MrGPS: Hoe laad ik motorroutes zonder draadje?

Hoe laad ik routes zonder draadje? Anno 2020 gaan veel zaken in het leven draadloos. Of het nu gaat om het streamen van je Netflix-film naar je tv of het op Facebook plaatsen van die prachtige foto die je onderweg maakte; er komt geen draadje aan te pas. Wat dat betreft lijken de meeste GPS-toestellen hopeloos verouderd. Je moet ze vaak nog steeds met een usb-kabeltje aan de computer koppelen om er een route in te zetten. Toch zie je ook in het routes laden dat er veranderingen gaande zijn. Je kunt met de nieuwste TomTom- en Garmin-modellen ook zonder draadje ...
Hoe laad ik routes zonder draadje? Anno 2020 gaan veel zaken in het leven draadloos. Of het nu gaat om het streamen van je Netflix-film naar je tv of het op Facebook plaatsen van die prachtige foto die je onderweg maakte; er komt geen draadje aan te pas. Wat dat betreft lijken de meeste GPS-toestellen hopeloos verouderd. Je moet ze vaak nog steeds met een usb-kabeltje aan de computer koppelen om er een route in te zetten. Toch zie je ook in het routes laden dat er veranderingen gaande zijn. Je kunt met de nieuwste TomTom- en Garmin-modellen ook zonder draadje routes laden. In dit verhaal zetten we de mogelijkheden op een rij. Maar we beginnen eerst met het benoemen van het grote voordeel van het routes kunnen laden zonder draadje. Natuurlijk dient gemak de mens en is het prettig dat je niet telkens je toestel hoeft te koppelen om vervolgens gespannen af te wachten of je toestel door de pc herkend wordt. Lees ook: MrGPS: TomTom Rider 550 Tip: vooral bij de Zümo kan het vrij lang duren voor je toestel herkend wordt. Dit kan komen doordat het apparaat boordevol oude tracks zit (google op ‘Zümo grote beurt’), het kan ook zijn dat het toestel onvoldoende accuspanning heeft. Maar met een beetje geduld is dat allemaal wel oplosbaar. Een veel groter voordeel is dat je, als het draadloos gaat, ook niet per se op je computer hoeft te werken. Het kán zelfs op de telefoon, maar vanwege het grotere scherm ligt een tablet meer voor de hand. En die is op reis dan weer een stuk gemakkelijker mee te nemen dan je laptop. Bovendien maak je in websites als MyDrive, MyRoute-app, Kurviger en RouteYou veel gemakkelijker mooiere routes met minder fouten. ‘Routeplannen 2.0’ noem ik dat en ik voorspel dat we het binnen korte tijd amper anders meer gaan doen. In alle gevallen kun je die routes vervolgens gewoon als track opslaan in een gpx-bestand. Maar hoe krijg je dat bestand dan vervolgens in je GPS? Mogelijkheden Garmin Eigenlijk moeten we onderscheid maken tussen drie vormen van routes overzetten: routes via ‘de cloud’, routes vanuit een gpx-bestand en routes van toestel naar toestel. Laten we eens kijken wat de (on)mogelijkheden zijn. Bij Garmin waren de mogelijkheden tot dusverre vrij beperkt. Vanaf de Zümo 590 kun je weliswaar via Bluetooth routes overzetten van toestel naar toestel, maar daar blijft het dan ook bij. Wel kun je natuurlijk een gpx-bestand op een geheugenkaartje zetten, maar dat is vanuit een tablet (zeker bij een iPad) een behoorlijk ‘gedoe’. Niet het gemak dat we eigenlijk zoeken. (Tip: in een dergelijk geval kan een zogenaamd OTG-usb-kabeltje handiger zijn). Ook met de TomTom Rider kun je routes laden via een geheugenkaartje, met de Rider 4xx kun je ook via Bluetooth van toestel naar toestel. De Rider 5xx maakt gebruik van een meer geavanceerde Bluetooth-techniek (met Google Now en SIRI), maar daardoor is, vreemd genoeg, het overzetten van routes via Bluetooth niet meer mogelijk. Heb je een Zümo 396 of de nieuwe XT dan ben je beter bedeeld, want dan kun je bovendien via de ‘smartphone link’ of de Garmin Drive-app een gpx-bestand van en naar je toestel sturen. Dat gpx-bestand kan overal vandaan komen: via mail, WhatsApp, Facebook of rechtstreeks van een website. Als het maar in je telefoon staat, zet je het in seconden over naar je Zümo. Deze optie heeft een jaar geleden ook even bestaan voor de Zümo 595, maar daar waren dusdanig problemen mee dat Garmin die update weer heeft ingetrokken (gaat ook niet meer terugkomen, helaas). Tip: gebruik een dienst als OneDrive of Google Drive en zet daar je gpx-bestanden in. Open ze met de corresponderende app op je telefoon. Supergemakkelijk! Op deze manier werken is bij de TomTom (nog) niet mogelijk. Mogelijkheden TomTom Een andere benadering is werken via ‘de cloud’. Dit komt er op neer dat je ergens op internet een bak met routes hebt staan en dat jouw toestel continu kijkt of er iets nieuws is. Zo ja, dan wordt die route vanzelf toegevoegd aan je toestel. Synchroniseren noemen we dat. Maar dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je route eerst in die ‘routebak’ staat. Bij TomTom is dat het aller gemakkelijkst. Je maakt een route in MyDrive en je zet de schakelaar ‘synchroniseer deze route’ op groen. Zo eenvoudig is het, echt ideaal. Ook vanuit MyRoute-app kun je op deze manier een route naar je TomTom sturen. Bovendien kun je op deze manier ook een gpx-bestand naar MyDrive uploaden en dat laten synchroniseren. Dat lukt overigens niet met de MyDrive-app. Zorg er daarom voor dat je, ook op de tablet, werkt in de volgende webomgeving: mydrive.tomtom.com. Sinds kort bestaat een dergelijke mogelijkheid ook bij Garmin, via de website explore.garmin.com. Alleen: dat werkt uitsluitend met de nieuwe Zümo XT. Het is wat minder gebruiksvriendelijk dan bij TomTom, maar het functioneert verder prima. Bovendien is het via dat programma ook mogelijk om een gereden track automatisch up te loaden naar de cloud. Zoals gezegd: routeplannen 2.0 zal in een vogelvlucht komen. Vanaf de Rider400 en de Zümo550 kan iedereen er mee werken. Het gemakkelijkst is om het draadloos te kunnen doen en daarvoor heb je minimaal een Rider 4xx/5xx of een Zümo 396/XT nodig. Verzoek aan fabrikanten Wel nog een verzoekje aan de fabrikanten: Garmin, graag het laden via de cloud wat gemakkelijker maken.TomTom, graag het laden van een gpx-bestand via de app mogelijk maken. Tekst en beeld: Hans Vaessen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor MotorNL offline en online samen.

Misschien vind je dit ook interessant?