zondag 19 mei 2024

‘Als we zo doorgaan wordt het aantal afgesloten wegen niet minder’

Sommige dingen veranderen nooit. Toen ik de leeftijd had van mijn kinderen – negen en zes jaar – kon ik geen genoeg krijgen van Bassie en Adriaan. ‘Stommeling! Uilskuiken! Frikandel! Zak patat! Drommels, drommels en nog eens drommels!’ Elke dag hoor ik nu De Baron weer en elke dag moet ik er om lachen. Sterker nog, B100 – B 1 0 0 zo je wilt – citeer ik regelmatig, als het even anders loopt als gepland. ‘Ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben.’ Wanneer ik kan, kijk ik thuis mee en viel het pas ineens op dat er bij een scene op de bloemveiling volop gerookt wordt. In beeld! Het was mij als kind nooit opgevallen en da’s volkomen logisch, want roken was toen nog heel gewoon. Mijn kinderen viel het wel meteen op, duidelijk een andere generatie. 

Doe mee aan ‘Te luid geluid is uit’

Sommige dingen veranderen dus wel. En zo gaat het ook met het soms te harde geluid van motoren, ik weet het eigenlijk gewoon hartstikke zeker. Dat we voor sommigen helaas nog een lange weg te gaan hebben, bleek toen wij een Te luid geluid is uit-bericht, een campagne van de Motorrijdersactiegroep en die wij ondersteunen, deelden op Facebook (zie de post onderaan de pagina). Niet iedereen was blij met dat bericht en dat was natuurlijk geen verrassing, want waar De Baron een allergie heeft voor Bassie en Adriaan hebben sommige motorrijders op Facebook dat nog steeds voor de campagne Te luid geluid is uit. 

En ja, natuurlijk snap ik het allemaal waar die frustratie vandaan komt. En ja, natuurlijk ben ik hoofdredacteur van een motorblad en blijf ik zo lang ik het kan, opkomen voor de motorrijder. Maar het heeft in dit geval geen zin. Het aantal afgesloten wegen wordt niet minder. We gaan het niet winnen met door te gaan wat sommigen nog steeds doen. Dan gaan we het hartstikke verliezen en dan gaat het echt pijn doen. En ‘wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen’ werkt dan niet meer… 

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

2 Reacties

  1. (Weer) Helemaal mee eens, Marien! Maar hoe nu verder? Blijven roepen? Of concrete stappen ondernemen?
    Je hebt als organisator van motorevenementen natuurlijk best een mogelijkheid om wat te doen. Nee, je kunt niet langs iedere deelnemer gaan rijden om te checken of zijn/haar rechterhand niet al te los zit, of dat hij/zij wel op tijd opschakelt of liefst pas boven 11.000 toeren.
    Maar je kunt wél aan het begin van ieder evenement de deelnemende motoren checken of ze niet te veel herrie maken vanwege rare uitlaten zonder dB-killers en zo. Die motoren zou je kunnen uitsluiten van deelname: ‘wanneer jij je zo gedraagt dan pas je niet bij onze club’.
    Draconisch? Misschien. Maar wanneer posters niet helpen en columns schouderophalend worden gelezen …
    Wellicht een idee om op 20 april mee te starten tijdens een vast en zeker prachtige Primavera!

  2. Helemaal mee ens maar dit is ook zo discriminerend woon zelf aan een drukke weg en als ik hoor hoieveel auto’s er voor bij gaan met tering herrie die worden niet geweigerd misschien een kwestie van streng handhaven en op treden als je dat een paar keer doet wordt het volgens mijn een stuk minder maar handhaven is een probleem in Nederland denk ik

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen