Zo ziet de nieuwe KTM 1290 Super Duke R eruit

KTM heeft na een vrachtlading teasers – deze, deze, deze én deze – eindelijk een teaser vrijgegeven waar écht iets op te zien is. Wat we nu van de aanstaande KTM 1290 Super Duke R kunnen zien stemt vrolijk.

Wat vooral duidelijk wordt, is dat het nog altijd geen productiemodel is waar we naar kijken. Geen verlichting, geen kentekenplaathouder en als die uitlaat straatlegaal is, dan kunnen we de verplichte APK voor auto’s ook wel afschaffen.

Al zijn ze er bij KTM natuurlijk wel erg gedreven in geworden ons lekker te maken met studiemodellen die er waanzinnig uitzien. Terwijl we donders goed weten dat een productierijpe machine uit wettelijk oogpunt op een aantal ontsierende dingetjes kan rekenen. Toch kunnen we echt wel wat zaken opmaken uit het beeld.

Je ziet duidelijk gelijkenissen tussen de frame-opbouw van de KTM RC8 en deze nieuwe 1290 Super Duke R.

Het frame valt vooral op en is compleet anders. Qua lay-out heeft het frame meer weg van de KTM RC8 – je weet wel, die v-twin superbike die KTM ooit voerde – dan van het huidige Super Duke R-model. Op het oog is het blok vervolgens ongewijzigd, al dicteert het nieuwe frame een ander verloop van de koelvloeistofslangen vanaf de waterpomp. Als er uitwendig zo weinig te bespeuren valt, wil dat nog altijd niks zeggen.

KTM zal er namelijk op gebrand zijn het aangewakkerde vuur – een uitslaande brand eerder – in hypernaked-land te doen helpen oplaaien.

KTM zal er namelijk op gebrand zijn het aangewakkerde vuur – een uitslaande brand eerder – in hypernaked-land te doen helpen oplaaien. De 177 pk die de huidige 1290 Super Duke R heeft, legt toch maar even 23 pk en 31 pk toe op respectievelijk de Kawasaki Z H2 en de Ducati Streetfighter V4. Dat laat men zich in Mattighofen niet gebeuren. De 200 pk- drempel is van een soort plafond in een ondergrens veranderd.

Vroeger zou men dergelijke bizarre vermogens enkel overlaten aan superbikes, maar van pk-gerelateerde gentlemen’s agreements praat niemand meer anno nu. Ducati wist een kleine 210 pk uit de 1.285cc 1299 Panigale tweecilinder te trekken in 2015. Dus kan KTM met hun 1.301cc LC8-blok dat vijf jaar later ook zeker wel.

En des KTMs moet het niet enkel bizar ogen en bizar hard gaan; het moet ook sturen. Licht wordt hij dus zeker, en dat zie je er ook wel een beetje aan af. Of we vervolgens ook de GP Brembo-klauwen, de wel erg open Akrapovic-pijp en WP’s allernieuwste upsidedown-vork op het productiemodel terugzien is de vraag. Als je er niet vanuit gaat, kan het alleen maar meevallen. Vergeet alleen niet dat vergelijkbare delen ook op het originele 1290 Super Duke R-prototype zaten. Nogmaals; ga er maar niet vanuit.

Waar je wel vanuit kunt gaan, is dat we kijken naar een 2021-model – later waarschijnlijk niet, omdat Euro 5 na eind volgend jaar alle pre-2020 verbiedt. KTM bewandelt al langer de weg van het lekker maken met prototypes om pas later met een productiemodel te komen. Denk aan bovengenoemde 1290 Super Duke R in 2012 (productieversie in 2014), de KTM 790 Duke in 2016 (productieversie in 2018) en de 790 Adventure R in 2017 (productieversie in 2019).

Volgende week vertellen we je dolgraag live vanaf de EICMA in Milaan dat er een productiemodel klaarstaat…

Kortom, volgende week vertellen we je dolgraag live vanaf de EICMA in Milaan dat er een productiemodel klaarstaat om volgend jaar de strijd aan te gaan in het bizarre nieuwe hypernaked-segment. Desondanks zeggen we liever nog één keer; ga er niet vanuit. Misschien valt het mee!

Foto’s en video: KTM

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL