Update: Harley-Davidson schrapt ‘More Roads to Harley’ voor nieuw strategisch plan: ‘The Rewire’

Een paar jaar geleden onthulde Matt Levatich, voormalig CEO van Harley-Davidson, een nieuwe wereld voor het Amerikaanse merk. Een strategisch plan onder de naam ‘More Roads to Harley’. Ofwel binnen een decennium tientallen nieuwe modellen in de traditionele segmenten, elektrische motoren en modellen voor nieuwe segmenten als het avontuur en nakeds.

Origineel zou dit plan moeten lopen tot 2022. Maar de impact van de COVID-19 pandemie dwingt ook Harley-Davidson goed na te denken over de komende jaren.

En dat is wat CEO Jochen Zeitz heeft gedaan, zo blijkt uit zijn eerste publieke verklaring sinds hij het roer overnam van Levatich. In die verklaring kondigt hij een nieuw vijfjarenplan aan voor Harley-Davidson onder de naam ‘The Rewire’. Dit plan moet de komende maanden uitgewerkt worden.

“Deze inspanningen zullen de weg vrijmaken voor een nieuw strategisch plan dat een aantal belangrijke producten en initiatieven uit het huidige plan omvat, maar gericht is op een betere winstgevendheid en groei op lange termijn. Als gevolg daarvan zullen we een sterker en efficiënter bedrijf worden en de Harley-Davidson-ziel weer doen opleven”, aldus Zeitz.

Wat kunnen we verwachten van de nieuwe Harley-Davidson strategie?

  • Versterking van de kernkwaliteiten en een beter evenwicht in de uitbreiding naar nieuwe segementen.
  • Prioriteit geven aan de markten die er echt toe doen
  • Heroverweging productlanceringen en eenvoudigere product line-up voor maximale impact
  • Optimaal benutten van onderdelen-, accessoires- en merchandise-verkoop
  • Aanpassen en in kaart brengen van organisatiestructuur, kostenstructuur en het bedrijfsmodel teneinde de complexiteit te verminderen en de efficiëntie te verhogen.
  • Doel: stabiliteit en succes voor Harley-Davidson

De meeste punten zijn typisch van die directiedingetjes om de boel eens flink op te schudden. Interessante is vooral het eerste punt: versterking van de kernkwaliteiten.

Dat leest alsof Zeitz het gevoel heeft dat de uitbreiding in de afgelopen jaren veel te snel zijn gegaan. Twijfelt Zeitz aan het ‘Beloofde Land’ van Levatich? Keert hij liever terug naar de veilige basis die Harley-Davidson zo goed kent? Lees cruisers verkopen in de USA, nog altijd het land waar Harley de bulk van z’n omzet verdient. Het tweede punt betekent waarschijnlijk het einde voor de VR1000 Cafe Racer-concept…

Het derde punt ‘Heroverweging productlanceringen en product line-up’, gaat waarschijnlijk – hopen we – over de op stapel staande Pan America en Bronx-modellen. Blijft H-D vasthouden aan die programma’s met inbegrip van de LiveWire?

Als je fan bent van de Harley-Davidson-modellen van vroeger, kan dit nieuws je als muziek in de oren klinken. Aan de andere kant hadden wij graag gezien hoe de ambitieuze plannen op termijn hadden uitgepakt. Maar wat er spreekt voor het vijfjarenplan van Jochen Zeitz: na de aankondiging steeg de beurskoers. Laten we hopen dat de komende jaren de verkoop van Harley’s deze trend ook zal volgen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL