donderdag 22 februari 2024

Terug naar toen – 1996: Motor op het ijs

In het blad MOTOR zijn in de loop der jaren een ontelbaar aantal pagina’s gevuld met verslagen van en bespiegelingen over het motorracen. De fascinatie voor snelheid en techniek voeden deze belangstelling. Maar racen op het circuit heeft ook een keerzijde: de ongelukken. Vaak lopen ze goed af en is er werk aan de winkel voor de gipsmeester. Maar een enkele keer is het goed mis. Dan overlijdt een coureur in het harnas. Dat is ook het geval tijdens de Internationale Dutch Open op het circuit van Zandvoort. De eerste manche van de Supersport 600-klasse vindt in de stromende regen plaats. Ideale omstandigheden voor Hans Fischer. De coureur uit Bussum is een echte regenspecialist. Hij snelt op zijn Ducati door het hele veld en eindigt uiteindelijk met grote voorsprong als eerste. Het is zijn eerste overwinning in de Supersport 600-klasse.

Terug naar toen – 1971: Polyester frame

De tweede manche gaat van start onder veel betere weersomstandigheden. In de vierde ronde vindt een horror crash plaats. Na een highsider wordt Fischer aangetikt door een andere coureur en hij schuift onderuit. Dan wordt hij hard geraakt door de motorfiets van een rijder die achter hem valt. Fischer overlijdt ter plekke aan nek- en hersenletsel. Hij wordt slechts dertig jaar.

Het is die donkere kant van het racen, die we liever wegstoppen. Ongelukken lopen vaak goed af, maar niet altijd…

Hans Fischer
MOTOR 35, 29 augustus 1996 | Hans Fischer

Motor op het ijs

De redactie van MOTOR volgt een dag lang het team van Studio Sport tijdens een schaatsmarathon op het natuurijs van het Veluwemeer. Voor een indringend verslag maken ze gebruik van een BMW-zijspancombinatie. Zo kunnen zij de wedstrijd van zeer dichtbij volgen. Uiteraard is de combinatie aangepast aan de gladde omstandigheden met spikes en ijzeren plaatjes in de achterband voor de nodige grip.

Op de foto het team van Studio Sport in actie. Drie man sterk. Achterop de verslaggever en in het midden de bestuurder van de BMW. Links de cameraman. Het lijkt alsof hij op de tank zit, maar hij bevindt zich toch wel degelijk op de bodemplaat van het zijspan. De bak zelf ontbreekt, omdat die de bewegingsvrijheid te veel belemmert.

Motor op het ijs
MOTOR 2, 11 januari 1996

Piekiger

Stel, je wilt een exclusieve motorfiets, maar die is in Nederland niet verkrijgbaar. Dan moet je ’m zelf importeren en dat is precies wat Frank Mos van Mobu Motors in Enkhuizen doet. Het resultaat is een zeldzame Suzuki RGV 250 SP. Een vloeistofgekoelde V2-tweetakt met een cilinderinhoud van 250 cc en een drooggewicht van slechts 134 kg. Een volbloed racertje dus. Dat blijkt ook tijdens een uitgebreide kennismaking. De zitpositie is uiteraard zeer sportief met hooggeplaatste voetsteunen en lage clip-ons. Je moet de Suzuki echt op toeren houden, wil je plezier aan ’m beleven: ‘Bij 9.500 tpm bereikt hij zijn ideale werkgebied. Dan springt hij werkelijk fenomenaal vooruit.’ De topsnelheid mag er ook zijn: 190 km/u. En dan te bedenken dat Suzuki Japan aan Mos een ‘geknepen’ versie heeft gezonden. Deze machine levert 40 pk. Zeg maar gerust ‘slechts’ 40 pk, want de ‘ongeremde’ versie is goed voor 72 pk. Volgens Mos zit de beperking van het vermogen vooral in de aangepaste uitlaten. Een glimlach verschijnt op z’n gezicht. Hij heeft de speciale pijpen al in huis. Er is nog wel wat laswerk nodig bij de montage, want ze moeten beide aan één kant komen: ‘Hij wordt dan wel een stuk piekiger en minder vriendelijk om te rijden’. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen…

MOTOR 37, 12 september 1996 |achteraanzicht van Suzuki RGV

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen