vrijdag 6 december 2024

Test 2025 SYM ADXTG400: motorscooter en adventure

Wie had ooit gedacht dat een avontuurlijke motorscooter een ding zou worden? Het zijn twee concepten die in theorie behoorlijk ver van elkaar af staan. Maar toch slagen fabrikanten erin om een scooter avontuurlijk te maken. Al was het maar om imago voor rijders die een beetje of helemaal niet avontuurlijk zijn. Zo’n uitstraling is ze een fikse meerprijs waard. Hebben ze die marketingoefening bij SYM met de nieuwe ADXTG400 ook slim aangepakt?

Net op het moment dat Honda haar vernieuwde X-ADV bekendmaakt, staan wij in Athene klaar voor een testrit met de SYM ADXTG400. Toeval of niet? Dat het segment leeft, is duidelijk. Honda nam de sprong in het diepe in 2017 en ze kwamen van een succesvolle duik weer boven water. Andere fabrikanten volgden aarzelend, zoals SYM. Het Taiwanese merk gaat voor een lichtere machine, want zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt SYM een 400cc-ééncilinder. Eigen voor dit type motoren is het uitdrukkelijke trillen, meer en intenser dan een 300 cc. SYM lost dat ‘probleem’ op door twee balansassen aan het blok toe te voegen en dus minder vibraties te ontwikkelen. Maar dat is niet het enige vernuftige aan de monocilinder. Bij SYM zijn ze all-in gegaan. Zo heeft het blok ook twee oliepompen voor continue smering, zelfs als je steil naar boven of onder aan het rijden bent. Variabele inlaatkleppen zorgen op hun beurt voor een betere acceleratie bij lage toeren én minder verbruik.

Als SYM zegt dat ze all-in gaan, dan doen ze het ook fatsoenlijk. Wat dacht je van een aluminium motorfietsframe en een multi-link ophanging? Juist, de ADXTG400 heeft dus ook geen typische riemaandrijving, maar zowaar een ketting. Daarbij is de ophanging achteraan bijzonder knap en mooi afgewerkt. Verder ook nog een manueel instelbaar windscherm, een ‘offroad’-stuur dat van positie kan veranderd, verlengde floorboards zodat je makkelijker rechtstaand kunt rijden, een smart key en een bagageruimte onder het zadel van 32 liter. De echte offroader kan zowel de tractiecontrole als het ABS achteraan uitschakelen. Behoorlijk indrukwekkend allemaal, als je het ons vraagt.

Motorfietsframe

Er staat ons een gevarieerde test te wachten in de Atheense Rivièra. De Maxxis semi-offroadbanden zien er stoer uit, maar op het gladde Griekse asfalt – bij droge, zomerse temperaturen welteverstaan – is voorzichtigheid geboden. Gelukkig manoeuvreert de ADXTG als een fiets, dankzij de massacentralisatie van zowel het motorblok, de benzinetank en de accu. Alle zware onderdelen zijn zo dicht mogelijk bij elkaar in het midden van de scooter geplaatst, waardoor je de SYM zonder enige moeite omgooit. Je hebt echt het gevoel met een lichtgewicht onderweg te zijn, ondanks zijn 213 rijklare kilo’s. De 400cc-mono pakt goed op en trekt fijn door, zonder uitzonderlijk te presteren. Wel opvallend is de trillingvrije loop. Die tweede balansas doet duidelijk zijn ding, zowel bij lage als hoge toeren. Nog opvallender is de stabiliteit bij hoge snelheid. Ga snel over een bochtige weg en je krijgt niet dat typische scootergewaggel, maar een uitgebalanceerd, stijf geheel dat ruimte laat voor meer. Het doet ons sterk denken aan de handling van de Yamaha TMAX, die ook zo’n motorfietsframe heeft.

Test Yamaha Y-AMT (automaat) 2025

Offroad of softroad?

De grote ‘maar’ moeten we uiteraard nog behandelen, want hoe gedraagt de ADXTG zich offroad? Hij is ervoor gemaakt en we weten ook dat we er geen enduro mee moeten rijden, maar gravelpaden en ruige bergwegen moeten zeker mogelijk zijn. We knallen over een met dikke rotsstenen bezaaide kustweg en komen al snel tot de conclusie dat dit niet het ideale speelterrein is voor de SYM. Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste zijn de veerwegen (voor 140 mm, achter 115 mm) te beperkt voor dit werk, waardoor je al snel op de limiet zit van de niet-instelbare vering. Die klappen klinken en voelen niet lekker. Kleine oneffenheden worden keurig weggefilterd, maar grotere stenen zijn moeilijk omdat de hogesnelheidsdemping te zacht is. Ten tweede heeft de ADXTG een 15-inch wiel voor, wat gebruikelijk is voor een adventure scooter, maar wat ervoor zorgt dat je ieder steentje of insect waar je over rijdt voelt. De norm bij adventure motorfietsen is 21 inch vooraan, en nee, dat moeten we zeker niet vergelijken. Je voelt gewoon heel veel en de scooter wordt er niet rustiger van. Daarnaast is het ook een gedoe om de tractioncontrol en ABS uit te schakelen als je gaat offroaden. In plaats van een aparte knop op het stuur of dashboard te plaatsen, want daar is nog ruimte, moet je eerst goochelen in het menu. Dat wil je niet, want je rijdt (wellicht) niet iedere dag offroad.

Kwispelen

Is het dan niks offroad? Jawel hoor. De ADXTG is een genot om te rijden op gravelwegen. De gasreactie is fijn, je kunt eenvoudig met je linkerhand met de achterrem bijremmen en zelfs rechtstaand rijden gaat prima. De voetplanken zijn vrij eenvoudig verlengd naar achteren toe, waardoor je ruim plaats hebt om te staan. Hij voelt ook makkelijk beweegbaar aan en je kunt de SYM fijn sturen. De Maxxis-banden doen hun werk prima en de remmen doen wat ze kunnen met een enkele schijf vooraan en achteraan, ook op het asfalt. Met de tractiecontrole uitgeschakeld kun je gecontroleerd kwispelen met de achterkant. Vrees voor schade aan de onder-/motorkant moet je trouwens niet hebben, want er is een beschermingsplaat gemonteerd. Ook je handen zijn beschermd met handkappen.

Conclusie test 2025 SYM ADXTG400

SYM introduceert zich succesvol in het adventure motorscootersegment. De ADXTG400 is een indrukwekkende machine. Hij ziet er niet alleen stoer uit, hij is ook mooi afgewerkt en pakt onderhuids uit met nuttige technologie. Vooral de trillingvrije loop van de fijne ééncilinder blijft ons bij. Qua prestaties, rijgedrag en comfort valt er weinig te klagen, op een moeilijk al rijdend instelbaar windscherm na. Dat aanpassen doe je het best als je stilstaat. De ADXTG wordt in de markt gezet als een adventure scooter met offroadcapaciteiten, maar zoek het zeker niet in het extreme. Gravelwegen en oneffen bergpaden zijn prima te doen dankzij de semi-offroadbanden, uitschakelbare elektronica en goede ophanging.

Pluspunten 2025 SYM ADXTG400

  • Design
  • Trillingvrije motorloop
  • Ophanging

Minpunten 2025 SYM ADXTG400

  • Windscherm moeilijk rijdend instelbaar
  • Omslachtig TCS en ABS uitschakelen
  • Echte offroad wordt lastig

Technische gegevens SYM ADXTG400

MOTOR
Type Vloeistofgekoelde monocilinder
Cilinderinhoud 399 cc
Boring x slag 83 x 73,8 mm
Compressieverhouding n.n.b.
Transmissie CVT
Eindoverbrenging Ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 35 pk (25,7 kW) @ 7.000 tpm
Maximaal koppel 37 Nm @ 5.500 tpm
ELECTRONICA
Motor /
Rijwielgedeelte Uitschakelbare tractiecontrole en ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame Aluminium vakwerkframe
Vering voor 41 mm UPSD
Stelmogelijkheden voor /
Vering achter Multi-link
Stelmogelijkheden achter /
Veerweg v/a 140/115 mm
Rem voor 275 mm enkele remschijf met vierzuigerklauw
Rem achter 233 mm enkele remschijf met tweezuigerklauw
Banden v/a 120/70 R15, 150/70 R14
PRIJZEN
Nederland n.n.b.
België n.n.b.
ALGEMEEN
Rijklaar gewicht 213 kg
Tankinhoud 13 liter
Wielbasis 1.535 mm
Zithoogte 790 mm
Balhoofdhoek n.b.
Naloop n.b.
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen