Terug naar toen: 1970 – Deel 3

Mengsmering Op de zestigste RAI-tentoonstelling valt de stand van Kawasaki op. Daar staan namelijk de twee nieuwe productieracers, de 500cc-H1-R-driecilinder en de 250cc-A1-RA. Ja, geheimzinnige modelaanduidingen. Opmerkelijk is dat de 250 cc hetzelfde rijwielgedeelte heeft als zijn zwaardere broer. Het blok van de kwartliter is rechtstreeks afgeleid van de Samurei, een motor voor gewoon straatgebruik. De racer heeft twee roterende inlaten met 30mm-Mikuni-carburateurs. De ontsteking vindt plaats door een racemagneet. Die is in een huis achter de cilinders geplaatst en de primaire transmissie drijft deze magneet aan. Had de eerdere 250cc-productieracer een oliepomp, de A1-RA doet het zonder. ...
Mengsmering Op de zestigste RAI-tentoonstelling valt de stand van Kawasaki op. Daar staan namelijk de twee nieuwe productieracers, de 500cc-H1-R-driecilinder en de 250cc-A1-RA. Ja, geheimzinnige modelaanduidingen. Opmerkelijk is dat de 250 cc hetzelfde rijwielgedeelte heeft als zijn zwaardere broer. Het blok van de kwartliter is rechtstreeks afgeleid van de Samurei, een motor voor gewoon straatgebruik. De racer heeft twee roterende inlaten met 30mm-Mikuni-carburateurs. De ontsteking vindt plaats door een racemagneet. Die is in een huis achter de cilinders geplaatst en de primaire transmissie drijft deze magneet aan. Had de eerdere 250cc-productieracer een oliepomp, de A1-RA doet het zonder. Dus is mengsmering vereist, in een verhouding van één op twintig. De mix moet wel plaatsvinden met superbenzine met een octaangetal van meer dan 97. Dit in verband met de hoge compressieverhouding. En hoe zit het met de prestaties van de Kawasaki? Wel, de tweecilinder levert ruim 45 pk bij 9.800 tpm. De fabriek zegt dat dit vermogen goed is voor een absolute topsnelheid van 220 km/u. In nuchter Nederlands: ‘Die wil wel gaan’. Linkerkant van motorblok - MOTOR 9, 27 februari 1970 Petje af voor Jan Eind jaren zestig maakt het motorsprinten een geweldige opmars mee. Uitgenodigde Engelse specialisten laten zien hoe het moet en zij weten heel wat Nederlandse motorrijders te inspireren. In september 1970 is er weer een wedstrijd op het rechte eind van het circuit van Zandvoort. Helaas onder zeer natte omstandigheden. Er is een bomvol programma. De voor het sprinten ontworpen ‘specials’ staan in diverse klassen aan de start, van 50 tot 1000 cc. Maar ook met een gewone standaardmotor kun je meedoen. De foto laat dat goed zien. Op de achtergrond staan al diverse deelnemers in de klasse 500cc standaard zich ‘warm te stoken’. Op de voorgrond gaat rechts Frits Prins uit Hilversum van start voor zijn run. Hij eindigt uiteindelijk als vijfde. Links staat Jan Bressers uit Koog aan de Zaan op zijn beurt te wachten. Hij weet hier nog niet dat hij op zijn Kawasaki-driecilinder zijn klasse zal winnen in 13,61 seconde. Een zeer knappe tijd, waarmee hij de snelste is van alle rijders op een standaardmachine en ook maar drie rijders met een special voor zich moet dulden. Een van hen is de bekende Kawasaki-importeur Henk Vink. Die is met z’n 13,21 seconde de snelste man van de dag op een zeer laag gebouwde Kawasaki H1. Start van sprintwedstrijd - MOTOR 38, 18 september 1970 Snelle Simson De Tweedaagse van Bergamo is een goede voorbereiding voor het nieuwe seizoen van de Six Days Trials. Een mooie gelegenheid dus om er eens te kijken welke technische vernieuwingen fabrikanten aan hun motoren hebben aangebracht. Een opvallende tendens is dat het aantal versnellingen toeneemt. Vijf versnellingen zijn inmiddels gebruikelijk, maar de nieuwe 166cc-Zündapp heeft er zelfs zeven. Baas boven baas is echter Simson. Simson, is dat niet de naam van solutie om lekke banden mee te plakken? Ja, maar dat product heeft zijn oorsprong in ons eigen Groningen. De Simson-motorfietsen zijn Oost-Duits en in het westen maar weinig bekend. Achter het IJzeren Gordijn is het merk uit de stad Suhl echter een grote speler. Hun terreinfiets heeft zelfs negen versnellingen aan boord. De 100 cc is ook uitgerust met een roterende inlaat en is met 16,5 pk de krachtigste in z’n klasse. Denk dus niet dat uit de DDR alleen maar pruttelende dienstfietsjes komen… Close up terreinfiets - MOTOR 30, 24 juli 1970

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?