vrijdag 19 juli 2024

MrGPS: hoe stel ik mijn Garmin Zūmo in? – Deel 1

Een opmerking die ik nogal eens krijg: ‘Goh, MrGPS, werk jij met een ander toestel dan ik? Het ziet er bij mij vaak anders uit’. In de praktijk gaat het dan vooral om je toestel leren kennen en er het maximale uit te halen. Wat dat maximale dan is, verschilt van persoon tot persoon.

Ik beken, soms werk ik inderdaad met een versie die niet ‘publiek’ is. Vooral de maanden voor er een nieuw toestel wordt geïntroduceerd, stelt Garmin of TomTom mijn inbreng op prijs en mag ik er alvast mee spelen. Hetzelfde geldt als er beta (lees: test) versies van de software zijn.

Maar het gros van de tijd kan jouw apparaat er exact zo uitzien als wat ik in mijn video’s laat zien. Bij TomTom is dat vrij vanzelfsprekend, want daar is het vooral ‘what you see is what you get’. Er is niet heel veel instelbaar. Dat maakt het toestel ook eenvoudiger, voor velen prettig. Voor anderen is juist de vrijheid die je met een Garmin hebt één van de redenen om daarvoor te kiezen. Toch denk ik dat ook het gros van de Garmin-gebruikers amper in de gaten heeft wat er allemaal kan. Alle reden om daar in enkele afleveringen extra aandacht aan te geven. Ik neem het meest actuele model, de Garmin Zümo XT2, als uitgangspunt. Maar zo heel veel verandert er bij Garmin niet, dus veel zal ook voor eerdere modellen gelden.

MrGPS: hoe gebruik je kunstmatige intelligentie?

Positie en richting

Ik begin met mijn stokpaardje, althans oudgedienden weten dat ik dat vaker noem. Garmin geeft je positie in het navigatiesysteem met een motorfietsje weer. Ik heb ook een Garmin speciaal voor de camper en dan staat er een soort van vrachtwagentje. Leuk voor de kleuterschool, maar het slaat echt helemaal nergens op. Alsof ik zelf niet in de gaten heb dat ik op de motor of in mijn camper zit. Wat ik wil weten, is mijn positie en de richting die ik op rij. En echt, dan werkt een pijl veel beter. Probeer het uit!

Maar het blijft natuurlijk puur persoonlijk. Hetzelfde geldt namelijk voor de kaartinstelling, die standaard 3D is. Ik moet toegeven, dat zie er mooier uit dan 2D, maar het is helemaal geen echte 3D. Het is meer een visueel trucje, waarbij de weg dichterbij dikker getekend wordt dan verderop. Het gaat me niet om ‘mooi’, het gaat me juist om ‘duidelijk’. En dan vind ik 2D beslist duidelijker. Bovendien zorgt het ervoor dat de bochtenweergave ook meer consequent is, zodat je veel beter kunt inschatten hoe een weg zich verderop gedraagt.

Oprit-situatie

Neem de oprit-situatie uit dit voorbeeld en probeer eens na te gaan hoe snel jouw brein begrijpt wat er wordt bedoeld. En bij welke instelling je het snelst in de gaten hebt dat er een heel scherpe bocht aan komt…

Die 2D-instelling kies je, net als de voertuigweergave, via instellingen-kaartweergave. Daar kies je ‘autokaartweergave’. Wil je 2D dan kies je voor ‘Koers boven’ in plaats van 3D. Je kunt ook kiezen voor ‘Noord boven’, maar dat vind ik persoonlijk een lastige. Dan komt het dus ook voor dat je als het ware naar beneden rijdt op het scherm en als ik dan het lijntje naar rechts zie gaan moet mijn brein altijd drie keer schakelen voor ik in de gaten heb dat ik naar links moet. Maar ik weet dat er ook mensen zijn waarvoor het juist andersom werkt en dit veel natuurlijker aanvoelt.

Waar ‘Noord boven’ echt wel functie heeft om meer gevoel te hebben bij waar je bent, is in welke omgeving je rijdt. Zeker als je wat verder uitzoomt en het automatisch zoomen uitschakelt. Als je vooral op gesproken aanwijzingen rijdt, geeft dat een beter gevoel bij je vordering op de route.

Auto inzoom op grp

Een bijzonder instelling van de XT2 is de optie ‘auto inzoom op grp’. Rij je met anderen met een XT2 in een groep, dan kun je elkaars positie op het scherm volgen. Wel zo gemakkelijk als er eentje achterblijft bij het verkeerslicht. Met deze instelling zoomt het toestel automatisch uit om de hele groep in beeld te houden. Zie je het scherm ineens flink uitzoomen, dan heb je mogelijk een achterblijver en kan het slim zijn even de berm op te zoeken tot de Zümo weer inzoomt. Of het is juist omgekeerd: de rest is gestopt voor de lunchkroket, maar jij zat te suffen en rijdt alsmaar verder van je kroket af. Het zijn kleine dingen, maar wel hele praktische.

Ook praktisch zijn de flitspalen en trajectcontroles. Natuurlijk, je rijdt nooit te hard, maar die bonnen van 5km-overschrijding kunnen je gestolen worden. En dat geldt al helemaal voor trajectcontroles. Ook die kun je met de optie ‘verderop’ continu in beeld hebben. Dat dit ook kan met tankstations en restaurants heeft iedereen wel ontdekt. Maar wist je dat je ook je eigen zoekopdracht standaard kunt instellen? Bijvoorbeeld alles met het woord motor. Of McDonald’s. Druk op één van de rubrieken van ‘verderop’ en vervolgens op het sleuteltje linksboven. Kies daar voor ‘aangepast zoeken’ en vul een logisch zoekwoord in. Kies voor opslaan en ga terug naar je navigatiescherm. Zie je geen ‘verderop’? Tik op de knop rechtsonder en selecteer ‘verderop’. Voilà, hij is weer in beeld. Geen zin in ‘verderop’, maar liever reisgegevens, je muziekspeler of het weer in beeld? Ook dat kan.

Enfin, er valt nog veel meer te ontdekken in de XT2. In de volgende aflevering gaan we daar dieper op in.

Afbeeldingen: Hans Vaessen

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen