maandag 27 mei 2024

Kentekenplaat van je motor verloren in het buitenland, en nu?

Eerder schreven we al over wat je kan doen als je kentekenplaat verloren of gestolen is. Dat ging toen over de procedure in Nederland, maar niet in het buitenland.

Maar wij kregen al spoedig de volgende lezersreactie binnen, die ons aan het denken zette:

Hallo, 

Leuk artikel, hoe het moet met een kentekenplaat als je die bent verloren.

Maar nu is de situatie dat ik op de grens van Albanië en Griekenland sta, zonder kentekenplaat, wat dan?

En wij rijden elke dag verder.

Wat voor tips hebben jullie nu! Want dat is mij overkomen.

Groetjes, Jan.

Nou Jan, we gaan het voor je uitzoeken! Allereerst wil ik melden dat als je zelf op internet gaat zoeken, dat je dan bar weinig vindt. De verzekeraar Univé stelt daarentegen bijvoorbeeld wel op zijn site het volgende: “Ben je in het buitenland je kentekenplaat kwijtgeraakt? Dan kun je hetzelfde doen als wanneer je de plaat in Nederland kwijt zou zijn. Ga dus na of het ergens onderweg los is geraakt. En doe ook gelijk aangifte bij de lokale politie. Wanneer je weer terug bent in Nederland kun je vervolgens nog een keer aangifte doen.” Ook de ANWB geeft bijna exact dezelfde informatie.

Ook in het buitenland geldt dat je officieel geen meter meer zou mogen rijden, zonder je kenteken. Daarnaast moet je zelf, fysiek een nieuwe plaat aanvragen bij een RDW-erkend bedrijf in Nederland. De officiële procedure is dus: of eerst met ander vervoer naar Nederland en als je je nieuwe plaat hebt teruggaan, of je motor op een aanhanger naar Nederland brengen. Dat zijn in het buitenland natuurlijk niet al te beste opties, dus hier zou ik zelf het vertrouwde karton en permanent marker tevoorschijn halen.

Kentekenplaat van je motor verloren of gestolen? Zo los je het op

Na een beetje zoeken op het web kom ik op motor-forum.nl uit. Hier bespreken meerdere mensen wat je het beste kan doen. Gebruiker ‘texoot’ was zijn motorkentekenplaat in Frankrijk verloren en deed het volgende: “Ben vanmorgen bij de gendarmerie geweest en ze hebben e.e.a. opgenomen. Ik kreeg geen bewijs o.i.d., ze hebben het in de computer gezet en als ik word aangehouden, hoef ik alleen maar te zeggen in welke plaats ze het hebben opgenomen. Plaatje heb ik van een gele emmer gemaakt en met zwarte stift de nummers erop gezet.”

Gebruiker ‘Hans89’ was zijn plaat in Roemenië verloren en stelt ook dat een zelfgemaakte plaat voor hem de (tijdelijke) oplossing was: “Ruim 5.000 km gereden met mijn kartonnen plaat, door 7 landen en geen één keer voor aangehouden.”

Tot conclusie: doe zo snel mogelijk lokaal aangifte van het verlies. Maak zelf een plaat uit wat je voorhanden hebt en regel terug in Nederland zo snel mogelijk een nieuwe plaat.

Extra tips

Toen dit stuk op Facebook terecht kwam kregen wij een aantal reacties hierop binnen, die eigenlijk te slim waren om niet delen. Daarom hebben we hieronder een selectie gemaakt, zodat je nog meer ideeën hebt om deze nare situatie te verhelpen of te voorkomen.

Harm stelt  dat een oplossing soms zo simpel is als je contactgegevens op te schrijven: “Gebeurd bij een brommer ( ik heb geen motor, maar een Kreidler) ook wel eens. Tip: telefoonnummer achter op de plaat.”

Diane had ook het idee om na haar verlies zelf een nieuwe plaat te fabriceren, maar dan niet van karton: “Mij overkomen in Duitsland, in het dorp waar we een overnachting hadden naar de plaatselijke boekwinkel gegaan (per toeval) en daar vonden we een ordner met de zelfde gele kleur, zwarte stift erbij, kenteken er op geschreven en weer verder.”

Ronald had daarentegen een idee om toch een plaat op zijn motor te kunnen monteren, ook al was hij die van zichzelf verloren: “Is me gebeurd in de Franse Pyreneeën. Heb bij een Franse motorzaak een Franse plaat met mijn Nederlandse kenteken gegevens laten maken en ben er heel Frankrijk mee doorgecrossed. Plaat was van de regio Aquitaine.”

Hans kwam er in Bolivia verder achter dat voorkomen beter dan genezen is en weet dat goeie bevestiging belangrijk is: In Bolivia reden we een paar honderd kilometer offroad op een heel slechte weg, met veel ‘wash boards’. Daardoor brak van beide motoren de kentekenplaathouder. Mijn plaat ging als eerste en gelukkig zag mijn vrouw hem gaan. Haar plaat hing nog aan een hoekje vast. In het hostel heeft de baas ze weer gemonteerd, met schroeven er doorheen. Eigenlijk mag dat niet in veel landen. Als je een overtreding begaat, nemen ze je kentekenplaat in beslag zodat je gedwongen bent te gaan betalen.” Daarnaast zag Hans ook andere motorrijders die een creatieve oplossing hadden, om te voorkomen dat ze hun plaat zouden verliezen: “Sommige motorrijders die we tegenkwamen hadden hun kenteken thuis al vervangen door een sticker en het origineel in de bagage gedaan, voor bij de grens. Op een aanhangwagen naar Nederland is natuurlijk geen oplossing als je ‘wat’ verder van huis bent.”

Jesse Busser
Jesse Busser
Jesse Busser werd op 27 januari 1998 geboren en had tijdens zijn vroege jeugd niet al te veel met tweewielers. Daar kwam spectaculair verandering in toen hij op zijn zestiende begon met scooterrijden. Toentertijd was de motor die hij later wilde rijden een Moto Guzzi Griso 750, maar nu is hij niet meer weg te slaan van zijn Suzuki DL-1000 V-Strom.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen