In de schuur van Ton kun je letterlijk van de grond eten

De schuur vanTon Botman ziet eruit alsof Helder Mientje en de Witte Tornado er die ochtend nog gebroederlijk doorheen vlogen. Hier kun je letterlijk van de grond eten. Wel zo prettig als je iedere dag in je sleuteldomein te vinden bent. De motoren van Ton zijn al net zo smetteloos en tot in detail geperfectioneerd. Ook nieuwe motoren ontkomen niet aan zijn verbeterwoede. Zijn Suzuki Katana – vanzelfsprekend de oersterke Hoegee-versie – is behangen met carbon, peperdure velgen, titanium uitlaatsysteem en nog veel meer lekkers. Ton houdt elk onderdeel tegen het licht en bedenkt dan hoe het beter of mooier kan. Als ...
De schuur vanTon Botman ziet eruit alsof Helder Mientje en de Witte Tornado er die ochtend nog gebroederlijk doorheen vlogen. Hier kun je letterlijk van de grond eten. Wel zo prettig als je iedere dag in je sleuteldomein te vinden bent. De motoren van Ton zijn al net zo smetteloos en tot in detail geperfectioneerd. Ook nieuwe motoren ontkomen niet aan zijn verbeterwoede. Zijn Suzuki Katana – vanzelfsprekend de oersterke Hoegee-versie – is behangen met carbon, peperdure velgen, titanium uitlaatsysteem en nog veel meer lekkers. Ton houdt elk onderdeel tegen het licht en bedenkt dan hoe het beter of mooier kan. Als fan van de AMA Superbikes – ‘bizar dat ze met die looiige hokken zo hard rond gingen op het circuit’ – bouwt hij oogverblindende replica’s. Zijn replica van Wayne Rainey’s Kawasaki GPz750 is zo mooi dat hij in een Duits motormuseum belandde. Deze 1100R is gebaseerd op een motorfiets van Eddie Lawson en wederom van museumkwaliteit. Onderdelen haalt hij van over de hele wereld. Hij bestelt ze – waar anders – in zijn schuur op zijn mobiele telefoon. De schuur van Bart Vogel kan wel extra vierkante meters gebruiken Op de foto: Gereedschapkast helemaal rechts: Gereedschapsfabrikant Snap-on heeft een goeie aan Ton. ‘Als ik aan nieuw spul sleutel, wil ik geen boutjes ronddraaien of op mijn rug belanden als ik iets aantrek.’ Dat Ton de lokroep van Snap-on maar lastig kan weerstaan, weet de lokale verkoper van het gereedschap. Die rijdt graag langs om Ton het laatste ‘speelgoed’ te tonen. Zilveren potje boven bankschroef: De oliespuit is nog een cadeau van vader Botman. Elke dag houdt Ton hem in ere met een paar drupjes op bewegende delen. Bestraffend ontraadt hij het gebruik van WD40: ‘Dat is veel te schraal, olie is lekker vet, dat wil je hebben.’ Verticale boorkolom die Ton hanteert: Het favoriete stuk gereedschap van Ton is deze industriële verticale boormachine. Hiervoor had hij een of ander gammel ‘Aldi-exemplaar’ met zoveel speling dat hij nooit en te nimmer het stempel ‘Botman-approved’ kreeg. Crèmekleurige pothelmpje boven Tons hoofd: De helm van vader Botman heeft natuurlijk een ereplaatsje in de schuur. Tons vader was al gestopt met motorrijden toen de kinderen kwamen, maar ‘hij stond er wel achter toen wij begonnen met die narigheid.’

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?