Ducati Streetfighter V4S – Motor van het Jaar verkiezing 2020

Als voormalig wegracetopper Peter Politiek niet kiest voor een superbike met een volle kuip is er iets bijzonders aan de hand. De Ducati V4S Streetfighter is bijzonder. Extreem zelfs. De droge getallen vertellen het hele verhaal: een naked met downforce-zijvleugels met 208 pk bij 178 kilo. Motorfiets van het Jaar 2020 Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. Lees hier de 2020 keuze van:Ad van ...
Als voormalig wegracetopper Peter Politiek niet kiest voor een superbike met een volle kuip is er iets bijzonders aan de hand. De Ducati V4S Streetfighter is bijzonder. Extreem zelfs. De droge getallen vertellen het hele verhaal: een naked met downforce-zijvleugels met 208 pk bij 178 kilo. Motorfiets van het Jaar 2020 Laten we voor de laatste maal dé dooddoener van 2020 gebruiken: het is een bijzonder jaar. Meer dan ooit vormde de motorfiets een individuele ontsnappingsmogelijkheid voor quarantaine en ander corona-leed. Die drang naar vrijheid komt terug in de keuze voor de Motorfiets van het Jaar 2020. Lees hier de 2020 keuze van:Ad van de Wiel: Kawasaki Ninja 1000SXJan Kruithof: Honda CRF1100L Adventure SportsNick Enghardt: Triumph Street Triple 765RSEddie de Vries: BMW S 1000 XR Ducati Streetfighter V4S De naakte waarheid - De keuze van Peter Als oud-coureur word ik natuurlijk al heel snel in het superbike/supersport hoekje gezet. Maar niks ervan, niet dit jaar. Want wat is er beter dan een superbike? Een naakte! In het jaar van extremen valt mijn keuze op een motor die op alle vlakken extreem is, maar vooral extreem goed. Ducati steekt het niet onder stoelen of banken. De Streetfighter V4S is gewoon een Panigale V4S met een hoog stuur en zonder kuip. Strakke lijnen, gouden vorkpoten en een hoop vermogen. De Streetfighter V4S maakt emoties bij je los. Of je er nu van houdt of niet. Mijn hart gaat er in ieder geval sneller van kloppen. Elektronicapakket Naast een hogere hartslag beginnen mijn handen ook lichtjes klam aan te voelen als het V4-geroffel te horen is. Zodra je het gas van de Streetfighter opendraait, klinkt het alsof je een blik leeuwen opentrekt. Al vanaf lage toeren voelt de Ducati krachtig. Toerentallen en trekkracht lijken niet op te houden. Ducati zet hier gewoon een serieus gave motor neer met 208pk en 198kg. Ze weten dit alles te beteugelen met een geavanceerd elektronicapakket met alle mogelijke instelmogelijkheden: wheelie control, traction control, auto-blip, slide control, etc, etc. Downforce verzekerd Vermogen en elektronica in overvloed dus. Op gebied van styling kan ik kort zijn. Persoonlijk vind ik het design van de Ducati Streetfighter V4S geweldig. Strakke lijnen, een heel brutaal ogende koplamp, het open Marchesini-achterwiel, de gouden Öhlins-voorpoten en de prachtige V40krachtbron. En natuurlijk de dubbele wings, die niet alleen een esthetisch doel hebben maar daadwerkelijk bedoeld en getest zijn om downforce te creëren. Kawasaki Ninja 1000SX – De keuze van Ad Beleving 3.0 De Ducati Streetfighter V4S is mooi, gaaf, snel, stoer en stuurt zo strak als een scheermes. Rijplezier en beleving 3.0. Houdt het dan nergens op met die complimenten? Natuurlijk wel, want voor het prijskaartje van € 26.000,- had ik toch wel iets meer carbon willen zien in plaats van het harde zwarte Maxi-Cosi-plastic dat voor de spatborden en vleugels gekozen is. De Streetfighter V4S is een motor van extremen en daar hangt nou eenmaal een flink prijskaartje aan. Wat je er gratis bij krijgt, zijn de vele begeerlijke blikken van voorbijgangers die de rauwe V4-symfonie ten gehore komt. Emoties losmaken dat kunnen die Italianen uit Bologna wel. Favoriet 2 - Honda CBR1000RR Na jaren is het Honda weer gelukt een superbike te maken die snel is, er goed uitziet en in de WorldSBK voor podiumplaatsen kan vechten. Alleen voor de moeite die erin is gestopt al een topper. Honda CBR1000RR Favoriet 3 - Ducati V4S De (circuit)beleving van de deze motor is krankzinnig goed. Zo snel, zo soepel. Verbluffend wat hier als straatmotor neergezet wordt. Ik denk dat ik met een kortere overbrenging de 300km/u op Zandvoort had gehaald. Ducati V4S Mijn favoriet 1 voor 2021: Aprilia RS660 De kleine, tweecilinder racer. Zoveel lol op straat en circuit. Gaaf dat Aprilia dit segment aanboort. Mijn favoriet 2 voor 2021: BMW M1000RR Als deze goed genoeg is voor Michael van de Mark dan moet-ie wel goed zijn. Ik ben benieuwd of BMW een uitstekende motor nog beter kan maken.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?