How-To: Motoronderhoud Remblokken vervangen

Doe het zelf! De uitspraak ‘vaak ben je te bang’ is zeker van toepassing op klein motorfietsonderhoud. Redacteur Nick Enghardt is geen techneut, maar een fervent hobbysleutelaar, zoals zovelen. Als hij het kan, kun jij het ook. Komende tijd legt hij je stap voor stap het meest voorkomende motorfietsonderhoud uit. Stap 1 BENODIGDHEDEN GereedschapRemblokken voor (welke is per motor verschillend)Remblokken achter (welke is per motor verschillend)PoetsdoekenRemmenreinigerOude tandenborstel Stap 2 VOORBEREIDING 2.1 Welke remblokken je nodig hebt, hangt af van het merk, type en zelfs bouwjaar van je motor. Fabrikanten wisselen soms van remleverancier, dus controleer goed welke blokken je nodig hebt ...
Doe het zelf! De uitspraak ‘vaak ben je te bang’ is zeker van toepassing op klein motorfietsonderhoud. Redacteur Nick Enghardt is geen techneut, maar een fervent hobbysleutelaar, zoals zovelen. Als hij het kan, kun jij het ook. Komende tijd legt hij je stap voor stap het meest voorkomende motorfietsonderhoud uit. Stap 1 BENODIGDHEDEN GereedschapRemblokken voor (welke is per motor verschillend)Remblokken achter (welke is per motor verschillend)PoetsdoekenRemmenreinigerOude tandenborstel Stap 2 VOORBEREIDING 2.1 Welke remblokken je nodig hebt, hangt af van het merk, type en zelfs bouwjaar van je motor. Fabrikanten wisselen soms van remleverancier, dus controleer goed welke blokken je nodig hebt voor jouw motor. Originele remblokken van de fabrikant van je motorfiets zijn altijd goed, maar eventueel kun je ook betere remblokken monteren, afhankelijk van je rijstijl. Denk aan sportiever geënte gesinterde remblokken of zogenaamde dual carbon-blokken. Het internet staat vol tips over ervaringen met verschillende typen blokken. Wellicht is het interessant je er eens in te verdiepen als je je remblokken toch wilt of moet vervangen. 2.2 Voor je begint, zorg je ervoor dat de remklauw redelijk schoon is. Met de borstel van een veger en blik of een oude tandenborstel en een doek kom je een heel eind. Hoe langer het geleden is dat je remmen aandacht hebben gehad, hoe viezer ze zulle zijn. De zwarte laag over je remklauw is veelal stof van gesleten remvoering. Het is smerig spul, maar met wat remmenreiniger op een doek kun je het overgrote deel wel wegvegen. Het hoeft niet als nieuw te zijn, alleen is schoon beginnen altijd beter. 2.3 Maak los wat je los moet maken om de remklauw te kunnen demonteren. Bij sommige motoren hoef je niets los te halen. Bij andere motoren volstaat een beugeltje of wat losdraaien, maar soms moet bijvoorbeeld zelfs het spatbord los. LET OP De volgende stap is het loshalen van de remklauwen. Vanaf dit moment is het uit den boze aan het remhendel te komen. Die duwt de remzuigers naar buiten en dan krijg je de blokken er nooit uit. Als je de blokken er al uit hebt, kan het zelfs de remzuigers uit de klauw duwen. Dat is echt het laatste wat je wilt. Stap 3 REMKLAUW LOSHALEN 3.1 Maak de remklauw los van de voorvork. Dit is veelal met twee bouten, of het nu axiaal of radiaal gemonteerde remklauwen zijn. Meer dan deze twee bouten hoef je niet los te halen. Maak je geen zorgen over de remleiding, want daar kunnen ze wel even aan hangen. Weet je niet of je de klus in een dagje voor elkaar krijgt, dan is het wellicht slim de leidingen met een tie-wrap ergens aan de voorvork te hangen, zodat het gewicht van de klauw er niet aan trekt. Een krukje naast het wiel om ze op te leggen werkt ook. In principe kun je de remblokken in een uurtje altijd wel hebben vervangen. Dan kan het weinig kwaad de klauwen even aan de leiding te laten hangen. De remleiding loshalen is niet nodig voor het vervangen van de remblokken. Doe dat dus ook absoluut niet. LET OP Remmen aan de voor- of achterzijde zijn niet zo verschillend wat betreft het vervangen van de remblokken. Remblokken zitten vaak vast met pennen, clipjes en veerplaatjes. Let dus goed op wat wel en niet los hoeft. Je kunt – en moet – afblijven van de grote bouten die eventueel de twee delen van de remklauw bij elkaar houden. 3.2 Trek de pennen, clipjes en aanverwante zaken voorzichtig los en je zult merken dat de remblokken er vaak zo uitvallen. Let wel op, want soms zitten veerplaatjes relatief los in de klauw, waardoor ze er met het eruit nemen van de blokken wel eens uit willen vallen. Kijk dus goed, zodat je in elk geval weet waar het hoorde te zitten voor wanneer je de boel terugplaatst. 3.3 Als de remblokken er niet zo maar uitkomen, kan het zijn dat ze te weinig ruimte hebben. De remzuigers moeten dan waarschijnlijk terug in de remklauw worden geduwd. Met een schroevendraaier duw je die eenvoudig terug, maar ga niet rechtstreeks met een stalen schroevendraaier op de remzuiger drukken. Kleine beschadigingen kunnen de remzuigerkeerringen beschadigen, waardoor de boel gaat klemmen of lekken. Of allebei. De oude remblokken gaan er straks toch uit, dus zet je schroevendraaier tegen de te verwijderen remblokken en duw ze stevig, maar rustig terug de remklauw in. Stap 4 REMBLOKKEN DEMONTEREN 4.1 Met alle pennetjes, palletjes, veertjes, clipjes en eventuele bouten los kun je de remblokken nu als het goed is loshalen uit de remklauw. Met de remblokken eruit kun je goed zien hoe ver ze gesleten zijn. Het inkepinkje in het midden is de slijtage-indicator. Als dat helemaal is verdwenen, is het tijd voor nieuwe. LET OP Fouten maken is menselijk. Het kan dus voorkomen dat je de verkeerde remblokken hebt besteld of dat de verkeerde blokken zijn geleverd. Voor je de nieuwe remblokken uit de verpakking haalt, is dit dus het uitgelezen moment de oude blokken even naast de nieuwe te houden. Als het niet de goede blijken, kun je ze tenminste nog terugbrengen of terugsturen. 4.2 Voor je de nieuwe remblokken gaat monteren, is dit ook het moment om alle kleine delen even schoon te maken. Een oude tandenborstel en wat remmenreiniger doen wonderen, maar gewoon wat zeepsop doet dat ook. Maak alle klemmetjes, pinnetjes en aanverwante zaken schoon en droog ze goed af. Schone delen helpen de remklauw om zijn werk optimaal te doen, dus waarom zou je dat niet even doen als je toch bezig bent? 4.3 Nu alle deeltjes schoon zijn, ben je zelf aan de beurt. Was je handen goed. Je hebt net vieze remblokken en andere remdelen in je handen gehad; het zou zonde zijn alles meteen weer vies te maken. Stap 5 REMBLOKKEN MONTEREN 5.1 Pak de nieuwe remblokken uit. Nog een reden om je handen goed gewassen te hebben: remmen werken met frictie. Als je handen mogelijk vies of vettig zijn, heb je nieuwe remmen die vet zijn en dus mogelijk niet ideaal werken. Dat zou deze klus behoorlijk zinloos maken. 5.2 Zorg dat eventuele metalen veerplaatjes die achter of onder de remblokken zitten weer op hun plek zitten en schuif de remblokken in de remklauw. TOPTIP Niet noodzakelijk, maar soms wel handig. Piepende remmen zijn niet per se een ramp. Simpele trillingen kunnen bij een hoge frequentie een naar piepend geluid geven. Smeer een heel klein beetje kopervet op de achterkant van de blokken en voilà; negen van de tien keer ben je van je piepende remmen af. Eventueel kun je het ook op de draad van de remklauwbouten en de eventuele pennetjes smeren, zodat ze niet vast komen te zitten door corrosie. Let wel goed op dat je het vet niet op de schijven of het frictiemateriaal op de blokken krijgt. Zo wel, veeg het er dan goed vanaf met een doekje met remmenreiniger. 5.3 Schuif de pennen, de clipjes en eventuele bouten weer terug op hun plek. Als het goed is, kunnen de remblokken in de breedte vrij bewegen. Zo niet, dan kan het zijn dat de blokken een beetje schuin zitten. Zorg dat alles rechtzit voor je verder gaat; met de remklauw eenmaal terug op zijn plek kun je er veel minder gemakkelijk bij. 5.4 Draai de remklauw vast. Check de gebruikershandleiding van je motor om te kijken of hier nog extra aandacht bij komt kijken. Sowieso is het gebruik van een momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment hier een pre, maar wellicht schrijft de fabrikant ook Loctite voor. Goed functionerende remmen zijn van levensbelang, dus zorg dat je weet hoe het zit. Stap 6 AFRONDEN Heel belangrijk: omdat je de remzuigers helemaal teruggeduwd hebt, zal het remsysteem eerst weer even druk moeten opbouwen. Voor je gaat rijden altijd even een paar keer knijpen dus. Een paar keer knijpen volstaat als de motor stilstaat, maar kan onder het rijden heel nare gevolgen hebben. Wanneer je gaat rijden, let dan ook op dat de blokken nog even moeten inbedden. Moderne remmerij rijd je redelijk snel in, maar houd er wel rekening mee dat de remmen misschien anders reageren dan je gewend bent. Klaar! Rijden maar! Tekst: Nick Enghardt | Fotografie: Jacco van de Kuilen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?