Analyse V-twin: een uitstervend ras

KTM 1290 Super Duke RR – 1 pk per kilo 180 pk/180 kg Met de 2021-KTM 1290 Super Duke RR claimen de Oostenrijkers de titel van sterkste naked bike met een V-twin. Een een-op-een pk per kilo-verhouding is nog steeds indrukwekkend, maar tegenwoordig is de Super Duke RR, met een vermogen van 180 pk bij 180 droge kilo’s, toch niet de sterkste en zelfs niet de lichtste van alle hypernakeds. Vier-in-lijns en V4’s maken tegenwoordig de dienst uit. De KTM 1290 Super Duke RR is dan ook de laatste van een uitstervend ras… Waar zijn de V-twin-naked bikes toch gebleven? KTM-blok Aprilia Tuono 1000R Factory – 1: 0,77 139 pk/181 ...
KTM 1290 Super Duke RR – 1 pk per kilo 180 pk/180 kg Met de 2021-KTM 1290 Super Duke RR claimen de Oostenrijkers de titel van sterkste naked bike met een V-twin. Een een-op-een pk per kilo-verhouding is nog steeds indrukwekkend, maar tegenwoordig is de Super Duke RR, met een vermogen van 180 pk bij 180 droge kilo’s, toch niet de sterkste en zelfs niet de lichtste van alle hypernakeds. Vier-in-lijns en V4’s maken tegenwoordig de dienst uit. De KTM 1290 Super Duke RR is dan ook de laatste van een uitstervend ras… Waar zijn de V-twin-naked bikes toch gebleven? KTM-blok Aprilia Tuono 1000R Factory – 1: 0,77 139 pk/181 kg We kunnen allemaal wel weemoedig gaan doen over de teloorgang van de Aprilia Tuono 1000R. Dat Tuono Italiaans is voor donder, begrepen we ook meteen door de dikke klappen van de 60graden-V-twin. Daarna bewezen de V4-versies van de Aprilia Tuono dat daar ook niks op af te dingen valt. Hoewel: de V4-blokken waren in de beginjaren wel erg racy. Met de bombestendig Rotax V990-tweecilinder ging elke opvolger het zwaar krijgen. Met 139 pk bij 9.500 tpm en 107 Nm bij 8.500 tpm klinken de prestaties van de Tuono-tweecilinder haast beschaafd in vergelijking met wat er nu op straat wordt gezet. Alleen al het feit dat hij met 997 cc braaf onder de 1000cc-grens blijft. Maar vergis je niet, in het tijdperk voor immense vermogens en elektronische rijhulpmiddelen woog de Aprilia Tuono 1000R Factory in 2010 met 181 kg toch maar één kilo meer dan de Super Duke RR, die we nu elf jaar later plots zo licht vinden. Aprilia-blok Aan de vooravond van de versnellingsbakrevolutie Ducati Monster 1200R – 1 : 0,89 160 pk/181 kg Net als bij Aprilia, werd de V-twin-naked bike in Bologna ook door een V4-naked bike van het toneel verdrongen. Voor het vertrek van de Ducati Monster 1200R werd alleen geen groot afscheid opgetuigd. Nergens een korte necrologie, nergens een heldendicht. In plaats daarvan stond de Monster R na 2019 opeens niet meer in de catalogus. Er was ondertussen immers een Ducati Streetfighter V4. Uit het oog, uit het hart, uit de prijslijst. Ter vergelijking: die SFV4 neemt met 1:1,17 elke motor te grazen. Dat zijn superbikecijfers waar je ontzag voor hebt. Toch is het roemloze afscheid van de Monster 1200R enorm ongepast en onverdiend geweest. De Monster 1200R weegt met 180 kg namelijk net zo weinig als de KTM 1290 Super Duke RR. Dat gebrek aan voelbaar gewicht maakte de Monster 1200R wel tot een stuurfiets pur sang en het ontwerp van de Monster is ook nog eens een stuk verfijnder dan zijn bruut ogende, gevleugelde opvolger. Met 160 pk bij 9.250 tpm en 134 Nm bij 7.750 tpm was-ie evenmin een slappampus. Al was de L-vormige Testastretta-twin juist net wat minder gepolijst dan zijn V4-nazaat. In retrospectief is dat eerder een opmerking dan een klacht. Ducati-blokFoto: HENNY B. STERN Bimota Impeto – 0,92 pk per kilo 162 pk/177 kg Het is dat Bimota inmiddels met de hakken langs de afgrond schuifelde toen het Italiaanse nichemerk in 2015 met de slechts 177 kilo wegende Impeto op de proppen kwam. Anders had KTM namelijk mooi een ander wapenfeit dan de sterkste V-twin naked bike als unieke eigenschap van de 1290 Super Duke RR kunnen bedenken. De standaard Impeto mocht dan door een teruggetunede versie van het 1198cc-Testastretta Evoluzione-blok van Ducati aangedreven worden, maar het had nog gekker gekund. Die L-vormige V-twin uit Bologna produceerde namelijk sowieso al 162 pk bij 9.250 tpm en 130,5 Nm bij 8.000 tpm, maar Bimota maakte ons indertijd ook al lekker met een supercharger-kit. Volgens het merk uit Rimini zou de kit goed zijn voor vijftien à twintig procent meer koppel en een topvermogen van zeker 190 pk. Helaas werd het vervolgens erg stil rondom de supercharger-kit. En de Impeto. En Bimota. Bimota-blok EBR 1190SX – 1:0,98 185 pk/188 kg* Het blijft toch een verrassend merkje dat Buell, Erik Buell Racing of EBR, net wat je wilt; het is ook eigenlijk allemaal hetzelfde. Keer op keer nieuw leven ingeblazen, even zo vaak ten ondergegaan. Toch staan we hier voor de splijtzwam dat de EBR 1190SX stiekem wel eens KTM’s claim op de titel van sterkste V-twin aangedreven naked bike kan ontkrachten. In het kortstondige bestaan van de 1190SX zette EBR gewoon een naked bike neer met 185 pk bij 10.600 tpm en 137,8 Nm. Erik Buell deed niet aan terugtunen voor meer middengebied of een andere eindoverbrenging om de bruikbaarheid op te krikken. Nee hoor, beter was het om gewoon de EBR-superbike te pakken, kuip eraf, hoog stuur erop en klaar. Qua paardenkrachten legt de 1290 Super Duke RR het dus sowieso al af de tegen de 1190SX. Met de gewichtsvergelijking wordt het zelfs nog interessanter. De EBR 1190SX weegt namelijk 188 kg. Dat is acht kilo meer dan de Super Duke RR. Alleen is de gewichtsopgave van de EBR 1190SX rijklaar (vooruit, wel met een lege tank). EBR-blokFoto: EMMA BALT

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?