donderdag 25 april 2024

Boudewijn Geels: ‘Koop hem niet!’

Geen Triumph, want daar rijdt collega-columnist Herman Brusselmans al op. Geen Italiaan, omdat ik vol zit met vooroordelen over de betrouwbaarheid en regenbestendigheid – vooroordelen die volgens YouTube en mensen die ik ken niet geheel onterecht zijn. Zo’n stoere BMW R1250GS dan? Helaas, die is ook tweedehands nog zo prijzig dat na aanschaf niet alleen ik, maar ook mijn dochter op rantsoen zou moeten. Dan krijg ik last met mijn ex, en ruzie hebben met mijn ex is even leuk als je oogballen doorboren met de scherven van een pot bedorven appelmoes.

Dus moet het na een Honda CX500E, een Suzuki Bandit, een Yamaha V-Max en een Honda X11 maar gewoon weer een Japanner worden. Berustend sla ik aan het bladeren in oude Motor.NL-motorbladen. Bij elke tweewieler vind ik wel een reden om hem niet aanschafwaardig te vinden: te laag, te oncomfortabel, te nukkig, te ouwelijk of juist te futuristisch.

Herman Brusselmans: Vier motoren voor één man, dat is toch te veel?

Tot mijn oog valt op de oktober-editie van 2020. ‘Zijn er nog sport-toerders?’ staat er op de cover. Goeie vraag. Daaronder: ‘Wij zoeken het uit!’ Topblad. Immers, hoe onbevredigend was het geweest als er had gestaan: ‘Wij hebben geen flauw benul, maar als u het weet, stuur ons vooral een mailtje’.

Op pagina 18 laat de Motor.NL-redactie de Yamaha Tracer 900GT, de BMW S1000XR en de Kawasaki Ninja 1000SX duelleren. Ik roetsj door de tekst, die ik destijds al eens las maar waarvan niet alles is blijven hangen. En hoe meer ik lees over de Kawa, hoe opgetogener ik word. Bij ‘plussen’ staat: ‘SPORTTOER met hoofdletters, uitgebalanceerd, heerlijk blok, comfort, allemansvriend, prijs, compleet.’ Bij ‘minnen’ schrijft testrijder Ad van de Wiel: ‘Al sla je me dood’.

Een motor waarover kennelijk niets te mekkeren valt; mijn belangstelling is nu echt gewekt. Maar het prijskaartje is even schrikken: € 15.849,- Ik denk weer aan mijn dochter en mijn ex, en besluit te kijken wat deze Kawasaki tweedehands doet. Ik kom dan uit bij voorloper Z1000SX, geïntroduceerd in 2011. De goedkoopste op Motoroccassion.nl kost € 6.290,-. Oké, zoveel heb ik wel, want ik krijg vast wel wat terug voor mijn trouwe Honda.

Omdat ik bij mijn naasten berucht ben om mijn impulsiviteit in winkels waar muziekinstrumenten of motorfietsen worden verkocht, vraag ik Mink Bijlsma om advies. Bijlsma is vermaard motorjournalist en uitermate toffe peer. In 2017 deelden we tijdens een Promotor-lezersreis een hut op de boot naar Hull. Nu organiseert hij groepsmotorreizen in Spanje. Mijn vraag: is het wat voor mij, zo’n Z1000SX?

Minks antwoord laat niet lang op zich wachten. ‘Wat mij bijstaat van die allereerste SX is dat de standaardkofferset oerlelijk was, en dan vooral het steigerwerk als de koffers er niet op zaten. Verder nadeel: de trillingen boven 7.000 toeren en hij is wat topzwaar bij een volle tank. Verder zou ik het niet weten, anders dat het voor Geelsen denk ik een prima motorfiets is.’

Maar dan komt Mink met een waarschuwing. ‘Als je columnschrijver bent, kan ik je deze Kawa alleen maar afraden, want je bent je onderwerp kwijt. Je kunt over de SX eigenlijk niks verkeerds schrijven, hem niet voor schut zetten. Daar is-ie te goed, maar ook te “kleurloos” voor.’

Als columnist, zegt Mink, kan je veel beter een Moto Guzzi Centauro kopen. ‘Of – je had hem blijkens een eerdere column bijna gekocht – de BMW R1200C. Of nog beter: de Honda PC800 hahaha. Maar daar zou je nog niet eens één enkel moment lol mee hebben. Dus tsja.’
Oké, ik weet genoeg. Mijn geliefde K., die oneindig veel liever achterop een Ducati of een Aprilia zou zitten, geeft zich met een zucht gewonnen. ‘Oké, die Kawa is niet héél afstotelijk. Voor een Japanner…’

Wordt vervolgd.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen