Ook nieuwe Honda Africa Twin Adventure Sports

Met de komst van de 2020 Honda CRF1100L Africa Twin, komt er natuurlijk ook een nieuwe Africa Twin Adventure Sports. De grotere broer van de groter geworden Africa Twin profiteert van alle updates en meer.

Net als de nieuwe ‘gewone’ Africa Twin, is de Adventure Sports compleet omgegooid. In plaats van alleen te verbeteren wat verbetering nodig had, zet Honda ook een stap de toekomst door semi-actieve vering als optie te bieden. Het Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment) systeem werd al eerder getoond op de CRF1000L. Toen ging het om prototypewerk. Ook lag de nadruk er toen op dat het systeem de motor bij stilstand wat door kon laten zakken om opstappen te vergemakkelijken.

Of een lage opstap nog altijd ingebouwd is, is niet bekend. Wat wel bekend is, is dat het systeem zich op gelijke hoogte zet met vergelijkbare dynamische wielophangingoplossingen zoals we onder meer al bij BMW, Yamaha, Ducati en Kawasaki zagen.

2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Goed uit de voeten

Standaard krijgt de nieuwe Adventure Sports trouwens dezelfde Showa upsidedown-vork en monoshock als op de reguliere Africa Twin. Het geeft de motor 230 mm veerweg voor en 220 mm veerweg achter.

Verder is er beduidend meer windbescherming en is de tank met maar liefst 24,8 liter behoorlijk fors. Het maakt van de Adventure Sports een langeafstandstoerder die ook nog eens in het onverhard heel goed uit de voeten zou moeten kunnen.

Wel zou dat nog gemakkelijker moeten verlopen dan op de oude. Honda paste overal kleine dingen aan en won zo 2,5 kilo in het motorblok en bijvoorbeeld 500 gram met de nieuwe aluminium achterbrug. Tel alles bij elkaar op en het verschil tussen de CRF1000L Africa Twin Adventure Sports en deze nieuwe CRF1100L Adventure Sports is maar liefst 17 kilo. Het uitgaande model woog rijklaar namelijk 243 kg (253 kg met DCT). De nieuwe legt slechts 226 kilogrammen in de schaal (ook weer; 10 kg meer voor het DCT-model).

Knap wanneer je bedenkt dat de Africa Twin CRF1100L Adventure Sports nu ook een zesassige Bosch IMU heeft, wat zowat alle elektronica hellingshoek afhankelijk maakt, van de rear lift control, wheeliecontrol tot de tractieregeling en het ABS.

Intern geoptimaliseerd

Tel er bij op dat het nieuwe 1.084cc-blok een compleet nieuwe kop heeft gekregen. Omdat het blok verder intern geoptimaliseerd is kun je er donder opzeggen dat het winnende team veranderen wel eens heel goed uit kon pakken. Sowieso pakt het sterker uit. Waar de oude 95 pk en 98 Nm koppel had, heeft de nieuwe 102 pk en 105 newtonmeter trekkracht.

De Adventure Sports staat al vanaf november bij die dealers en is verkrijgbaar vanaf € 21.058,-. De DCT-uitvoering is uiteraard net wat duurder, met een vanafprijs van € 22.358,-.

Door de bank genomen is de Honda CRF1100L Adventure Sports dus behoorlijk opgepept en aangepakt. Hoe dat zich in de praktijk laat gelden, testen we begin volgende maand voor je. We rijden de 2020 Honda Africa Twin Adventure Sports dan namelijk op het mediterraanse eiland van Sardinië.

2020 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports

Uiteraard lees je de uitgebreide rijtesten daarna zo snel mogelijk in zowel MOTO73 als Promotor!

Foto’s: Honda

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Misschien vind je dit ook interessant?