TankTasTocht #3: Onder Nijmegen

In Overasselt is een benzinestation. We gooien de tank van de Indian vol met het gewijde water dat benzine heet. En dan strekken we nog even de benen tussen de twee kerken in zicht. Een maagdelijk witbegevelde NH-kerk, maar het grootste Godshuis is natuurlijk zoals dat hoort in papenland met beelden versierd. Want onder de rivieren, het operationele gebied van deze toer, slaat het rooms-katholicisme de klok, hoog in de opgemetselde toren. En dan zijn er nog die sporen van de Tweede Wereldoorlog. Affetto’s Ducati en Roma-champignons zijn verdere bewijzen van de verbinding met de heilige Moederkerk in het ...
In Overasselt is een benzinestation. We gooien de tank van de Indian vol met het gewijde water dat benzine heet. En dan strekken we nog even de benen tussen de twee kerken in zicht. Een maagdelijk witbegevelde NH-kerk, maar het grootste Godshuis is natuurlijk zoals dat hoort in papenland met beelden versierd. Want onder de rivieren, het operationele gebied van deze toer, slaat het rooms-katholicisme de klok, hoog in de opgemetselde toren. En dan zijn er nog die sporen van de Tweede Wereldoorlog. Affetto’s Ducati en Roma-champignons zijn verdere bewijzen van de verbinding met de heilige Moederkerk in het verre Italië. Maar zover zullen wij vandaag niet komen. De tank afgevuld, daveren we over de N846 tot vlak voor de A73, waar wij het slagschip naar bakboord laten overhellen. De Vosseneindseweg leidt ons langs het Heumense Bos en naar de Donderbergweg. Klinkt dat naar oorlog of niet? Om de hoek komt de Indian tot stilstand als er op een erf ineens de loop van een pantserwagen op ons gericht staat. Het blijkt geen echte kanonsloop te zijn, want dat mag niet meer sinds 1945, maar een ordinaire ijzeren pijp die in stemmig legergroen is geverfd. Daar hadden ze ons mooi mee te pakken! We horen van een aantal heren de geschiedenis van deze Shermantank, die dus geen pantserwagen is, maar welke kniesoor let daarop als je door verzamelaar Lambert Bruijsten en zijn kornuiten wordt rondgeleid door het Tankmuseum van de Twintigste Eeuw? TankTasTocht #2 Vught: Door het hart van Brabant Paapse veleden Nu moet men zich daarbij geen museale grandeur voorstellen, zoals bij het Engelse Tank Museum te Bovington of het Deutsche Panzermuseum in Munster. Het blijft wel Nederland, hè. En daar doen we gewoon normaal. In en rond een ruime boerenstal staan nog meer WOII-voertuigen opgesteld, netjes gerestaureerd en ze moeten natuurlijk wel allemaal kunnen rijden. In de Heilig Landstichting duiden voormalig hotel-restaurant Sionshof en voormalig openluchtmuseum Heilig Landstichting op het paapse verleden van dit gebied, en bij Berg en Dal staat het Afrika Museum op paapskerkelijke grond. Daarna scheren we langs de Duits-Nederlandse grens, er zit zelfs reliëf in het landschap. Maar de Zevenheuvelenweg laten wij rechts en de Duivelsberg links liggen. In paaps gebied is een wijnvat nooit ver en zelfs op ons hoogsteigen Nederlandse bodem wordt wijn verbouwd. Bij Wijngoed De Plack hebben ze gelukkig voor motorrijders, buiten zelfgemaakte wijn, ook heerlijke koffie en appeltaart. Over de Mooker heide En daar is Groesbeek al. Bij het Bevrijdingsmuseum 1944-1945 staat ook weer een pantser…, pardon, tank op wacht. Het geheel wordt vermarkt onder de wappervlaggen van Freedom Museum en Liberation Route Europe. Over de Mooker Heide dreunt de Indian voort over de hei en langs bos. Vlak voor het binnenrijden van Mook passeren we de Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest. Het gebied rond Nijmegen was in de Tweede Wereldoorlog natuurlijk strijdtoneel van Operatie Market Garden. Daarbij kwamen de tanks weliswaar niet uit de lucht vallen, maar die denderden over land naar het plaatselijke strijdtoneel. Na Mook rijden we evenwijdig aan de Maas, waar we bij Afferden met een pontje overheen steken. Oorlogsmuseum Overloon toont altijd een collectie van minstens 150 voer- en vaartuigen, waaronder motorfietsen, tanks en pantserwagens, zoals Shermans, Cromwells en Challengers en een Duitse Panther. Overloon is ook Home of the Militracks: jaarlijks ‘het grootste evenement op het gebied van voertuigtechniek uit de Tweede Wereldoorlog’. Jawel, daar dreunen dan zelfs tanks over het terrein. Und von Panzern! Tegen betaling mag je mee aan boord. Vanwege corona blijven de koepels van Sherman of Königstiger helaas nog gesloten, maar die Indian waarop wij rijden is ook niet mis. We pakken onze Papen & Panzer-route weer op richting het noorden. Smalle kronkelweggetjes Waarom lijkt onze Papen & Pantser-route zo lang? Wellicht speelt het feit een rol, dat hij door maar liefst drie provincies van het Koninkrijk der Nederlanden (continentaal Europees deel) loopt. Buiten Gelderland trekt de Indian ook door Limburg en Noord-Brabant, en dat allerminst op doorgaande rechttoe-rechtaanwegen. Integendeel zelfs! We daveren en laveren door een opeenvolging van smalle kronkelweggetjes door terrein dat door het agrarische karakter ervan als uiterst landelijk mag worden bestempeld. Zo landelijk zelfs, dat we in de gauwigheid, tussen het sturen en genieten van het uitzicht door, al enige tijd geen benzinepomp of koffie-met-appeltaart-terras hebben gezien. Kasteel Tongeren doemt, wat het laatste aspect betreft, dan ook op als een welkome rots in de branding. Want op de binnenplaats van het fraaie kasteel is een uitspanning gevestigd waar de inwendige mens aan zijn trekken komt met voornoemde brouw-en-bakwaren. De inwendige verbrandingsmotor van de Indian heeft nog geen klagen, want de tank was aan de start bij het benzinestation in Overasselt voldoende gevuld, zodat we ons daarover ook hier, op de finish van onze toer, geen zorgen hoeven te maken. Bovenop het dak klinkeleert een vrolijk belletje. Maar heel het klokkenwerk valt stil, als de machtige V-twin dat wil. Het zou ons niet verbazen als hier sinds 1944 niet meer zo’n zware uitlaatroffel over de landerijen heeft gedreund. Interessante websites: wijngaarddeplack.nlvrijheidsmuseum.nloorlogsmuseum.nlkasteeltongelaar.nl TankTasTocht #3 Vrijblijvend toeren in de 1,5 metermaatschappij. Dus als we elkaar de ruimte geven, zijn we lekker coronaproof bezig. Wanneer: zaterdag 17 juliLengte toer: 129 km Start & finish: McDonalds, Rijksweg 5, MaldenFotostop: Bleijenbeek, Bleijenbeek 14, Afferden Download de route Download de route Onder NijmegenDownload LET OP. Een klein gedeelte van de route gaat door Duitsland. Omdat dit misschien nog niet mogelijk is hebben wij ook een aangepaste versie van de route bijgevoegd. Deze zal de landgrenzen niet overschrijden.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Michiel van Dams schrijft als freelance redacteur prachtige reisverslagen voor Motor.NL. Reizen die de fervente motorrijder inspireren om erop uit te trekken. Wordt het Slovenië om die prachtige privé-collectie motoren te bekijken? Een rondje bergpassen in de Dolomieten? Of de Nederlandse herberg in de Vogezen, exclusief voor motorrijders?

Misschien vind je dit ook interessant?