Harley-Davidson 338R: de eerste foto

De Harley stond al in de planning en was ook al aangekondigd. Alleen de datum nog. Toen de eerste foto’s op het web verschenen, waren we er niet zeker van. De heimelijk geschoten foto’s die op een Chinese website verschenen, lijken heel serieus. Dit zou wel eens de nieuwe en kleine Harley-Davidson 338R kunnen zijn. Harley lijkt met de modelnaam een verwijzing te maken naar de kleinste Sportster, de 883-serie. De inhoud van de Harley zou dus iets hoger kunnen zijn.

Het ontwerp lijkt sterk op de eerste schets die een jaar geleden werd getoond. Tezelfdertijd tekenden Harley-Davidson en Qianjiang de overeenkomst. Daarmee was de productie van de eerste Amerikaanse motor in China met een kleine cilinderinhoud een feit.

Opnieuw naar Azië

Opnieuw probeert Harley-Davidson voet aan de grond te krijgen in Azië. Decennia terug probeerde Harley dat ook al eens. De Aermacchi Harley-Davidson – modellen van 125 tot 350 cc – werden in de jaren zestig en begin jaren zeventig in Italië werd gebouwd met als doel de Aziatische markt te bedienen. Dat mislukte maar er was wel een boreling: Cagiva, die in dezelfde fabrieken motoren ging bouwen.

Enkele maanden na de overeenkomst werd gezegd dat het model de naam HD 350 zou krijgen.K ort daarna circuleerden foto’s van de QJ Motor 350 op het web. Dat is een ander merk van Qianjiang, dat ook eigenaar is van Benelli. De QJ Motor 350 had een typisch QJ-uiterlijk, maar op het carter stond wel Harley-Davidson Motor Company.

De motor van het spy foto schot heeft welwat Harley-achtigs maar heeft ook dezelfde structuur als de Benelli 302 (of QJ Motor 350 als je dat liever hebt). Het chassis is in feite bijna identiek aan de Benelli die in Italië te koop is en in China wordt geproduceerd in dezelfde fabriek die ook de toekomstige Harley-Davidson 338R zal bouwen. Over de exacte inhoud van het blok blijft onzekerheid bestaan.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?