maandag 14 oktober 2024

The Knuckle Diamond: ouderwets extreem! 

Extreme custombikes zien we tegenwoordig helaas niet meer zo vaak meer. In Amerika is dat wel anders, daar is gek al snel niet snel gek genoeg! Naar Amerikaans voorbeeld bouwde Rien van der Wal, met hulp van vrienden, een ouderwets extreme custombike!

Fotografie: Floris Velthuis 

Rien en zijn vriendin Danielle bezoeken graag evenementen, zoals in Daytona en Sturgis. Ze hebben al sinds de jaren negentig warme banden met Amerikaanse bouwers, zoals Jesse James, waar ze al over de vloer kwamen voordat hij algemeen bekend werd via Discovery Channel. In het dagelijks leven is Rien professioneel bezig met tweewielers: 50 cc exemplaren om precies te zijn. Meer dan 20 jaar zwaait hij de scepter in de Loods Maasdijk, waar alles draait om klassieke brommers zoals Zündapps en Kreidlers. 

Low budget: Savage Caféracer

YELLOW DIAMOND 

Rien en Danielle leven tussen de gemotoriseerde tweewielers, het is hun lust en hun leven. Ze zijn dan ook geen onbekenden voor Bigtwin! Danielle heeft enkele jaren geleden in het magazine gestaan met een spierwitte Harley old skool chopper, waar ze nog steeds met veel plezier op rijdt. Jaren daarvoor was het de beurt aan Rien en zijn kanariegele ‘Yellow Diamond’, die hij in 1997 bouwde. “Bijna alle onderdelen van die motor kwamen van Arlen Ness. Ik heb die Bigtwin-editie nog aan Arlen laten zien. Daarna bouwden we een custombike voor Danielle, die kort daarna door iemand, die aan het parkeren was, werd platgereden.” Danielle vertelt: “Ik zat op de motor, terwijl die auto er achteruit tegenaan reed. Ik schreeuwde het uit! Mensen schrokken en dachten dat ik zwaargewond was, maar ik was gewoon woest op die bestuurder! De lak van die custombike was nog maar net droog en er zaten vele uren werk in!” 

VEILINGKARREN 

Terwijl Rien en Danielle honderduit kletsen over motoren, vergaap ik me aan alle prachtig gerestaureerde brommers in de loods. Rien vertelt dat hij hiervoor een bloemenkwekerij had, totdat het lot hem brommers in de schoot wierp: “Via-via kwam ik in contact met iemand die 32 Kreidlers in de schuur had staan. Het leek me wel leuk om er eentje te kopen. Een paar bakken koffie later had ik ze opeens allemaal aan m’n broek! Veilingkarren uit de kwekerij werden vol geladen met deze brommers. We deden er thuis nieuwe contactpuntjes en bougies in en… tot onze verbazing liepen die gekke dingen gewoon allemaal! In een mum van tijd waren alle brommers verkocht en zo begon, eigenlijk per toeval, de handel in brommers. De bloemenkwekerij is 23 jaar geleden verkocht, zodat ik me vol op de brommers kon storten.” Ook het verhaal over de ‘Knuckle Diamond’ begon in het guldentijdperk. Rien: “In die dagen kon ik een custom deep seat frame kopen dat jaren ergens in een hoek stond te verstoffen. Een geschikt blok had ik nog niet, totdat ik op Marktplaats een advertentie zag van een eigenbouw motor met een 1850 cc S&S blok. Het blok interesseerde me vanwege de Knuckle-look. Hoewel ik financieel even weinig ruimte had, ben ik tóch eens gaan praten met de eigenaar. Toen ik een veel te laag bedrag bood, werd me de deur gewezen. Maar enkele maanden laten stond de custombike nog steeds op Marktplaats en kon ik de motor voor het geboden bedrag ophalen.”  

LUCHTVERING 

Bij Rien in de werkplaats liepen twee handige Poolse jongemannen, Jos en Paul Maciuk, die wel zin had om samen met Rien de motor op te bouwen. Jos had echter plannen om terug naar Polen te gaan en dit bracht het project op stoom! Driftig werden er plannen gesmeed om de motor op tijd af te krijgen. Rien wilde het hardtail frame laten ombouwen tot een softail en klopte aan bij Serge van Bike Steroids. Die schoof de klus om het frame te verbouwen en een bijpassende tank te maken door naar Beer van BBDesignz . Bij Rien in de garage werd de Legend Air Suspension gemonteerd. “Zo kan ik de motor laten zakken en op de elektronische middenbok zetten”, vertelt Rien. “Bij Thunderbike zag ik een prachtige girder-style voorvork. Navraag wees uit dat de prijs nogal aan de hoge kant was. Serge kon zoiets ook maken voor een aanzienlijk dragelijker bedrag en dan heb je nog iets unieks ook!” De naam Serge loopt als een rode draad in Riens verhaal. Hij maakte ook de prachtige 26 inch aluminium wielen met bijpassende remschijven. De wielen hebben een diamant patroon, een terugkerend thema bij Riens motoren. Serge maakte deze items in de vrije uren om de kosten te drukken. Omdat als achterrem een sprocket brake is gebruikt, is het achterwiel volledig zichtbaar.  

Details! Zelfs de accubak is prachtig gespoten.

TOP SECRET 

Ondanks de moderne uitstraling, heeft de bike wel iets weg van een boardtracker. Twee enorm grote, smalle wielen met een gestroomlijnd, laag frame. De tankhelften hangen dicht boven de cilinders, zijdelings naast de framebuis. Er is duidelijk veel aandacht aan details geschonken. Zo passen de ontworpen fenderstruts mooi bij de wielen. Tijger Leathers bekleedde het zadel, waarin een diamant in verwerkt. Het beach cruiser stuur is naar Amerikaans voorbeeld gevormd. De forward controls komen van Spitfire Motorcycles uit Californië. Om op tijd klaar te zijn voor Jos’ vertrek naar Polen, werd er de laatste weken in alle vrije uurtjes en de weekenden doorgewerkt. Want Jos wou het resultaat graag zelf af zien! Dit gebeurde allemaal bij Rien achter in de loods en het project was top secret! Dennis en Patrick, die ook veel brommers voor Rien spuiten, realiseerden de kleurenpracht op de custombike. Rien vertelt: “Aan de ene kant moet je spuiters enige creatieve vrijheid geven, maar aan de andere kant heb ik een hele specifieke smaak! Dennis voelde goed aan wat ik wilde en maakte het prachtige diepblauwe spuitwerk met striping. Op de tank zijn diamanten ge-airbrusht. Ook een helm en een paar schoenen zijn in kleur gespoten. Op de rechterschoen staat links, en op de linkerschoen staat… juist! Gewoon lekker anders dan anders.” 

KINDERZIEKTES

Tijdens de eerste ritten liep Rien tegen de nodige kinderziektes aan en dat leverde hilarische taferelen op. Danielle lacht: “Op een gegeven moment stonden we voor het stoplicht en deed de motor van Rien het opeens niet meer omdat er een paar draden waren gesmolten. Daar sta je dan met je elektronische middenbok, die niet kan zakken. Rien moest dus de aanhanger halen, terwijl ik daar aan de kant van de weg op de motor moest blijven zitten om ‘m rechtop te houden. Passanten dachten dat ik daar een beetje ‘mooi zat te wezen’ en deden de duim omhoog.” Met The Knuckle Diamond is er een stukje Daytona in Maasdijk gekomen. Laten vele anderen Riens voorbeeld maar volgen!

Technische specificaties The Knuckle Diamond

ALGEMEEN
Eigenaar: Rien van der Wal
Bouwer: Rien en vrienden
MOTORBLOK
Bouwjaar: 2012
Merk: S&S
Type: Knuckle-style
Cilinderinhoud: 1850 cc
Versnellingsbak: H-D
Ontsteking: Dyna
Carburateur: S&S Super G
Luchtfilter: Vity’s Design, aangepast
Uitlaat: eigenbouw
RIJWIELGEDEELTE
Frame: eigenbouw, aangepast door Beer/BBDesignz
Schokbrekers: Legend Air suspension
Voorwiel: 26” bij Bike Steroids
Voorband: 26”
Voorrem: dubbele schijf, 3-zuiger klauw
Voorvork: Girder bij Bike Steroids
Achterwiel: 26” bij Bike Steroids
Achterband: 26”
Achterrem: sprocket brake
DIVERSEN
Stuur: eigenbouw, J. Maciuk en P. Maciuk
Snelheidsmeter: in het stuur, digitaal
Hendels/hand controls: Vinty’s Diamond tank
Handvatten: retro style, knurled billet
Koplamp: Bike Steroids
Foot controls: Spitfire Motorcycle USA
Standaard: elektrische middenbok, customized
Benzinetank: eigenbouw BBDesignz
Zadel: eigenbouw Tiger Leathers
Achterspatbord: eigenbouw
Achterlicht: hot spot omgebouwd
SPUITWERK
Kleur: Blauw Candy
Spuiter: DP Speciaals en Patrick van Delden
Bijzonderheden: special paint
DANK AAN
J. Maciuk, P. Maciuk, BBDesignz, Bike Steroids, DP speciaals, Patrick van Delden, Tiger Leathers, Tollenaar chromewerk

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen