donderdag 25 april 2024

TankTasTocht #2-2018 – Noord-Holland

DOWNLOAD TTT#2 EN DE BONUSROUTE

Op 6 mei rijden we een heerlijke route van 146 kilometer dwars door oer-Hollandse nostalgie. Dakpannen en waterwegen staan langs de route regelmatig op gelijke hoogte. Kronkelende dijkweggetjes die overgaan in aandoenlijke lintdorpjes met kenmerkende groenebetimmering. Het decor van een oude meester dat met draaiende molenwieken tot levenkomt. Deze TankTasTocht is een uitnodiging voor historisch besef.

[sgpx gpx=”/wp-content/uploads/gpx/tanktastocht-2-noord-holland.gpx”]

Jacco van de Kuilen

De tocht start in Akersloot en via Uitgeest kom je al vrij snel in een waterrijk polderlandschap. De weilanden lijken immer omringd door sloten, kanalen, plassen en meren. Het vele riet markeert de waterranden als ruisende kragen. Wat je snel zal opvallen zijn de voortdurend veranderende hoogteverschillen tussen water en land. Eeuwenlang vochten de bewoners van deze regio tegen het ater, zowel zout als zoet. Ingeklemd tussen de Noord- en Zuiderzee wisten ze het gebied met wisselend succes in te polderen. Maar de dreiging van dijkbreuken bij storm was altijd aanwezig. Toch wisten ze de immer dreigende wateroverlast naar hun hand te zetten. Creatief watermanagement stroomde ze immers door de aderen dat ze er na verloop van tijd ook van leefden. De vele afwateringskanalen fungeerden als waterwegen voor de handel, die de vele gehuchten en dorpen aan elkaar knoopten. En wat droog bleef, werd gebruikt voor landbouw en veeteelt. Hoewel zekerheid daarop niet werd gegeven: menig grazer kreeg natte hoeven bij het onvoorspelbaar stijgende water.

Schilderachtige architectuur

Via Krommenie gaat het over de Starnmeerdijk langs Spijkerboor. Vervolgens passeer je het eiland De Woude, dat in het Alkmaarder Meer ligt. Daar kun je de gaskraan met beleid even aaien tot je via Oost- en West Graftdijk uitkomt in De Rijp. Dit is een zeer goed geconserveerd dorpje met schilderachtige architectuur als het lieflijke raadhuis uit 1630 en dewitte ophaalbrug. Beide zijn zeer kenmerkend voor De Rijp en op de karakteristieke daken zal een zekere schimmel zich op 5 december helemaal thuis voelen. Hoewel: de oude Hollanders waren overigens helemaal niet bedacht op horden toeristen, gelet op de breedte van de straten. Dus rij voorzichtig, de vele nostalgische doorkijkjes links en rechts verhullen ook uitkomend verkeer. Wil je De Rijp in alle rust tot je nemen, geniet je op het terras van het Wapen van Munster van de oude dorpskern.

Voorbij het van oudsher rivaliserende dorpje Graft, over de Meer- en Molendijk, rijd je langs waterrijke poldertjes. Om je heen veel weide, water- en roofvogels. Het heet hier De Schermer en deze oude polder heeft in z’n vlag heeft in z’n vlag heel begrijpelijk de snoek en molenwieken afgebeeld. Het slingerende karakter van de dijk- en polderweggetjes verraadt ook dat de bewoners zich ooit noodgedwongen aan het water moesten aanpassen. Maar dat levert vandaag de dag motorrijders juist veel plezier op. En dat voel je in je heupen.

Gepolderde natte droom

Motorrijders die niet uit de Randstad komen, spreken vaak met afschuw over het drukst bevolkte deel van Nederland. Alsof 5 miljoen Nederlanders in een nachtmerrie leven, wat in dit deel van de Randstad absoluut niet het geval is. Eerder mag je spreken van een gepolderde natte droom. De polders gaan nog meer voor je betekenen wanneer je je culturele nieuwsgierigheid de vrije loop geeft. De route voert je langs kleine gehuchtjes en langs grote boerderijen met kenmerkende hoge daken. Plaatsnamen eindigen vaak op Horn, zoals Schermerhorn, Avenhorn en Barsingerhorn. Dat verwijst naar een vroegere uitgang naar zee of een scherpe landhoek. De TankTasTocht gaat verder via voornamelijk goed te berijdenwegen, waarbij de omgeving nog steeds je volle aandacht verdient. In Oude Niedorp stuit je bijvoorbeeld op het geraamte van een dakloze kerk uit de veertiende eeuw. In het plaatsje Schagen is het tijd de teugels aan te halen en de motor tot stilstand te dwingen. Om te poseren bij de bronzen Stier, want in Schagen zijn ze trots op dikbilkoeien. Trouwens, om je wat wegwijs te maken in het Westfriese dialect: ‘Skapen skeren in Skagen’ betekend eenvoudigweg ‘Schapen scheren in Schagen’. De Sch spreken ze hier uit als Sk. En nou niet in de lach skieten.

Zoete dennengeur

Na Sint-Maarten stuurt de route je over de steile en bochtige Westfriesedijk. De vele bochten duiden op vroegere dijkdoorbraken, maar inmiddels is het voor motorrijders een geliefd tracé langs akkers en waterpoelen. Vanaf de hoge dijk kun je reeds de beboste zeeduinen rechtsvoor de cockpit zien opdoemen. Na de dijk steek je rechtdoor in westelijke richting. Tot de voorgeprogrammeerde route je ten zuiden van Petten tot dichtbij de Noordzee brengt. Wellicht zal de zilte zeelucht je verbeelding prikkelen. Naarmate je de beboste omgeving tussen Groet en Bergen bereikt, neemt wel de markante groene bouwstijl snel af. Zoete dennengeur compenseert dit gemis. Ook de sporen van de strijd tegen het water lijken opgedroogd. De natte polders hebben plaatsgemaakt voor glooiende bossen. Het levendige kunstenaarsdorp Bergen brengt je vervolgens aan het twijfelen. Zo kort na Schagen opnieuw een pauze inlassen op een van de uitnodigende terrassen? Of om de benen nogmaals te strekken om het artistieke toeristische karakter van het dorp volop te absorberen? In 1799 werd in deze regio de Slag bij Bergen gestreden. De Fransen van de Bataafse republiek lieten de Brits-Russische troepen het onderspit delven. De Brits-Russische alliantie was toen heel gewoon, maar heden ten dage hoogst curieus. De kogelinslagen ten gevolge van deze slag kun je bewonderen in de gehavende ruïnekerk in het centrum van Bergen.

Gekoesterde historie

Via de Herenweg gaat het langs Egmond aan de Hoef. Als je geen antwoord weet te vinden op de lokroep van de zee: voor degene die het warme strandzand langs de tenen wil voelen, slaat af richting Egmond aan Zee. Het badplaatsje biedt een groots uitzicht op de Noordzee. En als de motorlaarzen zijn uitgeklopt, is het nog slechts een zeebriesje vanuit de duinenrichting het eindpunt in Akersloot. Kortom: een dijk van route door een luik naar hetverleden. Toerend langs de inventiviteit van een ondernemend volkje, waarvan we de historie nog zorgvuldig koesteren.

‘Ja, we hewwe hier alles wat ’n bedelaar toekomt!’ (we hebben van alles voldoende).

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

15 Reacties

  1. vraag fotopunt ?
    zo het track te zien zou het kunnen zijn ’t Aker in de strook klop dat ?
    gr, Harry

  2. Inderdaad, ik ben ook benieuwd naar het foto punt. En volgens mij mag je bij Bergen niet door het bos.
    En de TTTen zouden toch op zaterdag en zondag verreden worden?

  3. Ruud, of je bij bergen niet door het bos mag weet ik niet, bij het omzetten van track naar route zie ik geen afwijking. Wat betreft de TTT kan ik je als TTT rijder zeggen dat alleen op zondag de TTT gereden word en op Zaterdag de bonus. Wij hebben onze neus( Ton,Focko en ondergetekende) al gestoten bij de eerste TTT toen stond in het verhaal zaterdag in de agenda zondag. Zaterdag zagen wij dus niemand. Gaat er maar vanuit zondag alleen de TTT gr.harry

  4. Beste redactie, Harry en Ruurt hebben een goed punt.

    Allereerst de zondagsroute (originele TTT #2-2018 – Noord-Holland):
    Bij bergen mag je niet rechtsaf het bos in wat een misser is in de track en de route. LET OP!! Er zitten er ook kleine missers in de track en de route. Het fotopunt in Kolhoorn ligt op de Strook 8 en heet ’t Anker. Dit is niet herkenbaar in een track (spoor).

    Verder is het goed opletten als je de route in GPX download. Het is algemeen bekend dat elke GPX route herberekend dient te worden in ieders eigen omgeving. De routebepaling (windows) / activiteit (macintosh) staat op "Dirt-Biking"?? Ik dacht dat we motorrijder liefhebbers waren!! Als je dit wijzigt veranderd de route negatief. Het is dus noodzakelijk dat je dit goed naloopt als je dezelfde route met je maatje wilt rijden.

    De zaterdagroute_bonus:
    Als we de GPX routebepaling (windows) / activiteit (macintosh) wijzigt naar motor (liefhebber) blijft de route correct. Uiteraard dus ook de track (spoor).

    Boven in de tekst staat dat de route 146km. Onderin weer 137km, wat is het nu?

    Gr. Denis

  5. Stukje tekst welke wegvalt is dat bovenin de tekst de route 146km is en onderin de tekst 137km, wat is het nu?

    Gr. Denis

  6. Hoe laat en waar begint de tocht precies op 6 mei? Lijkt me wel leuk om mee te rijden.

  7. Nou is de info niet altijd correct Marcello maar je moet wel eerst even lezen hè. Startpunt staat in de tekst. Starttijd hang af van hoe laat jij waar wilt zijn.

  8. Wie rijdt deze route eigenlijk na, voor controle, voordat deze geplaatst gaat worden, waarschijnlijk niemand. Ik hanteer de volgende methode om te controleren waar het fout gaat. Ik heb zelf een Zumo660 dus ik maak de route opnieuw in Basecamp, volg dan de originele track om de originele route zo goed als mogelijk is te volgen, hiervan maak ik een nieuwe track en die lees ik in in MyRouteApp, MRA laat dan soms zien dat er afwijkingen zijn, die controleer ik in MRA’s Streetview en dan zie je in het geval van deze TTT2018-2 dat inderdaad bij Bergen niet rechtsaf mag worden afgeslagen, is n.l. verboden voor alle verkeer, ook bij Schermerhorn mag je op de N243 (als je de originele route exact overneemt) niet linksaf slaan om de route te volgen, als het goed is zal je navigatie systeem dit, als je het juiste kaartmateriaal hebt, ook mijden en je de volgende of vorige weg in laten rijden. Ook is na Haringhuizen op de N241 t.h.v. de Moerbeek nu een rotonde gekomen en hier moet je de 1e afslag nemen om op de parallelweg verder te rijden om de route te volgen zoals ik het nu bekeken heb, echter op mijn laatste kaartmateriaal staat die rotonde en parallelweg niet, daarom maak ik waypoints in mijn Zumo660 met aanwijzingen hoe te handelen ter hoogte van afwijkingen in de route. De nieuwere Tomtoms zullen dit waarschijnlijk beter oppakken waar het fout gaat en de route via volgende waypoints weer oppakken. Mijn conclusie is altijd de route voor je eigen navigatie kaartmateriaal aanpassen en controleren.

  9. Ik gok dat het fotopunt ’t Anker in Kolhorn is. Is jaren geleden ook al eens fotopunt geweest. En het startpunt lijkt mij het Van der Valk hotel in Akersloot.

  10. Ik weet niet wat ik verkeerd doe , maar krijg ze niet open. Ze komen elke keer in Acrobat reader en kent ze dan niet . Vroeger was het een zip en was ik in 1 minuut klaar. Wie help mij grt Dick Hoogstrate

  11. Vandaag deze route via de track gereden, ben bij Nieuwe Niedorp begonnen en geëindigd. En eh, dat ging prima, je mocht overal rijden. Helaas wel het fotopunt gemist.

    Groet, Rienold

  12. Bericht voor Gerard Kemkers, zou jij de foto in JPG formaat kunnenplaatsen? Het png formaat weet mijn computer geen raad mee. Groeten en bedankt voor de snelle plaatsing. Jacob.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen