Veertien motormerken op de MOTORbeurs

Van 14 tot en met 17 februari is de MOTORbeurs in Utrecht. Maar, hoe zit dat nou met alle merken die nou wel of niet hun nieuwste modellen laten zien? Vorig jaar ontbraken enkele grote merken al, dit jaar zijn Honda, Suzuki, Kawasaki, KTM, Triumph, Moto Guzzi, Aprilia, Vespa en Piaggio afwezig. In dit gezamenlijk uitgestuurde perscommuniqué hebben de merken hiervoor enkele redenen genoemd, waarin zij onder andere stellen dat zij het jammer vinden dat ten tijde van de beurs de meeste 2019-motoren al bij de dealers te zien zijn. Daarnaast geven ze aan dat het bouwen van beursstands voor een relatief kort evenement erg kostbaar is. 

In ons belrondje dat hierop volgde stipten de meeste merken hun eigen evenementen aan als belangrijkste reden om niet meer naar de MOTORbeurs te komen. Zo hebben sommige merken hun eigen preview-shows, waar klanten en geïnteresseerden de nieuwe modellen kunnen bekijken. De importeur van Piaggio, Vespa, Aprilia en Moto Guzzi introduceert zelfs een nieuw ‘Test Ride Platform’ waarin proefritten centraal staan. ‘Met de lancering daarvan voor onze merken verschuiven we de focus nadrukkelijk van een statische naar een dynamische presentatie van onze merken en modellen. Die focus op beleving heeft tevens tot gevolg dat we dit jaar niet hebben gekozen voor een statische presentatie van onze modellen op de MOTORbeurs’, aldus marketingmanager Vivian van Kaam.

Reactie MOTORbeurs
De MOTORbeurs Utrecht vindt het jammer dat een deel van de importeurs afwezig is, maar onderstreept dat de gehele beurs groter is dan in 2018 (persbericht) en legt bij monde van Martine Sterk, brandmanager van Jaarbeurs, het belang voor motorrijdend Nederland uit: ‘De MOTORbeurs Utrecht heeft een belangrijke functie voor de branche en motorrijdend Nederland. Op het moment van de beurs denkt heel Nederland plots aan motor rijden. Het markeert de start van het motorseizoen en zorgt dat de motorharten, vaak na een kleine winterslaap, weer harder gaan kloppen. Met bijna 300 exposanten , waaronder 10 importeurs die samen 14 motor- en scootermerken vertegenwoordigen, kent de beurs ook dit jaar weer een heel divers aanbod. De vrijgekomen ruimte is samen met de importeurs ingevuld om de bezoekers nog meer beleving te bieden en de mogelijkheid om zelf op te stappen op het testparcours.’
En die bezoekers die nu niet alle nieuwe modellen kunnen zien? ‘Veel van de importeurs die er niet zijn, zetten hun nieuwe modellen bij hun dealers op de stand’, aldus Martine.  

Waarom wel?
De merken die er wel zijn, zijn gelukkig nog ruim in de meerderheid. Benelli, BMW, Ducati, Harley-Davidson, Hyosung, Indian, Kymco, Mash, MV Agusta, NIU, Royal Enfield, Yamaha en de electromerken Zero en NXT zijn aanwezig. Met het veelvoud aan nieuwe modellen die deze merken presenteren, valt er in onze ogen genoeg proef te zitten. En te rijden, bovendien.

Voor de merken die wel naar de MOTORbeurs komen, lijkt de nieuwe opzet met extra rij-beleving belangrijk te zijn, net zoals het hoge aantal bezoekers dat elk jaar naar Utrecht komt. Niels Kleinlooh, marketing manager bij Harley-Davidson Benelux: ‘Harley-Davidson zal op de MOTORbeurs Utrecht aanwezig zijn om alle motorliefhebbers kennis te laten maken met ons merk. Onder aan de streep komen er praktisch 100.000 bezoekers naar Utrecht toe, wat momenteel door geen enkel ander motorevenement wordt gerealiseerd in Nederland. Daarnaast staat het daadwerkelijk ervaren van ons merk hoog op de agenda, waardoor iedereen tijdens de beurs zijn eerste ervaring op een H-D kan beleven op het buitenterrein met een korte proefrit. Komende jaren zal Harley-Davidson in veel nieuwe motor segmenten vertegenwoordigd zijn met allroads, nakeds en volledige elektrische modellen, waardoor we het zeer belangrijk vinden om aanwezig te zijn op de MOTORbeurs Utrecht.’

Mario Janssen, Country Manager Yamaha Motor Europe, branche Nederland: ‘MOTORbeurs Utrecht is voor ons de uitgelezen manier om veel mensen op een overzichtelijke en plezierige manier kennis te laten maken met de complete line-up van Yamaha, nergens anders komen immers zoveel motorliefhebbers samen. Daarnaast bieden de vele activiteiten tijdens de 2019 editie van MOTORbeurs Utrecht meer interactie met de bezoekers! Dat juist de motorfiets als vervoermiddel de laatste jaren aan populariteit wint, speelt eveneens een belangrijke rol, het is immers voor ons dé uitgelezen kans om nieuwe en bestaande motorrijders in de juiste omgeving de Yamaha-modellen te tonen.’

Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad Nederland: ‘Motorbeurs Utrecht is een belangrijk moment voor de branche; het betekent namelijk de start van het motorseizoen en voor ons merk is het de uitgelezen kans om te laten zien wat we voor 2019 in petto hebben. Daarnaast is het goed om als importeur dicht bij je klanten en je fans te willen staan en te zorgen dat je toegankelijk bent. We delen op de beurs onze passie voor het merk graag met de vele bezoekers en gaan er met veel nieuwe activiteiten een ongekend feest van maken.’

Heb je zin om een praatje te maken met de redactie van MOTOR.nl, Promotor, MOTO73 en Classic & Retro? Je vindt ons in hal 8, stand C034. We zien je!

Foto boven: MOTORbeurs Utrecht

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL