De 5 mooiste provincieroutes door België

De 5 mooiste provincieroutes door België. Onderaan deze pagina kunnen de routes worden gedownload. 1. Oost Vlaanderen De Oostvlaamse kent vertrek en aankomst aan de voet van de Vlaamse Ardennen. Onderweg passeer je onder andere drie van de meest bekende hellingen uit de wielerklassieker, de Ronde van Vlaanderen: de Koppenberg, de Paterberg en de Kwaremont. Je kunt overal inpikken op de route, wij begonnen onze rit aan de brouwerij Huyghe in Melle, vooral bekend om het pittige Delirium Tremens bier. Deze route zou geen adventure route zijn, mochten er niet aardig wat stukken in zitten waar je met een hoogpoter in het ...
De 5 mooiste provincieroutes door België. Onderaan deze pagina kunnen de routes worden gedownload. 1. Oost Vlaanderen De Oostvlaamse kent vertrek en aankomst aan de voet van de Vlaamse Ardennen. Onderweg passeer je onder andere drie van de meest bekende hellingen uit de wielerklassieker, de Ronde van Vlaanderen: de Koppenberg, de Paterberg en de Kwaremont. Je kunt overal inpikken op de route, wij begonnen onze rit aan de brouwerij Huyghe in Melle, vooral bekend om het pittige Delirium Tremens bier. Deze route zou geen adventure route zijn, mochten er niet aardig wat stukken in zitten waar je met een hoogpoter in het voordeel bent. Ook al kun je deze adventure route rijden met elke motorfiets, op bepaalde kasseistroken en hellingen rond Melden en Berchem, ben je beter af met een Africa Twin dan met een CBR1000RR R. De eerste, al bij al beschaafde kasseistrook is de Lange Munte. Dit is een vier kilometer lange kasseiweg tussen de dorpskom van Scheldewindeke en de weg Gent-Brakel. Meteen de eerste bekende wielerstrook in dit avontuurlijke traject. Daarna slingert de route verder en duik je via een ommetje in de Zwalmstreek en pitatoreske watermolens van de Edelare Oudenaarde binnen. Oudenaarde biedt het beste van twee werelden. Motorrijders vinden er elkaar sinds jaar en dag terug op de markt. Ook als er in tijden van Corona geen terrasjes zijn. Anderzijds is er ook het Wielercentrum Ronde van Vlaanderen waar je niet alleen de geschiedenis van één van de mooiste eendagswestrijden ter wereld vindt, maar ook een hapje kunt eten. De 12 mooiste provincieroutes door Nederland Dit is de start voor het tweede en minder snelle deel van de route. In een half uurtje Vlaamse Ardennen beklim je de Koppenberg, daal je af van de Paterberg en dender je naar boven op de Kwaremont. Voldoende om genoegte krijgen van de wielerhellingen en de kasseistroken er tussenin. Stel je voor hoe de renners zich moeten voelen… in elk geval gaat het na de Kwaremont opnieuw een stuk sneller. Via Oudenaarde gaat het weer via Edalere richting Brakel en de Zwalmstreek. Om tot slot via Sint Lievens Houtem en Westrem terug naar de Brusselse Steenweg te rijden. Vandaar is het gewoon rechtdoor naar de aankomst. 2. Antwerpen In Antwerpen gaan we op pad in de Kempen. Dik 130 kilometer aan gezellige kronkelweggetjes tussen de velden en prachtige dreven waar de bomen een verrassend lichtspel op de weg projecteren. Perfect weggelegd voor een echte cruiser zoals de Rebel, maar tegelijk zal eender welke motor zich graag door het landschap laten leiden. De ideale manier om je zondagnamiddag in eigen land door te brengen. De route start nabij Ranst en leidt je via Oostmalle en Turnhout steeds verder het Kempense binnenland in. Na een passage door Dessel bereik je het meest oostelijk gelegen punt van deze trip: het Zilvermeer nabij Mol. Via de Wolfsbos rijd je langs het kanaal in de richting van Geel om via Herentals weer in Ranst te eindigen. Neem vooral je tijd en stap regelmatig eens van je motor om van de omgeving te genieten! Bijvoorbeeld aan de prachtige oude graanwatermolen tussen Retie en Dessel. Het bakstenen molenhuis stamt uit 1765, maar de hele site dateert allicht al van de 14e eeuw. 3. Limburg In Limburg rijd je een kleine 100 km door de aangename Haspengouwse fruitstreek. Een bijzonder leuke streek om met de motor te verkennen dankzij de glooiende, bochtige landsweggetjes. Het maakt al bijna niet uit welke afslag je neemt, elke weg levert je een uitdagende trip op waarbij zeker ook de zijkant van je banden het nodige werk zal mogen verzetten. Wij stippelden volgende route voor je uit, maar voel je vrij om de streek uitgebreid te verkennen en ons jouw favoriete route door te sturen. Deze rit begint in Kortessem tussen Hasselt en Tongeren. In de richting van Borgloon krijg je al meteen het betere bochtenwerk voorgeschoteld. De route rijgt vervolgens enkele charmante Limburgse gehuchten zoals Kerniel, Bommershoven, Vechmaal, Heks en Jeuk aan elkaar tot in Borlo. Daar springt Het Pachthof ongetwijfeld in het oog door de oude legertank en helikopter die er in de tuin geparkeerd staan. Behalve een B&B, hotel en Taverne is Het Pachthof namelijk ook een oorlogsmuseum waar het Ardennenoffensief herdacht wordt. Borlo is dan ook één van de plaatsen waar Amerikaanse soldaten kwamen rusten tijdens dat offensief. Na Borlo meandert de Haspengouwse route verder in de richting van Sint-Truiden om via de kleine dorpjes weer in Kortessem te belanden. 4. Vlaams-Brabant In Vlaams-Brabant rijd je door het prachtige Pajottenland, ook wel het Toscane van de Lage Landen genoemd. De route leidt je van dorp naar dorp over heuvelachtige landwegen die een uitdaging vormen als je wil, maar zijn even goed geschikt om er op je dooie gemak doorheen te rijden en te genieten van deze Vlaams-Brabantse pracht. De route gaat van start in Dworp en leidt ons binnendoor via Beersel en Sint-Pieters-Leeuw eerst even naar de Belgische hoofdstad. Na een kort stukje paraderen door stedelijk gebied rijden we verder door de industriële zone van Asse. Al snel duiken we het platteland weer in en maakt de industrie en stadsdrukte plaats voor glooiende akkers, magnifieke zichten en enkele opmerkelijke stukken vaderlandsgeschiedenis. Zo passeren we het dorpje Sint-Gertrudis-Pede waar de enige maalvaardige korenwatermolen uit het Pajottenland staat die sinds 1975 erkend is als bescherm monument. En bovendien, wie Pajottenland zegt, die zegt ook ‘Geuzestreek’: tijdens de trip van bijna 150 km passeren we talloze (oud-)brouwerijen. Vertrek dus zeker op tijd en geniet aan het einde van je rit nog van een heerlijke Lambiek, Kriek of Geuze uit de streek! 5. West-Vlaanderen In plaats van naar de kust te trekken kiezen we in de provincie West-Vlaanderen toch voor een rit van net geen 160 kilometer door de Westhoek. Het Heuvelland biedt heel wat leuke en uitdagende baantjes die niet alleen bij wielrenners in trek zijn. De Westhoek zelf kan je bovendien ook beschouwen als een levende herinnering aan de Eerste Wereldoorlog. Niet alleen vind je er talloze musea die het verhaal van de Groote Oorlog in stand houden, ook tekenen honderden grote en kleine soldatenbegraafplaatsen het regionale landschap. Langs vijf Belgische circuits met de MV Agusta Turismo Veloce De route start in Passendale en trekt naar de Franse grens via het West-Vlaamse heuvelland. De bekende Kemmelberg laten we op deze rit rechts liggen en we rijden via de Lettingstraat de Monterberg op, ook wel de kleine Kemmelberg genoemd. Wie wil kan even het padje naar de top oprijden, maar onze tocht zet zich verder richting Dranouter. Dat dorpje telt slechts 700 inwoners, maar is in het hele land bij de meesten toch bekend dankzij het muziekfestival Dranouter dat er elk jaar in augustus plaatsvindt. Via de typisch West-Vlaamse landweggetjes trekken we verder richting het noorden en rijden we rond Poperinge richting Veurne. In de wirwar van kleine kronkelende landweggetjes die het ene gehucht met de andere uithoek verbindt is het soms even gokken, maar uiteindelijk vinden we de weg naar de regio rond Alveringem. En eigenlijk maakt het al niet uit welke weg je neemt, ze zijn bijna allemaal even leuk en interessant. We vervolgen ons traject met diezelfde mindset en passeren minidorpje Zoutenaaie. We rijden er net niet langs, maar iets verderop de route ligt taverne ’t Zoutenaaie. Dat café dankt zijn bestaan aan Stadssecretaris Peeters van Antwerpen, die in de jaren zestig na een bezoek kon vaststellen dat er geen café te vinden is in het dorp. Daarop regelde hij dat twee af te breken noodwoningen op het Antwerpse Kiel aan de inwoners van Zoutenaaie werden geschonken om er dienst te doen als dorpscafé. Als je de tijd nodig acht voor een PIT-stop dan heb je bij deze meteen al de nodige achtergrondkennis! Wij banen ons intussen verder een weg tussen de akkers en rijden in zuidoostelijke richting weer richting Passendale. We passeren het natuurdomein De Blankaart en via een stukje steenweg rijden we verder richt Madonna, een dorpje dat nationale bekendheid verwierf dankzij de film Het Varken van Madonna uit 2011. Wie op zoek wil gaan naar iconeske filmlocaties is er echte aan voor de moeite: de film speelt zich wel af in het dorp, maar de opnames gebeurden elders in de Westhoek. Na nog wat gekronkel door de velden bereiken we opnieuw onze startplek in Passendale. Download de routes Download hier de routesDownload

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?