zondag 25 februari 2024

Terug naar toen: 1970 – Deel 3

Mengsmering

Op de zestigste RAI-tentoonstelling valt de stand van Kawasaki op. Daar staan namelijk de twee nieuwe productieracers, de 500cc-H1-R-driecilinder en de 250cc-A1-RA. Ja, geheimzinnige modelaanduidingen. Opmerkelijk is dat de 250 cc hetzelfde rijwielgedeelte heeft als zijn zwaardere broer. Het blok van de kwartliter is rechtstreeks afgeleid van de Samurei, een motor voor gewoon straatgebruik. De racer heeft twee roterende inlaten met 30mm-Mikuni-carburateurs. De ontsteking vindt plaats door een racemagneet. Die is in een huis achter de cilinders geplaatst en de primaire transmissie drijft deze magneet aan. Had de eerdere 250cc-productieracer een oliepomp, de A1-RA doet het zonder. Dus is mengsmering vereist, in een verhouding van één op twintig. De mix moet wel plaatsvinden met superbenzine met een octaangetal van meer dan 97. Dit in verband met de hoge compressieverhouding. En hoe zit het met de prestaties van de Kawasaki? Wel, de tweecilinder levert ruim 45 pk bij 9.800 tpm. De fabriek zegt dat dit vermogen goed is voor een absolute topsnelheid van 220 km/u. In nuchter Nederlands: ‘Die wil wel gaan’.

Linkerkant van motorblok – MOTOR 9, 27 februari 1970

Petje af voor Jan

Eind jaren zestig maakt het motorsprinten een geweldige opmars mee. Uitgenodigde Engelse specialisten laten zien hoe het moet en zij weten heel wat Nederlandse motorrijders te inspireren. In september 1970 is er weer een wedstrijd op het rechte eind van het circuit van Zandvoort. Helaas onder zeer natte omstandigheden. Er is een bomvol programma. De voor het sprinten ontworpen ‘specials’ staan in diverse klassen aan de start, van 50 tot 1000 cc. Maar ook met een gewone standaardmotor kun je meedoen. De foto laat dat goed zien. Op de achtergrond staan al diverse deelnemers in de klasse 500cc standaard zich ‘warm te stoken’. Op de voorgrond gaat rechts Frits Prins uit Hilversum van start voor zijn run. Hij eindigt uiteindelijk als vijfde. Links staat Jan Bressers uit Koog aan de Zaan op zijn beurt te wachten. Hij weet hier nog niet dat hij op zijn Kawasaki-driecilinder zijn klasse zal winnen in 13,61 seconde. Een zeer knappe tijd, waarmee hij de snelste is van alle rijders op een standaardmachine en ook maar drie rijders met een special voor zich moet dulden. Een van hen is de bekende Kawasaki-importeur Henk Vink. Die is met z’n 13,21 seconde de snelste man van de dag op een zeer laag gebouwde Kawasaki H1.

Start van sprintwedstrijd – MOTOR 38, 18 september 1970

Snelle Simson

De Tweedaagse van Bergamo is een goede voorbereiding voor het nieuwe seizoen van de Six Days Trials. Een mooie gelegenheid dus om er eens te kijken welke technische vernieuwingen fabrikanten aan hun motoren hebben aangebracht. Een opvallende tendens is dat het aantal versnellingen toeneemt. Vijf versnellingen zijn inmiddels gebruikelijk, maar de nieuwe 166cc-Zündapp heeft er zelfs zeven. Baas boven baas is echter Simson. Simson, is dat niet de naam van solutie om lekke banden mee te plakken? Ja, maar dat product heeft zijn oorsprong in ons eigen Groningen. De Simson-motorfietsen zijn Oost-Duits en in het westen maar weinig bekend. Achter het IJzeren Gordijn is het merk uit de stad Suhl echter een grote speler. Hun terreinfiets heeft zelfs negen versnellingen aan boord. De 100 cc is ook uitgerust met een roterende inlaat en is met 16,5 pk de krachtigste in z’n klasse. Denk dus niet dat uit de DDR alleen maar pruttelende dienstfietsjes komen…

Close up terreinfiets – MOTOR 30, 24 juli 1970

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen