Zo ziet de BMW R18 er uit

Dat ‘ie er aan zat te komen, wisten we al een tijdje maar toch hielden wij een slag om de arm want in tijd van corona is helaas niet zeker. Gelukkig geldt dat niet voor de BMW R18 want hier zie eindelijk de officiële foto’s van de motorfiets met het grootste BMW-boxerblok allertijden, luisterend naar de toepasselijke naam ‘Big Boxer’. Hoewel hij qua uiterlijk oogt als een traditionele boxerblok, heeft de ‘Big Boxer’ een cilinderinhoud van 1.802cc. Tussen 2.000 en 4.000 toeren per minuut is altijd meer dan 150 Nm aan koppel voor handen terwijl het maximale vermogen 91 pk bedraagt bij 4.750 toeren per minuut. En het geluid is volgens BMW dik in orde, iets dat we direct geloven bij een boxer.

Drie rijmodi (regen, roll en rock), eventueel uitschakelbaar ASC (Automatische Stabiliteits Controle,) en MSR (motorkoppelregelsysteem) moeten het rijplezier verhogen terwijl een elektrische achteruitrijhulp en heuvelrem behoren tot de uitgebreide lijst aan opties.

De nieuwe BMW heeft een dubbel wiegframe en dit is kijkend naar de geschiedenis natuurlijk een logische keuze. Hetzelfde kun je uiteraard zeggen van cardanaandrijving. De vering en demping van de R18 hebben geen elektronische instellingen, maar dat is volgens de Duitsers geen probleem dankzij de telescopische voorvork en de centrale veerunit achter met progressieve demping en instelbare veervoorspanning. De veerweg voor bedraagt overigens 120 millimeter en achter is die 90 millimeter. Het remsysteem opereert met dubbele schijven voor en een enkele schijf achter met vaste vierzuiger remklauwen.

Vind je het allemaal niets? No problemo! De R18 is volgens BMW namelijk ontworpen om te personaliseren. Zo is het achterframe gemakkelijk te verwijderen en zijn delen eenvoudig te demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het daarnaast eenvoudig om een bijvoorbeeld hoger of juist lager stuur, inclusief bijpassende leidingen en kabels, te monteren. De cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok zijn eveneens eenvoudig uitwisselbaar. Uiteraard heeft BMW daar handig op ingespeeld met heel veel accessoires.

BMW Motorrad introduceert de nieuwe motor wereldwijd als exclusieve R18 First Edition. Deze First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de gepenseelde witte biezen. Andere opvallende zaken zijn de vele chrome-elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.

Over prijzen wordt helaas nog met geen woord gesproken. We gaan op onderzoek uit!

Bijna net als vroeger

Liefhebbers van oude BMW’s zullen direct zien dat vooral de iconische R5 een inspiratie is geweest voor de ontwerpers. Vanwege het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de witte biezen op de lak (optie af fabriek) stammen van de legendarische boxer uit 1936. Het klassiek ogende bodywork is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook het uiterlijk van vering en demping stamt van de R5.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL