Grootsteeds en meeslepend verreist Rotterdam langs de oevers van de Maas. Als sluitsteen van een lange reis, vol tegenslag en wederopbouw, komt de Maasstad tot volle bloei in de luwte van de Noordzee. Waar nog steeds wordt gewerkt, altijd maar weer, maar in de nacht is het stil en is er ruimte voor rijden. Met volle overgave door de verstilde haarvaten van de stad.
https://youtu.be/4q4Yqnbh64I
Tekst Jaap van der Sar, foto’s Jacco van de Kuilen
Het waait op het Noordereiland. Een buffer tussen Zuid en Noord. Romantisch wordt het hier nooit. En eigenlijk nergens ...
Grootsteeds en meeslepend verreist Rotterdam langs de oevers van de Maas. Als sluitsteen van een lange reis, vol tegenslag en wederopbouw, komt de Maasstad tot volle bloei in de luwte van de Noordzee. Waar nog steeds wordt gewerkt, altijd maar weer, maar in de nacht is het stil en is er ruimte voor rijden. Met volle overgave door de verstilde haarvaten van de stad.
https://youtu.be/4q4Yqnbh64I
Tekst Jaap van der Sar, foto’s Jacco van de Kuilen
Het waait op het Noordereiland. Een buffer tussen Zuid en Noord. Romantisch wordt het hier nooit. En eigenlijk nergens in Rotterdam. Maar dat laat ruimte voor een ander sentiment. Puur, rauw en groots, gescheiden door die brede, altijd aanwezige Maas, verrijzen aan beide zijden machtige torens. Ze roepen brutaal: Dit is een geen stad. Metropolis aan het water. Oneindig verdwijnen ze onder een staalblauwe nacht. Over breed asfalt slingeren we over de Kop van Zuid, de Erasmusbrug, over de Willemsbrug, langs de Hef met in de verte die machtige Brienenoord, waar de ring van Rotterdam als een halssnoer de grens trekt tussen grootstedelijk en klein provinciaals. Het epicentrum van vernieuwing na vernieling, oneindig werken de kranen zich omhoog want het moet nóg groter, nóg hoger, in een eindeloze strijd om die eeuwige tweede-plaats-onder-de-steden te beslechten in het voordeel van de zuiderlingen.
[sgpx gpx="/wp-content/uploads/gpx/TRACK-Urban_Rotterdam.GPX"]
Maar geen grootheidswaanzin onder het volk. De Rotterdammer is als zijn stad. Harder, sneller wordt er aangepakt, geen gerotzooi, geen loze woordenbrij, maar handen uit de mouwen en een eerlijke lach. De enkeling die de nacht beheert, werpt een blik op de langsdonderende Harley-Davidson. Groot, intimiderend ook, net als de stad, maar ontdaan van alle chroom, knalt de FXDR nietsontziend door de rechte, brede straten. Zelfs dat bombastische Centraal Station, verwordt in de Rotterdamse volksmond tot een snelle hap, de kapsalon. De koning onder de nachtsnacks, verleidelijk, maar wij knallen door, de nacht duurt maar kort en de Rotterdammer rolt vroeg uit zijn nest om aan de bak te gaan.
DOWNLOAD DE MOTORROUTE
[gallery favethemes_gallery_title_input="Promotor 1018 - Urban Tour Rotterdam" columns="4" size="medium" ids="8593,8594,8595,8596,8597,8598,8599,8600,8601,8602"]
Doorgaan met lezen?
Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je
hier inloggen.
Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.
Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.
Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.