Triumph Tiger 800 wordt een 900!

Deze en deze spy-shots laten geen twijfel bestaan: Triumph is druk bezig met het testen van een vernieuwde Tiger 800, die met z’n nieuwe 888cc-motorblok ongetwijfeld tot Tiger 900 gedoopt gaat worden. De gehele machine is nieuw opgebouwd en het uiterlijk is een stuk vlotter, strakker en scherper.

Eerst even het nieuwe uiterlijk: waarbij de nieuwe koplamp vooral opvalt. Die LED-unit is slank en ziet er een stuk moderner uit, maar is nog wel typisch Triumph. Boven die koplamp zien we, eenmaal ingezoomd, dat het ruitje in drie delen is gesplitst. Één tamelijk hoge standaardruit, met aan beide zijden nog twee losse windgeleiders. Het neusje onder de koplamp is erg scherp en zo kunnen we de nieuwe voorzijde gerust als imponerend omschrijven. Het geteste model lijkt een Tiger XC-uitvoering te zijn, dus het zou best kunnen dat de andere uitvoeringen qua kuipruit zullen verschillen.

Groter motorblok

Dan het blok. Ingevoerde bronnen melden dat de driecilinder is gegroeid naar 888cc en dus zal het model in naamgeving groeien naar Tiger 900. Daarmee beantwoordt Triumph de middenklasse allroad-markt, die de afgelopen jaren qua cilinderinhoud behoorlijk is gegroeid. De huidige 800 levert zo’n 94 pk, met 88cc er bij denken we dat Triumph op 100 pk mikt en daarmee concurrent F850GS (Video-test van de BMW F850GS) overklast.

Ook qua frame zien we vernieuwingen. Het hoofdframe is licht gewijzigd, het subframe is nu aan het hoofdframe geschroefd. Dat maakt de Tiger meer geschikt voor het serieuze enduro-werk. We vermoeden ook dat de vering een enduro-stap vooruit maakt, met een nieuw link-systeem en waarschijnlijk de mogelijkheid tot langere veerwegen.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL