Het is het nieuwe toverwoord. Modulair ontwerpen. Honda doet het met de CB- en de NC-serie, Kawasaki in zekere zin ook met het 650cc-platform. Maar er zijn er meer. Nieuw is het echter niet… Fotografie: archief Het woord module is een breed begrip. Het betekent in feite dat iets is opgebouwd uit op zichzelf staande onderdeelgroepen of systemen: bouwblokken waarmee je soms ook iets anders kan maken. Een mooi voorbeeld is Microsoft Office. Dat be...
Onbeperkt verder lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? log in als abonnee om direct verder te lezen.
Wil je graag toegang? Neem dat een Motor.NL Premium abonnement vanaf €2,50 per maand. Het online bladerbaar lezen van MOTO73 en Promotor is inbegrepen.
Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.
Of wil je toch liever een magazine in de brievenbus? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
BMW heeft eigenlijk altijd gewerkt met het zgn. “Kasten system”. Bijvoorbeeld vanaf 1969, met de /5 beginnend, hebben de krukassen altijd 70.6mm slag gehad. R50/5, R60/5 en R75/5 verschilden alleen in boring (en carburateurs en nog wel wat natuurlijk). Voorvorken van latere types pasten gewoon in het “oude” frame. Nu heel handig als je bijvoorbeeld een caferacer wilt bouwen, je kunt gewoon lekker shoppen in alle jaren en gebruiken wat je leuk vind. Ook zijspanrijders profiteerden jarenlang: cardan met kleinere overbrenging kon je gewoon van een andere BMW gebruiken. En hoeveel rijden er met een R100 blok in een oud (pré 1969) swingarm frame? Ik ben nu bezig met een R65GS, daar gaat (aangepaste) R100 cilinders op, het kan (bijna) allemaal!