donderdag 9 mei 2024
Home Blog

Back to the Roots: Christophe keert terug naar Evo

0

Voor Christophe Janssens zijn motoren een onontbeerlijk onderdeel van het leven. Zijn voorkeur gaat uit naar een custom of chopper, die liefst voorzien is van een betrouwbaar Evo blok met een klassieke, verleidelijke sound.

Christophe: “Ingenieuze technische snufjes of een indrukwekkende verzameling paardenkrachten krijgen mij absoluut niet warm. Het uiterlijk van een motor is het allerbelangrijkste voor mij. De drang naar het exclusieve, om iets te hebben wat niemand anders heeft, is de ultieme triomf. Ergens een identieke machine tegenkomen is voor mij een gruwelijke nachtmerrie.”

Naam Christophe Jansens
Bouwjaar 1964
Beroep militair in ruste
Type oldskool
Drank als er maar witbier inzit
Eten als het maar smaakt
Beste film Braveheart, Apocalypto, Mad Max
Muziek Metal rules, Accept over Manowar tot Zeromancer
Boek ben cultuurbarbaar
Sport daar wordt je moe van
Hobby mijn Mustangs en Harleys
Motoren zijn part of my life
Droommotor Harley, liefst niet origineel
Meest pijnlijke moment inklappend zijstandaard aan ingang kazerne, waardoor de motor omviel
Mooiste motorervaring elk moment onderweg met mijn Iron Horse
Zonder motor zou ik niet kunnen rijden
Gebruik motor meest voor relaxte ritjes
Wat maakt uw motor speciaal geluid en de bouw
Gevoel bij eerst start project we gaan er eens een lap op geven
Ondeugdelijkheden in het verkeer inhalen over de witte lijn bij file
Heb een hekel aan leugenaars en mensen met veel uitleg. Veel blabla, weinig boemboem
Lijfspreuk ‘Waar een wil is, is een weg’

De gepensioneerde militair vervolgt: “Voor wie als snotneus ernstig geïnfecteerd raakt met het motorvirus is het lang wachten op het achttiende verjaardagsfeest. Maar eenmaal die barrière gepasseerd vloog ik er op een 350 cc tweetakt Jawa direct ‘Full Monty’ in. Als in Duitsland gelegerde beroepsmilitair had ik nooit een vaste stek en omdat ik regelmatig actief was op buitenlandse missies, ging ik daarna een tijdje motorloos door het leven. Toen ik in 1995 naar België verhuisde kocht ik met de bonussen van mijn missies een 1400 Intruder, die meteen stevig werd verbouwd. Diehard chopperfanaten komen gegarandeerd vroeg of laat automatisch op een Harley-Davidson terecht en voor mij was dat in 1999, met de aankoop van een nagelnieuwe Night Train met Evo blok. Na zeven jaar deed ik een tamelijk gewaagd manoeuvre door als consequent Harley rijder op een Night Rod over te stappen. De daaropvolgende Street Glide was eerder een rationele keuze, want we werden stilaan een dagje ouder. Ondanks het behaaglijke comfort kreeg ik heimee naar de aimabele eigenschappen van het motorblok waarmee het voor mij ooit begon en bij mijn pensionering wist ik het zeker: ik zou terugkeren naar de basis, een Harley-Davidson met Evo blok.”

Milwaukee Mayan: Softail M8 Mexican volgens Jan

SPUUGLELIJK

Christophe had ondertussen meerdere projecten onder z’n hersenpan, zodat er eerst nog een Heritage bobber in elkaar werd gezet. “De FXSTS Springer kwam pas twee jaar later”, verduidelijkt hij. “Beide machines zijn via het net getraceerd, gebouwd in ’89 en afkomstig uit Nederland. Met een superroyale benzinetank en spatbord tot op de grond had de Springer het typische uiterlijk van een custom uit de jaren negentig. Het was eigenlijk een spuuglelijk ding, maar toch zag ik er wel een projectje in. Omdat de machine al een tijdje te koop stond, kon ik een magnifieke deal afsluiten. Een tweedehands donormotor met een goede prijs/kwaliteit verhouding is belangrijk, want customizen brengt gegarandeerd een pak onvoorziene uitgaven met zich mee. Extreme aanpassingen probeer ik halsstarrig te vermijden en vervangen stukken worden bewaard, zodat de motor desgewenst in zijn originele toestand gebracht kan worden. Zuiver technisch heb ik helaas wat beperkingen. Nadat de twin uit elkaar geschroefd was, kreeg de krachtbron een bescheiden revisiebeurtje bij een ex-collega uit het leger. Omdat het blok nu toch open lag zijn de zuigerveren, lagers en dichtingen vervangen. Verder leek alles in orde.”

BRAINSTORMEN

Enthousiast vertelt hij verder: “De elektriciteit is volledig opnieuw heropgebouwd. Momenteel zit er enkel nog één enkele hoofdzekering in, de rest wordt aangestuurd door een mo-unit. Het is de standaardversie, waarbij de instellingen manueel gebeuren. Bij de duurdere versie kan alles geregeld worden via een app. De vorige eigenaar heeft de custom made aluminium wielen exclusief op bestelling laten vervaardigen. In eerste instantie wou ik ze vervangen door exemplaren met dikke spaken, maar later kwam ik op het idee om ze zwart te laten poedercoaten. Het in de wielen voorkomende design, komt ondermeer in de achterste poelie en de remklauwen terug. Eventjes was er twijfel om ook de voorvork te laten coaten, maar om de chroom van de kostbare vork niet te beschadigen heb ik geopteerd voor Motip rubberlak, die achteraf moeiteloos en zonder schade terug verwijderd kan worden. De standaard belt bleef behouden, maar om een 200 achterslof te kunnen huisvesten, zijn er een offset kit en bredere achterbrug gemonteerd. De Springer had verschrikkelijk lange Porker uitlaten, die uitstaken tot voorbij het achterwiel. Ik heb er de slijpschijf in gezet en ze ingekort op gelijke lengte. Daarna zijn ze keramisch gecoat. Esthetisch sluiten de pijpen goed aan op het project en verspreiden ze geen ergerlijk kabaal.”

‘T MOTORATELJEE

Meerdere onderdelen zijn afkomstig van Motorcycle Storehouse. Die kunnen enkel besteld worden via een dealer. “Zo kwam ik toevallig in contact met Roland van ’t Motorateljee, een motorzaak in de buurt”, zegt Christophe. “Via hem kwam ik voor het spuitwerk terecht bij Royal Kustom Works in Dordrecht. Ondertussen had ik bij Thunderbike een paar gave bikes gespot die met koper- of bronskleurige tinten waren afgewerkt. Vanaf dat moment stond het onvoorwaardelijk vast dat mijn motor dezelfde kleur zou krijgen. De coronapandemie woekerde op z’n hoogtepunt, zodat ik mijn keuze moest maken uit enkele opgestuurde staaltjes. Het overleg ging vlot en ook over het door de spuiter ontworpen Harley tanklogo waren we het snel eens. Het is wellicht een minder belangrijk detail, maar ook de voorste ring van de Arlen Ness koplamp, die origineel verchroomd was, kreeg hetzelfde bronstintje mee. De rest van de schijnwerper is zwart gepoedercoat.” 

BOB DE BOUWER

Als gepensioneerd militair beschikt Christophe over sloten vrije tijd, die voornamelijk met intensieve sleuteluurtjes worden ingevuld. “Motoren zijn ‘a part of my life’, maar bovenop mijn twee Harleys heb ik tevens een ontzettende passie voor mijn twee Ford Mustangs. Die ontsnappen eveneens niet aan mijn verbouwingsdrift. Aan garagisten geeft ik zo weinig mogelijk geld uit, ik speel liever zelf voor ‘Bob de Bouwer’. Of mijn motor een naam heeft? Nee jongen, zo erg is het nog niet, hoor. Dat is een privilege dat alleen voorbehouden is voor ‘Jefke’, onze  robotmaaier”, lacht hij.

“Hypermoderne snufjes spreken me totaal niet aan. Van inborst ben ik vrij conservatief en oldskool ingesteld. Een cv carburateur, in combinatie met een Big Sucker luchtfilter, is uitermate betrouwbaar en zeer gebruiksvriendelijk. Een solide Evo machine sluit het best aan bij mijn verlangens en de sound klinkt stukken bekoorlijker dan het timbre van de nieuwste Harleys. Daarenboven is er een enorme waaier accessoires beschikbaar voor dat concept. Sleutelen en motorrijden zijn zuivere zen voor mij. Mijn motoren gebruik ik dus het meest voor aangename, relaxte pleziertoertjes. Elke seconde dat ik op mijn ‘Iron Horse’ onderweg ben behoort tot de mooiste momenten in mijn leven. Tussendoor zijn er ook wel eens zeldzame, gênante momentjes. Zo heb ik al een tweetal keer de motor laten omvallen door een slecht uitgeklapte zijstandaard. Wanneer dat bij het binnenrijden van de kazerne, te midden van de collega’s gebeurt, dan is dat vanzelfsprekend niet zo goed voor het zorgvuldig opgebouwde ego. Zelden kreeg ik een motor zo snel recht. Wellicht zal de adrenaline een beetje meegeholpen hebben. Ach, that’s life hé!”

Tekst & fotografie: Patrick De Muynck

TECHNISCHE SPECIFICATIES SPRINGER CUSTOM

ALGEMEEN
Merk Harley-Davidson
Model FXSTS Springer
Bouwjaar 1989
Eigenaar en bouwer Christophe Janssens
Bouwtijd 9 maanden
MOTORBLOK
Type Evo
Cilinderinhoud 1340 cc
Carburateur CV
Luchtfilter Arlen Ness Big Sucker Stage 1
Uitlaten Porker
Versnellingsbak originele 5-bak
Primaire kast origineel, met offset kit
Koppeling origineel
Andere aanpassingen elektriciteit vernieuw en aangestuurd door mo-unit
RIJWIELGEDEELTE
Frame Softail
Achterbrug verbreed
Schokdempers origineel
Voorvork origineel
Voorwiel gefreesd, 21 inch
Voorrem origineel
Voorband Avon Cobra Chrome 90/90-21
Achterwiel gefreesd, 18 inch
Achterrem origineel
Achterband Avon Cobra Chrome 200/55-18
OVERIG
Koplamp Arlen Ness
Stuur H-D
Knipperlichten JS-Parts
Spiegels Anzene Grim Reaper
Handvatten Duke handlebar grip set
Zadel Le Pera solo
Achterspatbord Choppershop
Achterlicht JS-Parts
Voetsteunen gefreesd
Kentekenplaathouder JS-Parts
SPUITWERK
Spuiter Royal Kustom Works
Kleur Brons

KTM op weg naar het World Supersport met de nieuwe 990 RC R

0

KTM lijkt bloed te ruiken, zoals een hongerige haai. Nadat KTM zich bijna tien jaar geleden leek af te wenden van de sportmotorscene, is de Oostenrijkse fabrikant begonnen met het produceren van circuitvriendelijke motoren zoals de 1390-serie Super Duke en de nieuwe 990 Duke, om nog maar te zwijgen over de niet-voor-de-openbare-weg bedoelde RC8 C. En nu, voor 2025, krijgen we de KTM 990 RC R, een sportmotor gebouwd voor de circuits van het WorldSSP, maar die ook beschikbaar is voor motorrijders. Is het dan een homologatie-special? De tekst van het persbericht van KTM danst om die term heen:

‘Het is meer dan vijftien jaar geleden dat KTM voor het laatst een authentieke, op de weg gehomologeerde high-performance sportmotor voor het grote publiek produceerde. KTM benut al zijn expertise, opgedaan via inspanningen in de MotoGP, duizenden ronden op het circuit, overwinningen en podiumplaatsen, om de KTM 990 RC R tot leven te wekken.’

Zoals in dit persbericht wordt gezegd, racet KTM al een tijdje in de MotoGP, zonder dat het echt iets voor motorrijders heeft opgeleverd. Maar de nieuwe 990 RC R zal dit jaar deelnemen aan eenmalige World Supersport-evenementen en zal zeker als 2025-model te koop zijn.

De naam doet vermoeden dat de motor nauw verwant zal zijn aan de 990-versie van de LC8c-twin die in andere KTM-modellen wordt gebruikt, hoewel we voor deze toepassing een hercalibratie kunnen verwachten. Het persbericht vermeldt nog enkele andere details, maar geeft ons niet veel specifieke informatie:

‘De voor de openbare weg gehomologeerde KTM 990 RC R heeft een LC8c-krachtbron, verfijnd voor koppel en vermogen, dat door de nieuwe ergonomisch gevormde en compacte roestvrijstalen demper wordt afgevoerd en via een versnellingspook die standaard is omgekeerd voor raceschakelen.

Het stalen frame is ontworpen voor dynamische prestaties, met een groter gewichtsaandeel aan de voorkant. Het heeft een specifieke stuurhoek van 25 graden en een offset voor verbeterde stuurrespons. Verhoogde stijfheid geeft het juiste gevoel en stabiliteit onder acceleratie op hobbelige wegen of circuits, terwijl de wendbaarheid, vooral bij lage snelheden, behouden blijft. Een gegoten aluminium subframe draagt bij aan het rijgedrag.

De RC 8C werd slechts in twee beperkte series geproduceerd.

Ergonomie is cruciaal voor het gedrag van de KTM 990 RC R. Uitgebreide experimenten hebben de zes contactpunten op de tank afgestemd voor een betere verbinding, kantelen en ‘inkruipen’ om comfort te bieden maar ook ondersteuning voor knieën, armen en minder druk op de handen. Een nieuwe brandstoftank is als hoofdcomponent van de ergonomie vormgegeven. Verstelbare voetsteunen spelen ook een rol, evenals de volledig instelbare WP APEX Open Cartridge-vering en lichtgewicht gegoten aluminium wielen met Michelin-banden.

RIDERS Festival; een waar Tribute Festival voor de muziekliefhebber

Het MotoGP-erfgoed is duidelijk te zien in de in de windtunnel geprofileerde aerodynamische vleugels die stabiliteit bieden bij remmen en in bochten, en andere randen en profielen rond de carrosserie die ‘racer’ schreeuwen.’

We verwachten de komende weken meer informatie, aangezien KTM belooft de onderstaande YouTube-serie voort te zetten naarmate het project vordert.

RIDERS Festival; een waar Tribute Festival voor de muziekliefhebber

0
RIDERS Festival timetable 1200x800

Op 1 en 2 juni trappen we de zomer af met RIDERS Festival. Waar? Autotron Rosmalen. Hoe laat? Van 10:00 tot 17:00. De naam zegt het al; het is hét festival voor de motorrijder. Maar ook als je niets met motoren hebt of niet motorrijdt is RIDERS Festival een feest om te bezoeken.

Deze motormerken staan op RIDERS Festival met hun testmotoren line-up

Het middelpunt van het festival is namelijk het Main Stage. Dit podium ligt centraal op het festivalterrein en is het kloppende hart van dit heerlijke weekend. Op dit podium vind je de vetste tribute bands die jou van toffe shows gaan voorzien.

De volgende grote namen staan voor je klaar

Geniet van de muziek, waag een dansje of geniet van een goede hap en drankje bij één van de food trucks. Als niet-motorrijder valt er ook genoeg te zien bij de vele verschillende standhouders. En vergeet het reuzenrad niet! Maak een rit op grote hoogte en kijk uit over het gehele festivalterrein. 

Spot jij vanaf grote hoogte één van de bijzondere creaties van Abacus Theater? Bewonder die dan ook vooral van dichtbij en laat je verbazen. Dit mobiele straattheater team beweegt zich over het festivalterrein om jou mee te nemen naar een andere, wonderlijke wereld.

Kortom; RIDERS Festival is een uitje voor het hele gezin, je hele vriendengroep en zelfs de hele familie. Heb jij je ticket(s) al gescoord? Weet zeker dat je erbij bent en scoor hier ze in de voorverkoop.

WaarAutotron Rosmalen

Wanneer         
1 en 2 juni 2024
Zaterdag van 10.00 – 17.00u
Zondag van 10.00 – 17.00u
Meer informatieRIDERSfest.nl
Ticketsticketpoint.nl/RIDERSfestival
The Policed komt op 2 juni naar het RIDERS Festival.

Honda Adventure Roads in Marokko klaar voor de start

0
Honda Adventure Roads

De vierde editie van Honda Adventure Roads begint op 10 mei in Agadir, Marokko. Dertig rijders van 11 verschillende nationaliteiten zullen hun vaardigheden testen op een uniek Afrikaans avontuur van kust tot kust door het Marokkaanse landschap.

De deelnemers zullen rijden op de CRF1100L Africa Twin, Honda’s toonaangevende adventure-motor. De 2.800 km lange route voert hen door adembenemende landschappen, onvergetelijke wegen en uitdagende woestijnsecties. Hoogtepunten zijn onder meer de duinen van Erg Chebbi, het Atlasgebergte en de Dades Canyon.

Test de BMW R 1300 GS, F 900 R en de S 1000 R op RIDERS Festival

Naast het spectaculaire terrein zullen de rijders ook kennismaken met de Marokkaanse cultuur, door te overnachten in traditionele bivaks en te genieten van Gnaoua-muziek onder de Afrikaanse sterrenhemel.

Om de ervaring compleet te maken, worden de deelnemers begeleid door leden van het Dakar Rally-winnende HRC Monster Energy Honda Team. Zij zullen hun expertise delen over alles wat Marokko te bieden heeft.

De voortgang van Honda Adventure Roads kan worden gevolgd op een speciaal Instagram-kanaal. De editie van 2024 is de eerste in een reeks van drie, met geplande evenementen in 2025 en 2026 op andere continenten.

Producttest intercoms: 6 helmfluisteraars getest

0
Producttest intercoms

De vrije keuze is allang als een paradox ontmaskerd: hoe meer opties er beschikbaar zijn, hoe moeilijker het wordt om een beslissing te nemen. Vooral bij de aanschaf van een headset kan dit lastig zijn. Wij banen ons een weg door het productenbos.

Er is volop keuze: fabrikanten van intercomsystemen blijven hun uitgebreide assortiment vergroten met nieuwe producten. Wij hebben de meest interessante exemplaren geselecteerd voor dit marktoverzicht.

Je kunt al helm-luidsprekers met Bluetooth-interface krijgen vanaf 100 euro. Dit kan voldoende zijn voor navigatie-aanwijzingen. Maar als je op zoek bent naar goede geluidskwaliteit en geavanceerde functies, kun je beter kijken naar headsets in het middensegment qua prijs.

Daar raden we de mesh-compatibele Sena Spider aan voor iedereen die graag – en vaak – in grotere groepen rijdt maar toch zonder extra’s kan. Voor groepen van maximaal vier deelnemers biedt de Cardo Freecom 4x het meest aantrekkelijk, volledig uitgerust pakket; alleen mesh-connectiviteit ontbreekt hierbij. Zowel Cardo als Sena biedt echter ook complete pakketten tegen een vette prijs aan. De aangeboden functies van Edge, Neo, 50S en 50R liggen dicht bij elkaar. Zuinige en weifelende motorrijders die alleen af en toe gebruik willen maken van de volledige functionaliteit van high-end headsets, kunnen met het abonnementsmodel van de Cardo Packtalk Custom de instapprijs verlagen, maar moeten wel rekening houden met bijkomende kosten.

Producttest: 10 waterdichte rugzakken tussen de 60 en 170 euro getest

Een terugkerend probleem is de compatibiliteit tussen verschillende fabrikanten. Een eerste stap is de nieuwe OBi-standaard, maar die brengt alleen apparaten die via Bluetooth communiceren bijeen. Sena doet niet mee aan deze prijzenswaardige poging tot standaardisatie van draadloze technologie. In dit opzicht heeft Cardo dus een bredere basis en maakt ook verbindingen met apparaten van Midland en Uclear.

Helaas is mesh-communicatie nog toekomstmuziek. Belangrijker dan je persoonlijke voorkeur voor een van de gepresenteerde apparaten is daarom de keuze voor een fabrikant, waarmee jouw motorvrienden mogelijk al bekend mee zijn.

Mesh voor een prikkie: Sena Spider RT1 en ST12

Sena brengt met de middenklassemodellen RT1 en ST1 voordelige opties op de markt voor mesh-intercomsystemen. Onderaan in het rijtje topmodellen – qua prijs – bieden de 50S en 50R dezelfde draadloze technologie tegen een veel lagere prijs. Het verschil zit hem in het ontbreken van spraakbesturing, een ingebouwde radio en elke vorm van Bluetooth-communicatie. Wat bediening betreft, kun je kiezen tussen de draaiknop van de ST1 of de knoppenbediening van de RT1. Met wat oefening zijn beide modellen ook gemakkelijk te bedienen met handschoenen aan. De ST1 is echter duidelijk intuïtiever, terwijl je bij de RT1 heel precies moet voelen waar je vingers zich bevinden. Een kritiekpunt is de kwetsbare positie van de bekabeling: hoewel er tijdens tests geen schade werd opgemerkt, kunnen de lelijke draden die uitsteken bovenop de helm schadegevoeliger zijn dan vergelijkbare systemen.

Het is niet mogelijk om via Bluetooth verbinding te maken met oudere of andere apparaten van de Spider-serie, omdat de ingebouwde Bluetooth 5.2-interface alleen wordt gebruikt voor het koppelen van smartphones en niets te maken heeft met het intercomsysteem zelf. De gespreksgroep is daarom beperkt tot andere Sena mesh-apparaten. Binnen deze spelregels doen zowel RT1 als ST1 hun werk goed: de volgorde van rijders binnen een groep hoeft niet overeen te komen met de koppelingsvolgorde. Verbroken verbindingen worden automatisch hersteld zodra een deelnemer weer binnen bereik van de groep komt – een duidelijk voordeel ten opzichte van vergelijkbare Bluetooth-apparaten in dezelfde prijsklasse. Bij het afspelen van muziek verrassen de ‘HD-luidsprekers’ met onverwacht krachtige basweergave, maar ze halen niet het fijne geluid van high-end modellen. Beide Spider-modellen hebben geen volumeregeling die zich aanpast aan omgevingsgeluiden. Met prijzen van elk 229 euro zijn de ST1 en RT1 respectievelijk 140 euro goedkoper dan de Sena 50S en 50R. Een verleidelijk aanbod voor mesh-fans die exclusief willen communiceren met andere Sena-apparaten en een systeem willen dat is beperkt tot basisfunctionaliteiten.

Sena Spider RT1.

Sena Spider RT1 – €229

Pluspunten Sena Spider RT1

  • Mesh-intercom

Minpunten Sena Spider RT1

  • geen Bluetooth-intercom
  • geen spraakbesturing
  • geen FM-radio
Sena Spider ST1.

Sena Spider ST1 – €229

Pluspunten Sena Spider ST1

  • Mesh-intercom

Minpunten Sena Spider ST1

  • Geen Bluetooth-intercom
  • Geen spraakbesturing
  • Geen FM-radio

Cardo Freecom 4X

Voor dezelfde prijs als de Custom-versie biedt de Cardo Freecom 4x volledige functionaliteit. Het nadeel hiervan is echter het ontbreken van mesh-technologie, omdat alle Freecom-apparaten uitsluitend via Bluetooth communiceren. Voor individuele reizigers met een bijrijder maakt dit niet uit. Zij kunnen genieten van hoogwaardige luidsprekers voor de beste muziekervaring, audioprofielen en spraakbesturing. De grootte van de gespreksgroep is beperkt tot vier deelnemers. Door automatisch opnieuw te koppelen met de laatste gesprekspartner tot vijf minuten na een onderbreking, biedt het systeem een functie die tot nu toe alleen beschikbaar was voor mesh-apparaten, ondanks de Bluetooth-communicatie.

Cardo Freecom 4X.

Cardo Freecom 4X – €279,95

Pluspunten Cardo Freecom 4X

  • Bluetooth-intercom
  • Spraakbesturing
  • FM-radio
  • JBL-luidsprekers

Minpunten Cardo Freecom 4X

  • Geen mesh-intercom

Alleskunners: Cardo Packtalk Edge, Neo en Custom

Cardo heeft de Packtalk Edge in de top van de markt geplaatst en is al enkele maanden getest door onze testrijders. De gevoeligheid van de draaiknop kan soms overweldigd zijn wanneer je het volume te snel wilt veranderen. Afgezien daarvan heeft deze headset een schijnbaar eindeloze batterijduur, verbazingwekkende geluidskwaliteit bij het afspelen van muziek en een bijna perfect werkende spraakbesturing die nieuwe maatstaven zet. Daarnaast maakt de Edge via zijn bridge-functie het mogelijk om een passagier met Bluetooth-intercom aan te sluiten op het mesh-netwerk. Dankzij de OBi-standaard werkt dit niet alleen met Cardo-apparaten, maar ook met systemen van Midland en Uclear. Maar met een prijs van 409,94 euro is de Edge geen koopje.

Je bespaart 40 euro als je in plaats daarvan kiest voor de Packtalk Neo en geen gebruik maakt van de magnetische houder met ingebouwde contacten zoals bij de Edge. Hierdoor kun je tijdens het gebruik niet opladen omdat de USB-C-poort wordt gebruikt voor aansluiting van hoofdtelefoon en microfoon.

Als tegenhanger van de Spider-headsets van Sena – waarbij ook de USB-C-poort tijdens het rijden bezet is – is er de nieuwe Packtalk Custom voor 279,95 euro. Technisch en qua uiterlijk is deze vergelijkbaar met de duurdere Neo, maar je zult het moeten doen zonder de iets betere JBL-luidsprekers. Welke functies beschikbaar zijn, hangt af van het gekozen abonnement: mogelijkheden zoals spraakbesturing, muziek delen of communicatie via Bluetooth kun je maandelijks activeren of stopzetten, afhankelijk van jouw behoeften. Maar dit brengt wel extra kosten met zich mee. Het voordeel hiervan is dat je functies die je slechts een keer per jaar nodig hebt voor een vakantie met een grote groep daarna weer kunt uitschakelen. Cardo biedt verschillende abonnementen aan: Silver, Gold en Platinum, variërend in prijs van drie tot zeven euro per maand. Als je het hele jaar door wilt genieten van het Platinum-pakket, heb je binnen 13 maanden al 90 euro bespaard ten opzichte van de Neo en kun je beter meteen kiezen voor een volledig uitgeruste Neo of Edge-headset. Voor 279,95 euro speelt de Cardo Packtalk Custom bijna in dezelfde prijscategorie als de Sena Spider-serie, maar biedt hij wel dezelfde functionaliteit als topmodellen wanneer nodig.

Cardo Packtalk Edge.

Cardo Packtalk Edge – €409,94

Pluspunten Cardo Packtalk Edge

  • Mesh-intercom
  • Bluetooth-intercom
  • Spraakbesturing
  • FM-radio
  • JBL-luidsprekers
  • Magnetische houder
  • Opladen tijdens gebruik
Cardo Packtalk Neo.

Cardo Packtalk Neo – €369,95

Pluspunten Cardo Packtalk Neo

  • Mesh-intercom
  • Bluetooth-intercom
  • Spraakbesturing
  • FM-radio
  • JBL-luidsprekers
Cardo Packtalk Custom.

Cardo Packtalk Custom – €229

Pluspunten Cardo Packtalk Custom

  • Mesh-intercom
  • FM-radio – Bluetooth-intercom (bij Gold-abonnement, €4,99 per maand / €29,99 per jaar)
  • Spraakbesturing (alleen bij Platinum-abonnement, €6,99 per maand / €39,99 per jaar)

Tekst en foto’s: MotorradNews

Barracuda’s VR46-collectie: stijlvolle motor-accessoires

0

Barracuda presenteert met trots haar VR46-collectie. Deze collectie bevat verschillende stijlvolle accessoires met subtiele verwijzingen naar MotoGP-legende Valentino Rossi en zijn VR46-team.

Het merendeel van de collectie richt zich op de verbinding tussen de berijder en de motor: het stuur. Er zijn handvatten, stuurgewichten, een remreservoir en een remhendelbeschermer, allemaal voorzien van het VR46-logo.

Naast deze accessoires is er ook een unieke motorhoes in de VR46-collectie. Deze hoes is identiek aan die gebruikt wordt om de MotoGP-machines van Marco Bezzecchi en Fabio Di Giannantonio af te dekken. Ook deze hoes draagt het VR46-logo.

Alle Barracuda VR46-accessoires zijn verkrijgbaar via de Barracuda-dealers en de website. De prijzen variëren van €19,50 voor de handvatten tot €79,90 voor de motorhoes.

Kijk voor alle andere producten uit het assortiment ook op www.barracudamoto.nl.

Test de BMW R 1300 GS, F 900 R en de S 1000 R op RIDERS Festival

0
BMW RIDERS Festival

Twee dagen lang staat het Autotron Rosmalen in het teken van motorrijden tijdens RIDERS Festival. Op zowel 1 als 2 juni staan de bekendste – en minder bekende – motormerken voor je klaar met hun nieuwste motoren. Jij kunt deze motoren testrijden! Wat dacht je bijvoorbeeld van de splinternieuwe BMW R 1300 GS? 

Tribute festival; waarom je als muziekliefhebbers bij RIDERS Festival wilt zijn

BMW Motorrad is namelijk aanwezig op RIDERS Festival. Zij nemen een imposante line-up mee, met voor ieder wat wils. Of je nu doorgewinterd motorrijder bent, of net bent begonnen met motorrijden. Of je nu een zwaar rijbewijs hebt of een A1 of A2.

Op de volgende modellen kun jij testrijden tijdens het festival:

  • F 900 R
  • F 900 R (A2 rijbewijs)
  • F 900 XR
  • S 1000 XR
  • F 800 GS (Verlaagd)
  • F 800 GS (A2 rijbewijs)
  • F 900 GS
  • F 900 GS Adventure
  • R 1300 GS (Adaptieve rijhoogte hulp)
  • R 1300 GS
  • R 1250 GS Adventure
  • R 18 Roctane
  • R 18 B

BMW CE 02 en CE 04

Ben je nieuwsgierig naar elektrisch rijden op een BMW? Stap dan op de CE 02, waar je al met een A1 rijbewijs op mag rijden, of op de grotere CE 04. Voor deze laatste heb je een A2 rijbewijs nodig. Ervaar elektrisch motorrijden op deze moderne motoren, met name gericht op de stedelijke motorrijder.

Wil je meer informatie over wat er allemaal te doen is op RIDERS Festival? Je leest alles op ridersfest.nl. Zeker weten dat je erbij bent? En die splinternieuwe BMW’s kunt testrijden? Scoor dan nu alvast je tickets. (URL: ticketpoint.nl)

Wil je meer informatie over wat er allemaal te doen is op RIDERS Festival? Je leest alles op ridersfest.nl. Zeker weten dat je erbij bent? En die splinternieuwe BMW’s kunt testrijden? Scoor dan nu alvast hier je tickets.

WaarAutotron Rosmalen

Wanneer         
1 en 2 juni 2024
Zaterdag van 10.00 – 17.00u
Zondag van 10.00 – 17.00u
Meer informatieRIDERSfest.nl
Ticketsticketpoint.nl/RIDERSfestival

Segura Bora: stijl, comfort en veiligheid in één motoroutfit

0
Segura Bora 1

Nieuw in de Escape line-up van Segura is er nu de Segura Bora. Deze complete outfit bestaat uit een motorjas, motorbroek en handschoenen. De Bora outfit onderstreept de nieuwe slogan ‘Essence of Style’ en is hiermee de perfecte combinatie tussen stijl en functie. Het is de ideale jas voor de adventure rijder die wil genieten van de vrijheid van de motorrijder, zonder in te boeten op praktische inzetbaarheid.

Bora Motorjas

De Segura Bora motorjas biedt dus niet enkel een unieke stijl, maar kent ook praktisch gebruiksgemak. Dit blijkt al uit de Serica stof waar de jas van gemaakt is. Serica biedt niet enkel de robuustheid die men van een motorjas mag verwachten, maar heeft als eigenschap ook nog eens flexibel te zijn. De Body Fit snit maakt het plaatje compleet, waardoor er voldoende bewegingsvrijheid over blijft. Verdere praktische inzetbaarheid blijkt uit het waterproof BWTech membraan, dat op warmere dagen ook nog eens voldoende ademt. Daarnaast is de Segur Bora motorjas voorzien van de verwijderbare ShellTech voering. Op deze manier is de jas het gehele jaar door in te zetten. Tijdens de warme maanden biedt het innovatieve ventilatiesysteem namelijk voldoende verkoeling.

Verder praktisch gebruiksgemak blijkt wel uit het feit dat de Bora is voorzien van maar liefst vier zakken aan de buitenzijde, een vak in de onderarm, twee binnenzakken en een portefeuille zak. Door de rits aan de zijkanten, de verstelbare band rondom de taille en het speciale anti-flap systeem op de mouwen maken dat de Segura Bora de perfecte pasvorm kent.

Dit alles uiteraard zonder in te boeten op veiligheid. Standaard is de Segura Bora motorjas namelijk voorzien van (verwijderbare) Level-1 Alpha protectie in de ellebogen en schouders. Een vak voor een eventuele CE-Level backprotector is eveneens standaard.

Bora Motorbroek

De Segura Bora motorbroek kent dezelfde comfortabele Body Fit snit als de Bora motorjas. Prettig is dat de Bora motorbroek eenvoudig te bevestigen is aan de Bora motorjas door middel van een rits. Doordat de Serica stof in de broek bestaat uit 55 procent katoen is deze daarnaast voldoende ademend. Uiteraard is ook de broek voorzien van hetzelfde BWTech waterproof membraan. Op deze manier is ook de Bora motorbroek inzetbaar tijdens ieder weertype. Het ventilatiesysteem op de bovenbenen biedt daarnaast voldoende verkoeling op de warmere dagen.

De praktische inzetbaarheid blijkt daarnaast uit de vier zakken. Twee aan de zijkant en twee reguliere zakken, gesloten door een rits. Door de band in de Bora motorbroek rondom het middel, kan deze gemakkelijk strakker of losser afgesteld worden.

Uiteraard wordt er niet ingeboet op veiligheid. Dit blijkt wel uit de Level-1 Alpha protectie op de knieën en heupen. Deze is eveneens gemakkelijk te verwijderen voor als de broek gewassen moet worden.

Segura Bora

Bora motorhandschoen

Doordat de handschoen een combinatie kent van softshell en geitenleer blijft deze flexibel en warm, ideaal voor winterse omstandigheden. Dit blijkt ook uit de waterproof membraan.

De klitteband- en ritssluiting zorgen voor een comfortabele maar stevige omsluiting van de hand. Praktisch gemak komt van het Sensor systeem, waardoor elektronische apparaten zoals een telefoon of navigatie, ook met de handschoen aan, bedienbaar blijven.

Protectie is er in de vorm van een versteviging rondom de knokkels en een extra stevige en dikke laag in de handpalmen.

  • Maatvoering: S tot en met 4XL (jas en broek) T8 tot en met T13 (handschoenen)
  • Kleuren: Khaki en Navy/Black
  • Prijs: €339,99 (jas), €249,99 (broek) en €99,99 (handschoenen)
Over Segura
Sinds 1967 combineert Segura de perfecte pasvorm in combinatie met stijl. Vanaf de oprichting is Segura dan ook uitgegroeid tot een gerenommeerd merk onder liefhebbers, wat blijkt uit de slogan ‘Essence of Style’. Uiteraard zonder in te boeten op kwaliteit en veiligheid. Binnen de segmenten Escape, Rebel, Legend en Citizen biedt Segura lederen kleding, textiel kleding, handschoenen, schoenen, rugtassen en accessoires voor mannen en vrouwen.

Ondanks de stijl invloeden staat de tijd bij Segura niet stil. Dit blijkt ook uit het nieuwe ‘ecofriendly’ label dat bestaat uit motorkleding van gerecyclede materialen. Uiteraard volledig veilig en CE-goedgekeurd.

Segura is beschikbaar via een uitgebreid dealernetwerk
Over Trophy
Trophy BV is al sinds 2006 een vertrouwd gezicht. Door de jaren heen hebben we met ons team een uitgebreid dealernetwerk opgebouwd in de Benelux en Duitsland. Dit is mede te danken aan ons vakkundige personeel en servicegerichte instelling. Hierdoor garanderen wij een optimale samenwerking met u als dealer. Ons merkenportfolio van Scorpion helmen, Bering motorkleding, Segura motorkleding en Bagster zadels sluit dan ook naadloos aan bij onze ambitie in het bieden van kwaliteit, innovatie en design.

Techniek Öhlins Smart EC3: schakelen tussen jouw dempinginstellingen

0
De Fireblade SP is voorzien van elektronisch gestuurde Öhlins Smart EC3-vering

De Honda CBR1000RR-R Fireblade SP is uitgerust met de derde generatie van Öhlins smart EC3-vering. Daarmee kun je de demping via het dashboard instellen.

Vering speelt een belangrijke rol in het comfort en het weggedrag van de motor. De vering staat toe dat het wiel ‘onafhankelijk’ van de motor beweegt. Dat zorgt ervoor dat een wiel over hobbels kan rijden zonder dat de hele motor hiervoor moet worden ‘opgetild. Het zorgt tevens dat het wiel door een kuil kan rijden zonder dat de hele motor direct naar beneden duikt. Uiteraard zou het wiel enorm gaan stuiteren als al die bewegingen niet worden afgeremd. Daarvoor zorgt de demping. De demping remt ook duik- en kantelbewegingen bij remmen en optrekken. Bovendien zorgt de ingaande demping samen met de veer dat de rijder voelt wat er zich tussen band en wegdek afspeelt. De juiste mate van in- en uitgaande demping zorgt dus dat een motor stabiel en comfortabel is, dat de banden in contact blijven met het asfalt en dat de rijder voelt of hij grip heeft. Hoeveel demping er nodig is, is afhankelijk van de sterkte van de veren, maar ook van het gewicht van de motor, van de rijder, van zijn passagier, zijn belading, van zijn rijstijl en natuurlijk van het wegdek.

Veervoorspanning

Vering moet kunnen in- en uitveren. Grofweg kun je stellen dat de vering voor ongeveer 30% van de veerweg moet zijn ingeveerd als je op de motor zit. Dan is er genoeg ruimte om in- en uit te veren. Bij een veerweg van 120 mm zal er dus 80 mm positieve veerweg zijn, het wiel kan dan 80 mm inveren of 40 mm uitveren voordat de vering tegen de stop slaat.

De juiste afstelling van de veervoorspanning heeft dus invloed op de standaard inzakking en daarmee op het stuurgedrag van de motor. Het stuurgedrag van een motor wordt namelijk grotendeels bepaald door de bouw van het rijwielgedeelte. De stand van de voorvork is daarbij erg belangrijk. Grofweg kun je zeggen dat een voorvork die ‘steil’ staat voor een flitsend stuurgedrag zorgt, terwijl een voorvork die ‘onderuit’ staat voor een traag stuurgedrag zorgt, waarbij een motor vaak ook de buitenbocht opzoekt.

Wanneer een motor wordt beladen, komt het extra gewicht meestal op de achterkant terecht. De achtervering zakt dus in, waardoor de voorvork verder onderuit gaat staan. De motor gaat dan ‘langzamer’ sturen. Door de veervoorspanning van de achterveer te verhogen begint die pas bij een hoger gewicht in te veren, zodat hij ondanks de extra belading weer in de oorspronkelijke evenwichtsstand komt te staan. De motor staat dan weer netjes ‘horizontaal’, zodat het stuurgedrag is hersteld. De vering wordt daar dus niet harder of stugger van, het verstellen van de veervoorspanning herstelt alleen de juiste geometrie!

Techniek: Eencilinders weer in trek

Demping

De vering zorgt dat hobbels worden opgevangen en dat het wiel ook een kuil in kan worden geduwd, zonder dat de hele motor naar beneden zakt. Daarmee is het verhaal niet af, want deze bewegingen moeten wel onder controle worden gehouden. Daarvoor zorgt de demping. Tijdens het inveren wordt de veerbeweging afgeremd door de ingaande demping, ook wel compressiedemping genoemd. Het uitveren wordt gedempt door de uitgaande demping, ook wel rebound demping genoemd.

De werking van die twee is het best te begrijpen als je in slow-motion bekijkt wat er gebeurt als je een verkeersdrempel op rijdt. In eerste instantie rolt het wiel de drempel op, waardoor het wiel een snelheid omhoog krijgt en de vering wordt samengedrukt. Als je hard rijdt of de drempel heel steil is, zou het wiel zelfs zoveel snelheid omhoog kunnen krijgen dat het opspringt en het wegcontact verloren gaat. Dat is link, vooral als je ook nog een bocht maakt terwijl je die hobbel oprijdt. Het is dus logisch dat de opwaartse beweging van het wiel moet worden afgeremd, zodat het wiel niet meer verder omhoog beweegt als het wiel bovenop de drempel staat. Dat is de taak van de ingaande demping. Maar al te groot mag die ingaande demping niet worden, want hoe harder je de inverende beweging afremt, hoe harder de motorfiets de klap zelf opvangt en omhoog komt. Dat voelt stug.

Uitgaande demping

Wanneer je net die drempel op bent gereden, komt het volgende fenomeen in beeld: de veer is nog ingedrukt en duwt de motor dus omhoog, waardoor de motor zelf een opwaartse snelheid krijgt. Zou die beweging niet gedempt worden, dan schiet de motor voorbij de evenwichtstand van de veer en valt daarna terug, weer voorbij de evenwichtstand. De motor gaat dus deinen. Dat is oncomfortabel en ook slecht voor de wegligging. In de hoogste stand drukt de motor minder hard op de vering en is er dus minder wieldruk op het asfalt. Daardoor is er minder grip, bovendien is de vering niet meer in staat om het wiel een kuil in te duwen, omdat hij al uitgeveerd is. En in de laagste stand is de vering niet in staat een flinke hobbel op te vangen omdat er dan minder ‘veerweg’ over is. Deinende vering is dus niet op tijd klaar voor de volgende hobbel. Daarom moet die opwaartse, uitverende beweging van de motor meteen worden afgeremd. Dat is de taak van de uitgaande demping. Die mag echter ook weer niet te straf zijn, want dan is de motor niet op tijd op de normale rijhoogte om een volgende hobbel op te vangen. Bovendien moet het wiel wel snel naar beneden kunnen bewegen wanneer je een kuil tegenkomt. Het blijft dus een compromis.

Intstelbaar

Bij eenvoudige motoren en eenvoudige veersystemen wordt de demping verzorgd door een zuiger, die in een met olie gevulde buis op- en neer gaat. In de zuiger zitten gaatjes. Een aantal daarvan zijn afgedekt door verende plaatjes. Beweegt de zuiger langzaam, dan stroomt de olie door de ‘open’ gaatjes. Beweegt de zuiger snel, dan wordt de oliedruk zo groot, dat de verende plaatjes openbuigen en de olie ook door de andere gaatjes stroomt. Zo wordt voorkomen dat de demping te groot wordt. Bij instelbare vering zijn er ook nog kanaaltjes, die je met een stelschroef kunt smoren. Hoe meer je de stelschroef dicht draait, hoe meer olie er door de andere gaatjes moet en hoe meer demping er is.

Elektronisch

Hoeveel in- en uitgaande demping je nodig hebt, hangt af van de omstandigheden. Als je hard rijdt, heb je meer demping nodig dan wanneer je toert en als je offroad rijdt, heb je andere instellingen nodig dan wanneer je op een circuit rijdt. Als je een gezonde Hollandse knul bent, heb je andere instellingen nodig dan wanneer je een afgetrainde, lichtgewicht Japanse testrijder bent. En als je bagage meeneemt, zul je ook wat meer demping nodig hebben. Fanatieke circuitrijders zullen zelfs merken dat je met een volle tank en verse banden eigenlijk andere instellingen nodig hebt dan wanneer je met een lege tank en tot vellen gereden banden aan de laatste ronde begint.

Nu blijkt wel dat veel mensen hun vering niet afstellen. Dat komt enerzijds doordat de stelknoppen en wartels soms moeilijk bereikbaar zijn. Maar het komt ook doordat veel motorrijders er niet aan durven komen uit angst dat het slechter wordt. Het is immers best ingewikkeld om de goede afstelling te vinden, zeker bij de duurdere veersystemen, die veel verschillende afstelmogelijkheden hebben. Je ziet dan ook steeds meer high-end motorfietsen, waarbij je de demping elektronisch kunt afstellen. Vaak zijn er dan standen – toer, sport en comfort – waarin de fabrikant een passende mate van in- en uitgaande demping heeft bepaald.

Öhlins

De Honda CBR1000RR-R Fireblade SP is de eerste productiemotor die is uitgerust met de derde generatie van Öhlins smart-vering, met een 43 mm S-EC3.0 (SV) NPX USD-voorvork en een TTX36 S-EC3.0-achterschokdemper. De TTX 36 EC-demper is een gasgevulde monoschokdemper met een piggyback reservoir en een zuigerdiameter van 36 mm. Van deze demper zijn alleen de in- en uitgaande demping elektronisch te regelen, voor de veervoorspanning heeft de demper een dubbele wartel. TTX staat voor ‘Twin Tube’-technologie. Deze technologie verschilt behoorlijk van conventionele dempers. Bij de TTX-technologie heeft de zuiger zelf geen kanaaltjes meer. De zuiger loopt in een dubbelwandige cilinder, vandaar de naam Twin Tube. De olie kan tussen de twee wanden op en neer stromen en doet dat via twee op de buitenkant van de demper gemonteerde stelunits, waarin veerpakketten en afstelschroeven de weerstand van de in- en de uitgaande demping bepalen. Dit heeft diverse voordelen. Er zijn minder bewegende delen, er is een grotere oliestroom mogelijk zonder dat er cavitatie – de plaatselijke druk in een turbulent bewegende vloeistof wordt lager dan de dampdruk van de vloeistof – optreedt en het is veel eenvoudiger om de dempingskarakteristieken aan te passen, omdat de demper daarvoor niet helemaal uit elkaar hoeft. Voor de smart-EC dempers zijn de standaard dempingselementen vervangen door exemplaren, waarvan de afstelnaalden via elektronische stappenmotortjes kunnen worden versteld. De juiste afstelcombinaties zijn door Öhlins bepaald en in de Elektronische besturingseenheid (ECU) vastgelegd. Datzelfde geldt voor de afstelunits van de NPX-voorvork.

Techniek comfortabel motorrijden #1: zitcomfort

OBTi

Bij de derde generatie van het Öhlins smart EC-systeem wordt de demping ingesteld via de Öhlins Objective Based tuning interface (OBTI) Daarmee kun je de voor- en achtervering onafhankelijk van elkaar in een van de drie standaardinstellingen of een van de drie individuele modi zetten en opslaan. Zo kan de rijder diverse afstemmingen maken voor verschillende condities, zoals het weer, bandenslijtage of het gewicht van de tankinhoud. Hij of zij kan hier tijdens het rijden tussen schakelen. Ook bevat dit systeem een handleiding voor het afstellen van de veervoorspanning voor en achter, met in acht neming van het gewicht van de rijder. Dit alles is toegankelijk via het dasboard.

Unboxing Ixon Etna Motorjas | Motorkledingtips

0

De IXON ETNA textiele motorjas is een perfecte combinatie van technische innovatie en eigentijds design. Deze motorjas is waterdicht met een ultra geventileerd bovengedeelte.