Techniek: ED-Koplampen & bochtenverlichting

H4 versus LED We hebben een youngtimer met een klassieke H4-koplamp voorzien van twee moderne LED-koplampen. Eentje zelfs met bochtenverlichting! Heeft een ombouw naar deze lichtgevende dioden echt zin? De BMW R100R Mystic is inmiddels al 25 jaar oud. De originele ronde Bosch-koplamp met lensglas en H4-pit heeft een ruim bemeten diameter van 180 mm. Het inwendige is al ietwat aangetast waardoor het licht wat melkachtig aandoet. De lichtbundel lijkt echter nog steeds goed. Of zijn we er in de loop der jaren gewoon aan gewend geraakt? De klassieke gloeilamp met gloeidraden voor dim- en grootlicht verdwijnt steeds meer ...
H4 versus LED We hebben een youngtimer met een klassieke H4-koplamp voorzien van twee moderne LED-koplampen. Eentje zelfs met bochtenverlichting! Heeft een ombouw naar deze lichtgevende dioden echt zin? De BMW R100R Mystic is inmiddels al 25 jaar oud. De originele ronde Bosch-koplamp met lensglas en H4-pit heeft een ruim bemeten diameter van 180 mm. Het inwendige is al ietwat aangetast waardoor het licht wat melkachtig aandoet. De lichtbundel lijkt echter nog steeds goed. Of zijn we er in de loop der jaren gewoon aan gewend geraakt? De klassieke gloeilamp met gloeidraden voor dim- en grootlicht verdwijnt steeds meer uit het straatbeeld, LED-koplampen met dagrijverlichting en soms zelfs bochtenverlichting zijn ook bij motorfietsen sterk in opmars. En dat niet alleen bij nieuwe modellen. Techniek – De geschiedenis van de voorvork Op de accessoiremarkt is er inmiddels een groot aantal LED-alternatieven voor de originele, conventionele koplamp. De voordelen zijn aanzienlijk: grote lichtopbrengst, lange levensduur en veel meer vrijheid bij de vormgeving ervan. Redenen genoeg dus om oud en nieuw eens met elkaar te vergelijken. Zeker nu de nieuwste ombouwsets zelfs met bochtenverlichting leverbaar zijn! Meten op een muur Onze youngtimer verlicht op een afstand van 20 meter een witte muur. Daarop kunnen we de verschillen in lichtsterkte en bundel beter vaststellen. Aan de linkerkant hebben we aanvullend nog een motor geparkeerd om het strooilicht en natuurlijk de bochtenverlichting duidelijker zichtbaar te maken. De montage van de accessoire-koplamp is meestal snel uit te voeren. Twee boutjes van de koplamphouder losdraaien, stekker lostrekken en datzelfde vervolgens in omgekeerde volgorde en klaar ben je. Niet vergeten om de koplamp goed af te stellen! Vooral LED-koplampen kunnen met hun scherpe licht-donker overgang tegenliggers snel verblinden. En dat treedt bij onze kort en hard accelererende voertuigen toch al eerder op. De ombouw naar LED-verlichting is overigens nog niet echt goedkoop. Merkproducten zijn er vanaf ongeveer 280 euro; met bochtenverlichting kom je al snel op 500 euro of meer. Wie niet zo diep in de portemonnee wil grijpen, kan ook proberen om zijn oude koplamp weer wat op te frissen. Als bijvoorbeeld het kunststof koplampglas van buiten bekrast is, kan je dat met een polijstmiddel opknappen. Moeilijker wordt het om een van binnen vervuilde koplamp te reinigen. Die is meestal niet demontabel en alleen toegankelijk via het gat voor de fitting. Dan is het meer gepriegel, maar het loont zich vaak wel. Ook zinvol is het vervangen van de oude H4-lamp door een nieuwer, hoogwaardiger type. Hier leveren fabrikanten als Philips en Osram onder aanduiding van bijvoorbeeld ‘+150%’ H4-lampen. Die zijn weliswaar iets duurder, maar geven daadwerkelijk meer licht dan het origineel. Je haalt daarmee echter niet de lichtsterkte van de LED-alternatieven. Standaard H4-koplamp van BMW Fabrikant: BoschDiameter lens: 180 mmLichtbron: H4-duplolamp 60/55 Watt De ronde koplamp van Bosch heeft nog een klassiek lensglas met een reflector erachter. De H4-pit is aan de voorzijde voorzien van een afscherming. Die zorgt ervoor dat het licht naar de zijkant tegen de reflector straalt. Van daaruit wordt het op de weg geprojecteerd. De gloeidraad van het dimlicht heeft ook nog een horizontaal afschermplaatje. Dat zorgt ervoor dat het dimlicht alleen tegen de bovenzijde van de reflector schijnt, die het vervolgens omlaag werpt tegen het wegdek. Voor het grootlicht is er een 60-watt-gloeidraad, voor het dimlicht 55 watt. Dit type koplamp geeft een tamelijk warm, geelachtig licht. Aangenaam is het hoge aandeel strooilicht. Het zorgt ervoor dat je links en rechts van de bundel niet meteen in het pikkedonker zit. Zo blijven je ogen door het minder felwitte licht ook gevoeliger voor zwak omgevingslicht. De uitlichting van de weg zelf is echter relatief diffuus. Ook is overdag je zichtbaarheid voor het overige verkeer minder dan bij LED-koplampen met dagrijverlichting. De ronde BMW-koplamp is af-fabriek uitgerust met een reflector en lens van Bosch.Het dimlicht heeft de klassieke knik in het midden met goede uitlichting van de rechterweghelft en rechterberm.Het grootlicht concentreert zich nadrukkelijk op een goede verlichting van het midden en verwaarloost daarbij de randgebieden. Koso ‘Thunderbolt’ LED-koplamp Fabrikant: KosoDiameter: 170 mm, helder glasLichtbron: LED; dimlicht 9,7 W, grootlicht 15,1 W, dagrijverlichting 4,6 WPrijs: vanaf € 297,95Te koop bij: Bihr.eu, caferacerwebshop.com De complete Koso-koplamp is ook een stylingelement en laat zijn koelribben openlijk zien. Op de achterzijde zijn meerdere schroefdraadbevestigingen aangebracht om verschillende montageposities mogelijk te maken. De platte vorm (hij is maar 86 mm diep) helpt daarbij ook. De leds geven met name in dimlichtstand zeer fel licht (koel wit licht) en zorgen voor een zeer scherpe grens tussen licht en donker. Bijzonder opvallend is de extreem brede lichtbundel. Vergeleken met de standaardkoplamp wordt de weg duidelijk beter uitgelicht, maar het ontbreken van strooilicht is vooral bij het rijden van bochten hinderlijk. Bij grootlicht concentreert de Koso zijn lichtbundel duidelijk meer in het midden en geeft een goed zicht in de verte. De Koso-koplamp is iets smaller en minder diep dan het origineel. Voor het mooie moet je ‘m nog wat aanpassen.Het dimlicht oogt fel met een scherpe licht-donkergrens en een goede uitlichting in de breedte.Bij het grootlicht concentreert de lichtbundel zich in het midden, meer ook in de verte, zoals het gewenst is. P&W LED-koplamp ‘British Style Typ 8’ met bochtenverlichting Fabrikant: Paaschburg & WunderlichDiameter: 7 inch (177,8 mm), helder glasLichtbron: LED; dimlicht 20 W, grootlicht 26 W, dagrijverlichting 15 WPrijs: € 499,95Te koop bij: bike-design.com, Highsider-germany.de Deze nieuwste aanwinst bij de LED-ombouwsets heeft zelfs geïntegreerde bochtenverlichting. Dat gaat bij circa tien graden hellingshoek aan (zie openingsfoto) en verlicht de binnenkant van de bocht zeer gericht. Deze bochtenverlichting is juist bij LED-koplampen met hun scherpe licht-donkergrens een wezenlijk voordeel. Het vrijwel afwezige strooilicht zorgt er namelijk voor dat je bij het insturen van bochten volstrekte duisternis inrijdt. Bij het dimlicht is deze scherpe scheidslijn goed te zien, bij het grootlicht verstrooit de koplamp in zijwaartse richting al duidelijk meer. In beide lichtstanden is het veel beter dan standaard en in combinatie met de bochtenverlichting is het ook een goede investering, zij het geen kleine. Dit model ‘Typ 8’ is ook leverbaar als inzetset in de originele behuizing voor € 459,95. De 7-inch-koplamp past naadloos in het BMW-geheel; de dagrijverlichting is gevormd als een omgekeerde U.Het dimlicht lijkt qua felheid en breedte op dat van de Koso, maar geeft pal voor je meer licht op de weg.In de grootlichtstand heeft de bundel een wat merkwaardige vorm, maar hij licht de weg ook in de breedte zeer goed uit.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?