Herman Brusselmans: Door Normandië

Op reis gaan, wat ben je ermede in deze tijden? Je zit in een door corona in de ban gehouden vliegtuig, je beeft van de angst in een overvolle trein, met de auto sta je continu in de file, en om een tocht te ondernemen met de fiets of te voet moet je wel helemáál betoeterd zijn. Dus schiet er alleen de motor over. Vorig jaar, toen praktisch iedereen nog gezond was, zijn m’n vriendin Lena en ik al naar de omstreken van Parijs gereden, een heen- en terugreis van zevenhonderd kilometer. Dat deden we toen op de ...
Op reis gaan, wat ben je ermede in deze tijden? Je zit in een door corona in de ban gehouden vliegtuig, je beeft van de angst in een overvolle trein, met de auto sta je continu in de file, en om een tocht te ondernemen met de fiets of te voet moet je wel helemáál betoeterd zijn. Dus schiet er alleen de motor over. Vorig jaar, toen praktisch iedereen nog gezond was, zijn m’n vriendin Lena en ik al naar de omstreken van Parijs gereden, een heen- en terugreis van zevenhonderd kilometer. Dat deden we toen op de Triumph Speed Twin, die ik als ambassadeur van het merk, zes maanden te leen had. Deze prachtige machine heb ik van lieverlede moeten inleveren, en toen we dit jaar beslisten om opnieuw door Frankrijk te toeren, besloten we dat het niet anders kon gebeuren dan op de Street Twin. Noch de ouwe Street Triple noch de nieuwe Thruxton heeft immers een passagierszadel. De vraag luidt: kun je met gemak heel veel kilometers afleggen op een motor met slechts 55 pk en een enkele remschijf vooraan? Met bovendien nagenoeg geen mogelijkheden om veel bagage mede te torsen? Herman Brusselmans: De motor en het virus Welja, natuurlijk is 55 pk genoeg, en van een enkele remschijf is bij m’n weten nog niemand doodgegaan. En we zouden zo weinig mogelijk bagage  medenemen in de rugzak, gaande van twee tandenborstels, vier onderbroeken, en het verzamelde werk van Sigmund Freud, want dat blijft toch m’n favoriete psychiater, van wie ik overal en ten allen tijde graag een boekje opensla. Met andere woorden, op de Street Twin met z’n tweeën een rondvaart doen in Normandië, en stoppen in ondermeer Le Touquet, Rouen, Dieppe, Balzac sur Mer, en al die schitterende stekjes die Frankrijk rijk is, waar het wilde graan bloeit, de koeien zich vermeien op de hellingen der heuvels en bergen, en de plattelandsbevoking vriendelijk wuift als je passeert aan hun eenvoudige, op een bouwval lijkende werkmanshuisje. Want uiteraard lieten we Google Maps de autosnelwegen vermijden, en gebruikten we D-wegen, verloren gelegde paadjes, en af en toe een route nationale, waar ik het gas even kon opendraaien en dan beseffen dat de Street Twin met twee mensen erop geen enkele moeite heeft om met honderdveertig kilometer per uur verder te razen. Doch meestal deden we het kalm aan, en sjeesden we aan een gezellig tempo van zestig à tachtig kilometer per uur. Je mag ook niet vergeten dat onze reis viel middenin de heetste week die ooit door de weerstations geregistreerd is. En ja, het was behoorlijk warm, zeker als je mederekent dat we natuurlijk onze motorpakken en – laarzen droegen, en ik op de koop toe die rugzak had omgehangen, die door Lena achter mij af en toe opgetild werd, zodat ik niet helemaal tenonder zou gaan aan hitte, gewicht, en algehele vermoeidheid. In Dieppe is Lena, nadat ze het keienstrand had overbrugd, gaan zwemmen in de zee, en hoe schitterend was het beeld van dat mooie meisje in de branding van de door de zon bespiegelde oceaan. Tevens beleefden we vele andere avonturen, die ik zal optekenen in m’n Dagboek Deel Negentien, handelend over de jaren 2019 tot 2021. Alles bij elkaar opgeteld hebben we 1100 kilometer gereden op de Twin, en de machine was perfect voor deze onderneming, en heeft ons geen seconde in de steek gelaten. We kwamen afgepeigerd maar tevreden thuis, en begonnen reeds plannen te maken voor de volgende reis, die ons allicht naar Berlijn zal leiden, want naar het schijnt is de Duitse architectuur al decennialang een lust voor oog en geest. Kortom, je kunt ook in deze tijden bevredigend reizen, maar enkel en alleen op de beste uitvinding aller tijden, de motorfiets. Rij veel, rij veilig! 

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?