwereld het best. De Suzuki SV650 uit 1999 met kuipje.Tweede generatie SV heeft plots scherpe lijnen. Verkoopaantallen Suzuki Gladius en SV650 Helaas kan Suzuki geen afzonderlijke wereldwijde verkoopcijfers van de SV650 en Gladius ophoesten. Van de twee modellen zijn gezamenlijk 275.000 exemplaren verkocht. De Nederlandse cijfers gaan niet verder terug dan 2014. De echte massale verkoopgolf van 1999 tot 2009 staat hier dus niet in. Van 2014 tot en met 2017 verkocht Suzuki 201 exemplaren van de Gladius. Van 2016 (herintroductie SV) tot en met 2020 gingen er 741 exemplaren van de SV650 over de toonbank. Ook op zijn oude dag is de SV nog altijd populairder. De grote onbekende 650 V-Twin Naast de Gladius en de SV650 levert Suzuki (niet in Nederland wel in België) ook nog de SFV650. Het model is een… Gladius met een ander naam en met een stoerder kleurenschema.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?