donderdag 28 maart 2024

Victory of Brammo?

Victory timmert aan de weg, dat staat buiten kijf. Met frisse doch typisch Amerikaanse modellen leggen ze Harley-Davidson het vuur na aan de schenen en dat kan dan ook wel eens de aanleiding zijn voor bovenstaande Victory Empulse TT; een elektrische Victory die de concurrentie aan kan gaan met Harley’s elektrische Livewire

Maar de schoen wringt bij het déjà vu-gevoel dat deze Empulse oproept. Want je hebt het goed als je denkt deze fiets al eerder gezien te hebben; het is gewoon een Brammo Empulse R (test). De clou ligt bij moederbedrijf Polaris, dat eerder dit jaar Brammo kocht. Nu blijkt dus waarom: Polaris wil elektrisch en heeft daarvoor de kennis en kunde van Brammo nodig. 

Dus, die onduidelijkheid is bij deze uit de lucht; de Victory is gewoon een Brammo, punt uit. En daar hoeft geen van beide merken zich voor te schamen, want we hebben dit soort kopieerwerk wel vaker gezien in motorland. Wat te denken van deze Kawasaki KLV die eigenlijk gewoon een Suzuki V-Strom was? 

Helemaal ontkennen doet Victory trouwens niet dat er van enig kopieerwerk sprake is, maar over kopieerdetails wordt niet gesproken. Wij zien natuurlijk wel dat zaken zoals het bijzondere frame, de Sachs-Marzocchi-vering en Brembo-remmerij niet is gewijzigd. Wel is het accupakket verzwaard en is er een tamelijk chique zadel uit de hoge hoed getoverd. 

Wat dus ook hetzelfde is gebleven is de schakelbak; het is voor zover wij weten de enige elektromotor met een vijfversnellingsbak. Wellicht een beetje vreemd, maar voor de verstokte verbrandingsaddict misschien toch wel een fijn gevoel. Wel benadrukt Victory dat je gerust in de derde versnelling weg kunt rijden om ‘m daar de hele dag in te laten staan. Hebben ze gelijk in, want zelfs wegrijden in de vijfde versnelling is geen probleem; het duurt alleen wat langer totdat je op gang bent. Het dikkere accupakket zorgt trouwens voor een grotere actieradius: 151 kilometer met stadsgebruik. Da’s niet niks.

In Amerika gaat de deze Victory Empulse TT zo’n 20.000 dollar kosten, in Nederland zal de verkoopprijs naar schatting tussen de 16.000 en 18.000 dollar zijn. 

[justified_image_grid ids=22440,22441,22442,22443]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen