donderdag 25 april 2024

Top-5: motoren waar je nooit meer mee hoeft te schakelen

Veel sportmotorfietsen doen – op het gemak – ruim honderd kilometer per uur in de eerste versnelling. Daarmee kunnen we stellen dat die motoren plots als automaat gezien kunnen worden, aangezien je binnenkort overal in Nederland in z’n één kunt rijden.

Met het ingaan van de nieuwe maximumsnelheid mogen we straks voor het eerst sinds 1 mei 1988 nog maar 100 kilometer per uur op de Nederlandse snelweg. Wordt het Nederlandse snelwegnet een aaneenschakeling van trajectcontroles? Staan er straks overal mobiele flitsers – ideaal om de nieuwe maximum snelheid juist nu in te voeren… zei iemand daar bonnenquota? – of is Den Haag coulant en begrijpen ze dat er een generatie automobilisten gekomen en gegaan is sinds we voor het laatst maximaal 100 per uur mochten rijden?

Het is in elk geval duidelijk dat de minister die erover gaat geen uitsluitsel kan geven. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) kan geen helderheid geven over handhaving maximumsnelheid, gaf ze aan tegenover De Telegraaf. Op de vraag of de nu overal trajectcontrole krijgen, bleek ook; het kabinet kan er niets over zeggen… Rutte zelf, vindt het ook maar een rotmaatregel.

Gelukkig kunnen we ons troosten aan het feit dat voor velen schakelen in elk geval tot het verleden behoort!

Nummer 5 – Yamaha XSR900

Vooruit, het is een behoorlijk vrije interpretatie van wat een retro is, maar deze 847cc Yamaha XSR900 doet ook al 103 kilometer in de eerste versnelling. Nooit meer schakelen!

Nummer 4 – Ducati Multistrada 1260

Allroads passeren eveneens de revue, met reden. Zelfs een grote en zware toer-allroad als de Ducati Multistrada 1260 is vanaf nu een officieuze automaat. Met 104 kilometer per uur redt hij het net om in de eerste versnelling de snelweg op te draaien en in te voegen.

Nummer 3 – KTM 1290 Super Duke GT

‘Kwiek toeren’ is aan de KTM 1290 Super Duke GT wel besteed. Heel kwiek zelfs. De Oostenrijkse sportieve toerder mag dan geen onverdienstelijke langeafstandsmachine zijn, maar vanaf nu wordt het nog comfortabeler. Ook al heeft ‘ie standaard een quickshifter; waarom schakelen als ‘ie 107 kilometer per uur in zijn één prima redt?

Nummer 2 – Triumph Street Triple 765RS

Het middenklasse nakedbike-segment, waar om en nabij de 110 a 130 pk de norm is; zelfs daarmee behoort schakelen voortaan tot het verleden. Een Triumph Street Triple RS doet met zijn 123 pk – wat plots heel weinig is, aangezien nakedbikes tegenwoordig de 200 pk grens ook met voeten treden – ook gewoon 111 kilometer zonder op te hoeven schakelen.

Nummer 1 – Kawasaki ZX10R

Op de eerste plek zetten we Kawasaki’s superbike-vlaggenschip, omdat het toch de productiemotorfiets is die al vijf wereldtitels op rij won. Over ‘met gemak de maximumsnelheid in zijn één doen’ gesproken… Met meer dan 160 kilometer per uur kun je dus je rijbewijs kwijt raken in de eerste versnelling!

Kawasaki ZX10R

Afijn, voor de zekerheid toch even de Flitsmeister-app downloaden dan maar?

Foto’s: MOTO73 Archief

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

3 Reacties

  1. Jullie vergeten de absolute nummer 1! De Yamaha R1 2008, 170 in z’n één, nog makkelijker je rijbewijs kwijt!

  2. De reacties op het artikel geven het al aan: vanaf nu is het hebben van een super sport motorfiets totaal zinloos. Tenzij je regelmatig het circuit bezoekt natuurlijk.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen