vrijdag 19 april 2024

Techniek EcoMaxx Bike Fuel: duurzaam rijden

Nu het lente is en de temperaturen weer wat hoger worden, staan velen van ons te trappelen om op pad te gaan. Bij sommigen kan er nog wel eens een tijdje voorbijgaan voor de volgende rit. Gewone pompbrandstof kan dan veel problemen opleveren. Ook zorgen deze brandstoffen, zeker bij oudere motoren, voor veel schadelijke uitlaatgassen. Die problemen voorkom je met EcoMaxx.

Illustraties: Peter Aansorgh

Gewone benzine heeft een korte levensduur. E10 veroudert snel. Dat komt omdat er bio-ethanol in zit. Doordat het ethanol water aan-trekt, ontstaan er zuren in de benzine die roest in de tank en oxidatie in carburateurs veroorzaken en die polyester tanks kunnen aantasten. Desintegrerende benzinedelen vormen bovendien sludge, gom en lak in het brandstofsysteem. Sproeiers en injectoren vervuilen, bij carburateurs kunnen vlotternaalden verkleven, waardoor vlotterbakken gaan lekken. Ook Superplus 98 geeft problemen als een motorfiets een tijdje stil staat, ook al zit daar vaak geen bio-ethanol in: maar net als bij E10 zitten er wel lichte delen in die snel verdampen. De zwaardere delen blijven achter en zorgen dat er een slecht verdampende en slecht brandende benzine overblijft. Hierdoor gaan motorfietsen slecht starten, moeilijk stationair lopen en kunnen ze op den duur zelfs stilvallen. Superplus 98 gaat tot een jaar mee, daarna krijg je problemen. Bij E10 moet je aan zes tot acht weken denken.

Is E10-Benzine schadelijk voor moderne motoren?

Octaangetal

Hoe zuinig een motor is, hangt deels af van de compressieverhouding. Die kan een fabrikant niet te hoog maken, want dan gaat de motor ‘pingelen’. Dat betekent dat de brandstof niet netjes en gecontroleerd op het geplande tijdstip door de bougievonk verbrandt, maar dat het mengsel hier en daar spontaan begint te exploderen, met hoge drukpieken en schade tot gevolg. Een slechte brandstof pingelt ook eerder dan een goede: hoe graag een brandstof pingelt wordt aangegeven met het octaangetal. Hoe hoger het getal hoe beter: E10 heeft een RON (Road Octane Number) van 95 en een MON (Motor Octane Number) van 85. Superplus heeft een RON van 98 en een MON van 88 en pingelt dus minder snel dan E10. Het octaangetal wordt door benzinefabrikanten op peil gebracht door de toevoeging van methyl-tert- butylether. Maar aangezien lichte delen van de benzine, waaronder methyl-tert-butylether – dat een kookpunt van 55°C heeft –, als eerste verdampen, daalt het octaangetal als de motorfiets langere tijd niet wordt gebruikt, met als gevolg dat pingelschade op de loer ligt. Een ander probleem, dat speciaal bij tweetakten optreedt, is dat ethanol en tweetaktolie niet samen willen oplossen in benzine. Dat is vooral lastig voor oudere tweetaktmotoren, die op mengsmering lopen. De olie ontmengt in de tank en je motor krijgt op een gegeven moment benzine zonder olie. En dan loopt de motor kapot.

Klassieke motorfietsen – en auto’s – staan vanwege de soepelere emissie-eisen van vroeger doorgaans te rijk afgesteld. Dat geeft een betere acceleratie, het koelt de kleppen en geeft een soepelere motorloop bij de techniek van toen. Het gevolg is dat er relatief veel onverbrande brandstof de uitlaat ingaat. Dat is helemaal het geval bij tweetakten, waar de doorspoeling van poort naar poort bij een lage zuigerstand extra spoelverliezen veroorzaakt. Een slechte zaak, want benzine bevat ongeveer 35 procent aromatische koolwaterstoffen. Daarvan is 0,5-0,9 procent benzeen en 3-15 procent mag tolueen zijn. Kankerverwekkende stoffen die zo in de buitenlucht terecht komen.

Techniek EcoMaxx Bike Fuel
‘EcoMaxx Bike Fuel 4 is een alkylaatbrandstof die drie tot vijf jaar goed blijft en die vriendelijk is voor pakkingen en keerringen’, aldus Peter van Gelder.

EcoMaxx

Alle genoemde problemen zijn op te lossen door bij lage kilometrages een synthetisch gemaakte alkylaatbrandstof te gebruiken. Geen pure alkylaatbrandstof als Aspen, want dat kan lekkage geven. ‘De aromaten in benzine laten je pakkingen en keerringen zwellen’, aldus Peter van Gelder van GVG, fabrikant van Aspen en EcoMaxx. ‘Omdat Aspen helemaal geen aromaten bevat, onttrekt het deze moleculen weer aan je pakkingen en keerringen. Die krimpen en gaan lekken. EcoMaxx Bike Fuel 4 bevat 10 procent aromatische koolwaterstoffen, waardoor pakkingen en keerringen lekvrij blijven. Het is bovendien vrij van benzeen en tolueen (< 0,1%). Door deze zuivere samenstelling verbrandt het vollediger en produceert het 40 procent minder smogvormende componenten. Je ruikt EcoMaxx als brandstof al nauwelijks, je ziet ook geen rook uit de uitlaat en je ruikt nauwelijks uitlaatgassen. Dat is ook een van de argumenten om motorfietsen met verbrandingsmotoren ook na 2035 nog toe te staan: EcoMaxx kan ook als e-fuel worden gemaakt en is dan niet alleen schoon, maar ook CO2-neutraal.’ Naast EcoMaxx Bike Fuel 4 – voor viertakt – biedt GvG overigens ook voorgemengde tweetakt, EcoMaxx Bike Fuel 2. Die is voorgemengd met synthetische ester tweetaktolie in een mengverhouding 1 op 40. Er is ook een klassieke variant met een mengverhouding van 1 op 25.

Techniek onderhoudsvrije ketting: loopt gesmeerd zonder vet

Goed alternatief

EcoMaxx Bike Fuel heeft een RON van 98 en een MON van 93. Het heeft dus een veel lagere pingelneiging, waardoor het beter is dan pompbenzine, vooral bij zware motorbelasting. Belangrijker is bovendien dat het vriendelijk is voor je brandstofsysteem en dat het drie tot vijf jaar houdbaar is. EcoMaxx kost € 4,40 per liter, een tank vol is dus iets meer dan een tientje duurder in vergelijking met een tank benzine met conserverende dope. Bij lage kilometrages zou je zelfs kunnen overwegen om over te stappen: bij 1.000 kilometer per jaar in een motor die 1 op 18 loopt, kost je dat gemiddeld ongeveer € 115,- per jaar extra. Daarvoor rijd je schoon, gezond en probleemloos. Meer weten over EcoMaxx of zoek je een verkooppunt? Kijk op www.ecomaxx.nl.

Peter Aansorgh
Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO 73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

1 Reactie

  1. Schaamteloze reclame voor EcoMaxx! Volgende keer graag vermelden dat dit een door een adverteerder betaald artikel is!

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen